Audi kasvattaa Q-mallistoaan uudella pienokaisella. Q2 on etenkin kaupunkiympäristöön sopiva kompakti crossover.
Tykkäsimme
- Näpsäkästä ulkonäöstä
- Jämäkästä ajettavuudesta
Emme tykänneet
- Ahtaista takatiloista
- Vakiopenkenkkien tarjoamasta tuesta
- Vaihteiston toiminnasta liikkeellelähdöissä
Hinta alkaen 29 712 €
Koeajoauto 36 194 €
Moneen kertaan todettuun tyyliin SUV- ja crossover-luokat kasvattavat jatkuvasti suosiotaan sekä Suomessa että maailmalla. Autonvalmistajat vastaavat tähän kysyntään tuomalla maasturimaisia piirteitä aina vain uusiin autoluokkiin. Viimeisimpänä Q-tuoteperheen laajennuksena Audi esitteli kompaktin Q2:n.
Muhkeampi ulkonäkö tuo luonnollisesti oman mausteensa kokonaisuuteen ja se on ehdottomasti yksi tämän autoluokan vahvuuksia. Korkeuden myötä myös autoon istuutuminen on helpompaa, ja näkyvyys ulos parempi. Nämä ominaisuudet korostuvat entistä useammassa autohankinnassa ja parempi näkyvyys helpottaa etenkin kaupunkiliikenteessä. Auton sisätilantuntua hieman rajoittaa korkehkon kylkilinjan vuoksi matalaksi jäävät ikkunat.
Uusi Q2 sijoittuu koon puolestaan jopa yllättävän lähelle Q3:a, joka oletettavasti on kasvamassa tulevan uudistuksen aikaan. Q2 on teknisesti hyvin lähellä A3:a ja jakaakin saman perustekniikan ja sisätilojen ilmeen sen kanssa. A3 näki viime vuonna faceliftin, ja tässä uudistuksessa tarjolle tullut kolmisylinterinen pikkuturbo ja esimerkiksi virtuaalimittaristo ovat tarjolla myös Q2:een.
Q2 tuo uuden vaihtoehdon Audin mallistoon. Se tarjoaa laadukkaan kokonaisuuden, ja Audi-maailmaan aavistuksen persoonallisemman ilmeen. Etenkin tarjolla olevilla monivärisillä koripaneeleilla ilmeeseen saa huomattavaa pirteyttä.
MIKÄ Audin haastaja kompaktien katumaasturien luokkaan.
KENELLE Tyylitietoiselle kaupunkiautoilijalle.
AJETTAVUUS Pienestä koostaan huolimatta Q2 on hyvin jämäkkä kokonaisuus. Kaupunkipyörittelyssä kompaktit mitat ovat luonnollisesti eduksi, mutta ei auto maantietäkään pelkää. Lähinnä lyhyt akseliväli tuntuu peräkkäisissä epätasaisuuksissa, jotka aiheuttavat pientä nypytystä.
SUORITUSKYKY 150-hevosvoimainen bensaturbo tarjoaa vaivattoman suorituskyvyn ja on taloudellisuuden nimissä varustettu sylinterienlepuutuksella. Koeajoautossa moottorin parina toiminut 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti toimii ajossa miellyttävästi ja nopeasti, mutta tälle vaihteistotyypille ominaista viivyttelyä on havaittavissa liikkeellelähdöissä. Etenkin start-stop-järjestelmän ollessa aktiivisena, auton kannattaa antaa käynnistyä rauhassa ennen kaasun painamista, jotta liikkeellelähdöstä tulee sujuva.
TILAT Pikkumaasturi sijoittuu tiloiltaan kompaktin luokan normien puitteisiin. Normaalia korkeampi istuma-asento parantaa näkyvyyttä autosta, mutta matalahkot ikkunat verottavat tilantuntua. Edessä säätövarat riittävät keskimittaiselle, mutta vakiopenkkien tuki jää turhan vaisuksi. Muhkea ulkomuoto herättää ehkä hieman suuremmat odotukset etenkin takapenkin suhteen, mikä jää suhteellisen tiiviiksi. Tavaratilaa puolestaan on hyvin tarjolla.
MALLISTO Q2:n keulalle on tarjolla bensakoneiden osalta koeajetun 1,4-litraisen lisäksi 115-hevosvoimainen 1,0-litrainen kolmisylinterinen. Dieseleitä puolestaan on tarjolla kolme: 1,6-litrainen tarjoaa 115 hevosvoimaa ja 2,0-litrainen on tarjolla 150- ja 190-hevosvoimaisena. Viimemainitut ovat aina nelivetoisia ja automaattivaihteisia, ja pienempien pariksi on tarjolla automaattivaihteisto. Tällä hetkellä kuluttajahinnaston mallit alkavat Business-varustellusta versiosta, ja tarjolla on myös kattavampi Business Sport (+ 2 000 €), joka tuo mukanaan muun muassa suositeltavat urheiluistuimet.
Audi Q2 1.4 TFSI S tronic
Polttomoottori 1 395 cm3, R4 turbo
Teho 110 kW (150 hv) / 5 000-6 000 r/min
Vääntö 250 Nm / 1 500-3 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,5 s
Huippunopeus 212 km/h
EU-kulutus 5,2 l/100 km
CO2-päästöt 119 g/km
Mitat Pituus 4 191 mm, leveys 1 794 mm, korkeus 1 488 mm, akseliväli 2 587 mm
Omamassa 1 355 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 405 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio