Volkswagen tarjoaa T-Rocissa vaihtoehdon konservatiivisuudelle. Ja samalla personoitavuus mahdollistaa auton rakentamisen oman näköiseksi.
Tykkäsimme
- Persoonallisuudesta
- Moottorin ominaisuuksista
Emme tykänneet
- Automaattivaihteiston puutteesta
- Tavaratilan korkeasta nostokynnyksestä
Hinta alkaen 23 363 €
Koeajoauto 34 001 €
Automaailmassa kuulutetaan persoonallisuuden perään. Kenties jossain määrin konservatiiviseksi brändiksi mielletty Volkswagen on nyt muutaman tuoreen mallin myötä alkanut muuttaa suuntaa. Tai ainakin alkanut tarjota uusi ja persoonallisempia vaihtoehtoja.
Uutuusmalli T-Roc sijoittuu tällä hetkellä kovassa nosteessa olevaan kompaktien katumaasturien luokkaan. Muodoissa on sopivasti särmää ja etenkin takaosan muotoilussa on painotettu myös linjakkuutta. Osittain tämä on tehty myös käytettävyyden ehdoilla, sillä viisto takalasi ja C-pilarit pienetävät tehokasta tavaratilaa ja heikentävät takanäkyvyyttä. Perän korkeus puolestaan kostautuu hyvin korkean tavaratilan nostokynnyksen muodossa, joten painavampien esineiden kuljettaminen ei käy ihan itsestään.
Sisätilojen osalta T-Roc tarjoaa sisarmalleista tuttua käytettävyyttä, mutta ulkokuoren tavoin merkille poikkeuksellista muunneltavuutta. Esimerkiksi istuinverhouksiin ja sisäpaneeleihin on useita värivaihtoehtoja, joilla pystyy piristämään auton ilmettä. T-Roc on myös mahdollista varustaa uudella toisen sukupolven digitaalimittaristolla, joka tarjoaa enemmän personointimahdollisuuksia.
T-Roc on miellyttävän pirteä ilmestys Volkswagenin mallistoon. Se on kompaktin kokoisena järkevän kokoinen kaupungissa, mutta tarjoaa myös mukavuutta maantielle. Sen mallistosta löytyy tarpeeksi valintaa, mutta samalla varusteita on paketoitu kuluttajan päätösten helpottamiseksi. Kokonaisuutena T-Roc on oivallinen vaihtoehto, jos Golf alkaa tuntua hieman tylsältä vuosi toisensa jälkeen.
MIKÄ Volkswagenin uutuus trendikkääseen katumaasturiluokkaan.
KENELLE Uutta etsivälle.
AJETTAVUUS Ominaisuuksiensa osalta T-Roc ei tarjoa yllätyksiä suuntaan tai toiseen. Auto on näppärä ajettava, ja suhteellisen suuri leveys tuo etenemiseen vakautta. Perusalusta toimii hyvin, eikä ratin takana jää kaipaamaan säätömahdollisuuksia.
SUORITUSKYKY Volkswagenin moneen autoon tarjoama pikkuturbo on todettu useaan otteeseen hyväksi voimanlähteeksi. Se tarjoaa riittävän suorituskyvyn ja turbokoneen vahva alavääntö tekee siitä mukavamman arkikumppanin saman tehoisiin, mutta heikommin vääntäviin vapaasti hengittäviin koneisiin verrattuna. Harmittavasti T-Rocin yhteydessä moottorin pariksi ei ole tarjolla 7-portaista kaksoiskytkinvaihteistoa.
TILAT T-Roc perustuu MQB-pohjalevylle, joka luo hyvät lähtökohdat auton rakentamiselle. Auto on esimerkiksi hieman Golfia isompi joka suuntaan, mikä tekee hyvää sisätiloille. Takapenkiläisilläkin on hyvin tilaa mutta näkyvyys ulos on viiston C-takapilarin vuoksi hieman rajoittunut.
MALLISTO T-Roc on tarjolla 1,0- (115 hv) ja 1,5-litraisilla (150 hv) bensakoneilla sekä 2,0-litraisella turbodieselillä (150 hv). Näistä isompi bensakone on tarjolla manuaalin lisäksi automaattina, ja diesel puolestaan on aina neliveto ja tarjolla niin ikään manuaalina ja automaattina. Varustelun osalta auto noudattaa Volkswagenin uutta yksinkertaistettua tyyliä. Tarjolla yhden perusmallin lisäksi hieman eri suuntausta edustavat Style ja Sport, joita voi varustella erilaisilla varustepaketeilla.
Volkswagen T-Roc 1.0 TSI Style
Polttomoottori 999 cm3, R3 turbo
Teho 85 kW (115 hv) / 5 000 r/min
Vääntö 200 Nm / 2 000-3 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 10,1 s
Huippunopeus 187 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 118 g/km
Mitat Pituus 4 234 mm, leveys 1 819 mm, korkeus 1 531 mm, akseliväli 2 590 mm
Omamassa 1 270 kg
Perävaunumassa jarruin 1 300 kg
Tavaratila 392-1 290 l
Galleria
Kuvat: Mia Pelttari
Lue myös:
Koeajossa rohkea Volkswagen T-Roc – vaihtoehto varovaiselle
Volkswagen intoutui irrottelemaan – T-Rocista luvassa avoversio