20 vuotta F1-sarjassa työskennellyt Greg Baker kertoi motorsport.comin sivuilla kolme erilaista tarinaa kuljettajistaan. Yhden päätähden hän nimeää, Kimi Räikkösen ele vuoden 2012 Abu Dhabin kisan voiton jälkeen on jäänyt elävänä mieleen.
MAINOS
Singaporen F1-viikonloppu
C Morella!Perjantai: Harjoitukset klo 11.25 ja 15.25
Lauantai: Harjoitukset klo 12.55, aika-ajo klo 15.55
Sunnuntai: Singaporen GP klo 14.55, ennakkotunnelmat klo 13.30!Kaikki F1-ajojaksot suorana C More Maxilla ja C More -suoratoistopalvelussa!
Tilaa C More ja aloita katselu vaikka heti.
Baker aloitti F1-uransa Arrowsilla ykkösmekaanikkona vuonna 1997. Vuonna 2001 hän siirtyi Renault-talliin, kunnes jättäytyi viime vuonna sivuun ollakseen perheensä parissa.
Renault-vuosien aikana Baker oli juhlimassa päämekaanikkona muun muassa Fernando Alonson kahta maailmanmestaruutta. Hän jakoi kolme tarinaa, kahteen hieman nolompaan hän ei nimennyt kuljettajaa.
– Joitain vuosia sitten yksi kuljettaja valitti muutaman kisan ajan huonosta kuvasta tv-ruudullaan. Hän kyllästyi ja heitti kaukosäätimen näytön läpi! Hänen insinöörinsä pyysi radiossa uutta ruutua. Emme antaneet heti uutta, odotimme seuraavaan ajosessioon, kunnes annoimme uuden ja mukana oli kuplamuoviin pakattu kaukosäädin. Hän lopulta tajusi sen hauskan puolen, Baker muistelee.
Toisessa tarinassa brasilialainen kuljettaja kolaroi, kun kisaa oli jäljellä pari kierrosta. Kun syytä selviteltiin, saatiin hämmennystä herättänyt vastaus.
– Hän vastasi, että "minun juomapulloni letku tipahti, katsoin alas ja yritin saada sen paikoilleen". Hän ajoi sitten ulos. Uskon, että hän olisi selvinnyt kaksi viimeistä kierrosta ilman juomaletkua. Nämä jutut turhauttavat, kun ne tapahtuvat, mutta muutaman vuoden päästä niille voi nauraa, Baker kertoi.
Kolmas tarina liittyy vuoteen 2012, kun Renault-talli oli muuttunut Lotukseksi.
– Tykkäsin todella työskennellä Kimin kanssa. Hän toi talliin todella paljon. Kun hän voitti Abu Dhabissa etsin hänen jätkiään (mekaanikkoja). En nähnyt hänen autonsa miehistöä missään. Hän oli vienyt heidät kaikki edustustilamme kattoterassille, siellä he olivat Kimin kanssa, mukanaan pari olutkeissiä. He vain rentoutuivat ja hengasivat. Hän todella yhdisti tallia, entinen päämekaanikko muistelee.
F1-veljeys kukoistaa vaikeina hetkinä
Räikkösen lähdettyä Lotus-talli oli todella tiukoilla. Se johti lopulta siihen, että Renault osti tallin pois kuleksimasta.
Sitä ennen elettiin kuitenkin vaikeita aikoja, kun velkojat koputtelivat ovelle ja välillä tallin rekat olivat takavarikossa. Japanissa tallin henkilöstötilat suljettiin, kun maksut olivat myöhässä. Tuolloin F1-sarjan VIP-vieraille tarkoitettu Paddock Club tuli hätiin.
– He kutsuivat meidät sinne ja me söimme Paddock Clubin henkilöstön kanssa. Söimme siellä viikon. Muut tiimit tulivat kyselemään tarvitsemmeko jotain. "Tarvitsetteko kahvia, haluatteko teetä, haluatteko voileipiä?" Sellaista F1 on.
– Vielä yksi tarina. Meillä oli Lotuksella ongelma renkaidenlämmittimien kanssa. Eikä meillä ollut rahaa niiden korvaamiseen. Kun tallit, kuten Ferrari ja Toro Rosso tulevat tarjoamaan omia varalämmittimiään aika-ajoon, se osoittaa millainen henki F1:ssä on, Baker tunnelmoi.