Avoautoilussa on paljolti kyse fiiliksestä, ja juuri sitä Minin avoversio tarjoaa myös pikkukoneella varustettuna.
Tykkäsimme
- Leppoisasta tunnelmasta
- Voimalinjasta
Emme tykänneet
- Takatiloista
- Ei enää yhtä hauska ajettava kuin ennen
Hinta alkaen 30 503 €
Koeajoauto 35 021 €
Avoautoilua voi harrastaa monella tavalla. On kaksipaikkaisia urheiluautoja, isoja nelipaikkaisia luksusavoja, ja kaikkea tältä väliltä. Mini lukeutuu pienien nelipaikkaisten osastoon, joka piristää kuljettajan lisäksi ohikulkijan päivää sympaattisella ilmeellään.
Katto suljettuna Minin avokattoisuutta ei sisältä juurikaan huomaa. Nykyiset kangaskatot ovat sekä äänen- että lämmöneristykseltään erittäin hyviä ja ne ovat myös täysin kelpoisia ympärivuotiseen käyttöön. Tämä puolustaakin avoautojen paikkaa myös arkiautona, mikäli se muuten ominaisuuksiltaan on riittävä.
Muotoilullisesti Mini on pysynyt uskollisena pyöreille muodoille. Ne antavat Minille hyvin sympaattisen ilmeen ja kangaskatto on onnistuttu sovittamaan hyvin kokonaisuuteen. Katto laskostuu tyylikkäästi tavaratilan päälle ja kokonaisuus näyttää tasapainoiselta myös avonaisena. Katon täydellisen avaamisen lisäksi kattoa voi avata kattoluukkutyyliin pienen alueen ohjaamon päältä. Avaaminen onnistuu myös auton liikkuessa alle 30 km/h nopeudella.
Mielikuvatasolla pienet kolmisylinteriset herättävät edelleen hieman epäilyksiä. Ennakkoluulojen vastaisesti 1,5-litrainen pikkuturbo sopii suorastaan loistavasti avo-Minin keulalle. Etenkään avonaisena Mini ei ole enää äärimmäisen sporttinen, joten pikkukoneen voimavarat riittävät täysin avoauton parhaista puolista nauttimiseen.
Minissä tiivistyy hyvin avoautoilun hauskuus. Se tarjoaa positiivista ja iloista tunnelmaa sekä kuljettajalle että ulkomaailmalle.
MIKÄ Kivaa fiilistä tarjoava avo-Mini.
KENELLE Minin persoonallisuudesta pitävällä avoilijalle.
AJETTAVUUS Mini on tunnettu näppärästä ajettavuudestaan. Autot ovat kasvaneet jokaisessa sukupolvenvaihdoksessa ja nykyinen on samalla menettänyt terävimmän hauskuuden. Toisaalta tämä ei haittaa etenkään Cabrion kohdalla, sillä parantunut mukavuus ja reilummat tilat parantavat arkiominaisuuksia. Mini Cabrio tarjoaa juuri sopivan yhdistelmän mukavuutta ja hauskuutta.
SUORITUSKYKY Kolmisylinteriset turbomoottorit ovat vakiinnuttaneet asemansa monien eri autoluokkien perusmoottorina. 136-hevosvoimainen pikkuturbo sopii mainiosti Minin keulalle ja tarjoaa sympaattiselle avoautolla juuri riittävän suorituskyvyn hauskan pörinän kera. Moottori tarjoaa hyvän alaväännön, mikä tekee siitä vaivattoman arkikumppanin etenkin vääntöä järkevästi hyödyntävän kuusiportaisen automaattivaihteiston kanssa.
TILAT Mini tarjoaa mukavat tilat kahdelle ja takapenkki sopii tämän kokoisten autojen tapaan lähinnä lapsille tai väliaikaiseen käyttöön. Avattava katto nappaa luonnollisesti osansa tavaratilasta, mutta tilaa riittää arkitarpeisiin.
MALLISTO Koeajetun Cooperin lisäksi Mini Cabrion keulalle on tarjolla kaksi muuta bensakonetta sekä yksi diesel; Cooper S (192 hv), JCW (231 hv) ja Cooper D (116 hv). Kaikki mallit ovat saatavilla 6-portaisella manuaali- tai automaattivaihteistolla. Nykytyylin mukaisesti perusvarustelun lisäksi on tarjolla kohtuullisesti hinnoiteltu Business-varustelu. Noin 500 euron panostuksella autoon saa muun muassa LED-ajovalot, nahkapäällysteisen urheiluohjauspyörän, sadetunnistimen sekä automaatti-ilmastoinnin.
Mini Cabrio Cooper A
Polttomoottori 1 499 cm3, R3 turbo
Teho 100 kW (136 hv) / 4 400 r/min
Vääntö 220 Nm / 1 250 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,7 s
Huippunopeus 206 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 119 g/km
Mitat Pituus 3 821 mm, leveys 1 727 mm, korkeus 1 415 mm, akseliväli 2 495 mm
Omamassa 1 305 kg
Tavaratila 215-160 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää avoautoilusta ja autoista:
Katto pois ja menoksi – avoautokausi on alkanut