Suomalaiset ovat polttoaineen hinnannousun vuoksi vähentäneet vapaa-ajan matkailua, selviää Fintrafficin Taloustutkimuksella teettämästä kyselystä.
Yli kolmannes suomalaisista sanoo polttoaineen kallistumisen vaikuttavan muun muassa kesälomasuunnitelmiinsa. Joka kymmenes sanoo luopuneensa lähes kaikista matkasuunnitelmistaan, ja joka neljäs kertoo lyhentävänsä ja vähentävänsä matkojaan tänä kesänä.
Autoilijoista yhteensä 43 prosenttia sanoo vähentäneensä ajojaan alkuvuonna. Myös sukulaisten tapaamista ja kaupassa käyntejä on harvennettu.
Eniten autoiluaan ovat tutkimuksen mukaan vähentäneet nuorimmat ikäryhmät. Yli 50 prosenttia 18–34-vuotiaista sanoo vähentäneensä alkuvuonna autolla liikkumista. Ajoja sanoo vähentäneensä reippaasti myös moni suurissa kaupungeissa asuvista. Esimerkiksi Espoossa ja Tampereella asuvista vastaajista 52 prosenttia sanoo vähentäneensä autoiluaan alkuvuoden aikana.
"Kipukynnys ylittynyt"
Fintrafficin toimitusjohtajan Pertti Korhosen mukaan suomalaisten liikennetottumukset ovat olleet murroksessa parin viime vuoden aikana. Pandemia nosti henkilöautoilun markkinaosuuden suomalaisten liikkumista kilometreistä peräti 90 prosenttiin. Nyt polttoaineen kallistuminen on saanut monet pohtimaan vaihtoehtoja autoilulle, ja osa on palannut takaisin joukkoliikenteen käyttäjiksi.
– Polttoaineen hinta on selvästi ylittänyt monen suomalaisen kipukynnyksen, ja omaa liikkumista harkitaan entistä tarkemmin, Korhonen sanoo tiedotteessa.
Fintrafficin vaikuttavuusjohtaja Mikko Saariaho kertoo, että Fintrafficin tilastojen mukaan liikenne pääteillä on palautunut alkuvuonna lähelle pandemiaa edeltävää tasoa, mutta on todennäköistä, että ilman polttoaineen kallistumista liikennemäärät olisivat kasvaneet nähtyä nopeammin.
Kevyt liikenne ja joukkoliikenne ovat ottaneet jalansijaa
Polkupyöräilyä kertoo lisänneensä 27 prosenttia autoilua vähentäneistä suomalaisista. Pyöräilyn suosio on kasvanut etenkin nuorissa ikäluokissa, sillä autoilua vähentäneistä 18–24-vuotiaista pyöräilyä sanoo lisänneensä 51 prosenttia vastaajista. Bussien käyttöä kertoo lisänneensä 13 prosenttia ja junan käyttöä 11 prosenttia.
– Selvästi on myös nähtävissä se, että yksityisautoilua vähennetään etenkin paikoissa, joissa auton voi osaksi korvata esimerkiksi kevyellä liikenteellä tai joukkoliikenteellä, Saariaho sanoo.
Toimitusjohtaja Korhosen mukaan liikennealalla kaivataan yhtenäisempiä toimintatapoja julkisten ja yksityisten toimijoiden kesken.
Yhteisiä käytäntöjä kaivataan hänen mukaansa muun muassa tunnistautumiseen ja maksamiseen.
– Autoilulle vaihtoehtoja tarjoavien liikennepalveluiden edistäminen on tehokas tapa lisätä talouden tuottavuutta ja kotitalouksien ostovoimaa, Korhonen sanoo.