Kimi Räikkösen kanssa kolme vuotta tallikaverina ajanut Felipe Massa pitää suomalaismestaria kaksikon välisistä tuloksista huolimatta kuskina, jonka hän pystyi parhaimmin urallaan lyömään.
Massa sai Räikkösen tallikaverikseen kaudella 2007, joka päättyi heti Räikkösen mestaruusjuhliin. Brasilialainen ei pystynyt urallaan mestaruutta viemään, mutta tässä osansa näytteli hänen mukaansa epäonni ja Ferrarin päätös kuskien välisestä marssijärjestyksestä.
Massa kertoo F1-sarjan Beyond the Grid -podcastissa tarinan, joka hänen mukaansa ei ole koskaan tullut julkisuuteen.
– Ihmiset eivät ehkä tiedä tätä, mutta sinä vuonna tallin sisällä sovittiin, että Span jälkeen edellä olevasta tulee ykköskuski, Massa paljastaa.
Vuonna 2007 Italian GP oli kalenterissa ennen Belgiaa. Monzaan saavuttiin Massan ollessa MM-sarjassa kolmantena, vain yhden pisteen Räikköstä edellä.
Ferrarin kotikisassa Massa näytti vievän pitemmän korren kaksikon välisestä järjestyksestä otettuaan aika-ajosta kolmosruudun. Räikkönen starttasi vasta viidenneltä sijalta. Kisassa Ferrarit olivat kuitenkin jälleen peräkkäin.
– Sitten minulle tuli vika jousitukseen ja jouduin keskeyttämään, Massa harmittelee.
Räikkönen nousi tämän myötä kisassa kolmanneksi ja tuli myös maaliin McLarenin Fernando Alonson ja Lewis Hamiltonin jälkeen. MM-sarjassa suomalainen otti myös kolmossijan haltuunsa viiden pisteen erolla Massaan.
Räikkönen omaa luokkaansa ratkaisevassa kisassa
Ferrarin tallijärjestyksen kannalta ratkaisevassa kisassa Spassa Räikkönen ei jättänyt mitään sattuman varaan. Hän löi Ferrarin hallitsemassa aika-ajossa Massan 17 sadasosalla. Kisassa Massa pääsi keulille vain Räikkösen varikkopysähdysten ajaksi, mutta niiden jälkeen Kimi otti taas homman haltuunsa.
Ruutulipulla Räikkönen oli viisi sekuntia Massaa edellä. Voiton lisäksi Räikkönen sai juhlia myös Ferrarin ykköskuskin asemaa.
– Olin todellakin mukana MM-taistelussa, mutta olin epäonninen. Vuonna 2008 ajoin loistavan kauden, ja myös 2009 olin hänen edellään, Massa luettelee.
Kaiken kaikkiaan Räikkösen ylistetyistä tiimitaidoista ei jäänyt Massalle kovinkaan hyvää kuvaa.
– Kimi oli ehdottomasti nopea kuski, muttei työskentele niin ahkerasti tiimin kanssa, Massa väittää.
– Aikaa hän kyllä siihen laittaa, koska aina kun hänet käskettiin ajamaan simulaattorilla, hän kyllä tuli. Se ei kuitenkaan tarkoita, että hän tekisi kunnolla töitä.
– Mutta hän oli ehdottomasti erittäin lahjakas kuski. Erittäin sulava. Hän oli aina todella hyvä säästämään renkaita oikealla tavalla.
– Siltä kannalta hän oli erittäin hyvä kuljettaja, mutta Kimi todellakin oli kuski, jonka pystyin lyömään. Jos katsot vuotta 2007, niin minä olin hänen edellään aina Monzaan asti. Siellä lähdin keulilta matkaan eikä hänellä ollut kummoistakaan vauhtia, Massa toteaa.
Kakkoskuskiksi jätetty Massa sai tehdä kauden lopussa palveluksen Räikköselle kotiyleisönsä edessä Brasiliassa. Hän väistyi kisan johtopaikalta, minkä myötä Räikkönen pystyi lopulta lyömään Hamiltonin ja Alonson MM-taistelussa yhdellä pisteellä.