Lisävarusteilla auton saa helposti erottumaan massasta. Varustepakettien lisäksi BMW tarjoaa erillisia M Performance -osia, joilla autoon saa helposti persoonallisen ilmeen.
Tykkäsimme
- Tyylikkyydestä
- Mukavuudesta
- Äänistä
Emme tykänneet
- Korkeasta omamassasta
Hinta alkaen 90 053 €
Koeajoauto 115 329 €
Avoauton hankintaa on vaikea perustella järjellä. Toisaalta miksi sitä pitäisikään? Sellaiseen päätyvä autoilija ei etsi ensisijaisesti liikkumisvälinettä, vaan tunnelmaa ja nautintoa tarjoavaa autoa. Tähän kategoriaan istuu myös 4-sarjan Cabriolet.
Jo itsessään varsin harvinainen malli oli saanut pientä lisämaustetta BMW:n M Performance osista. Ulkoisesti auton erottaa vakiomallista muun muassa kaikista helmoista ja niiden hiilikuituisista yksityiskohdista. Sisätiloista löytyy hiilikuidun lisäksi moottoriurheilun pariin ajatuksia vievää alcantaraa.
Konepellin alta löytyy myös vastinetta ulkonäön luomille odotuksille, sillä siellä työskentelee 3,0-litrainen rivikuutonen. Riittävien voimavarojen lisäksi myös äänimaailma on kohdallaan lisävarusteisen sporttiputkiston ansiosta. Etenkin katto auki ajettaessa kuutoskoneen murinat nostattavat tunnelmaa.
Urheilullisen ulkonäön ja hienon äänimaailman jälkeen auton tarjoama mukavuus yllättää. Matalaprofiilisista renkaista huolimatta M Sport -alusta ei ole missään tilanteessa turhan kova, eikä kovin yleistä pintakovuutta ole juuri nimeksikään. Omalta osaltaan urheilullisuutta rajoittaa myös varsin korkea omamassa, joka tuntuu etenkin vauhdikkaammilla mutkateillä.
Mukavuuden myötä 4-sarjan Cabrioletista kuoriutuukin mitä mainioin kesäillan kruiseri, jossa yhdistyy tyyli, mukavuus ja nykyaikana harvinaisen hyvät äänet.
MIKÄ Tyylikkäällä varustelulla maustettu 4-sarjan avo.
KENELLE Nautiskelijalle, joka arvostaa tyyliä ja hienostunutta suorituskykyä.
AJETTAVUUS Ulkonäkö nostaa odotuksia ajettavuuden suhteen korkealle, mutta toisaalta tieto suhteellisen korkeasta omamassasta herättää epäilyksiä. Massa tuntuu kaarteissa auto myös kallistelee jonkin verran, mutta tämä ei käytännössä häiritse. Kokonaisuutta leimaa jopa hieman yllättävä mukavuus, mikä sopii kylläkin autoon paremmin kuin raaserimainen kovuus.
SUORITUSKYKY Baijerilaisen autonvalmistuksen perinteitä noudattava rivikuutonen on erittäin maukas voimanpesä. Todella laajalla alueella käytössä oleva vääntö ja riittävä huipputeho tekevät etenemisestä vaivatonta. Korkea omamassa kuitenkin syö viimeisen terävyyden myös suorituskyvyn osalta, ja eteneminen on eleettömän tyylikästä.
TILAT BMW:lle tyypilliseen tapaan kuljettaja saa hyvän ajoasennon laajojen säätövarojen ansiosta, ja ergonomia on kokonaisuudessaan kohdallaan. Takanakin mahtuu istumaan, mutta erityisen mielellään siellä ei täysikasvuinen vietä pitkiä aikoja.
MALLISTO 4-sarjan Cabrioletin moottorivalikoima noudattelee pienimpiä versioita lukuun ottamatta muuta 4-sarjan mallistoa. Tarjolla on siis laaja kattaus sekä bensa- että dieselvaihtoehtoja niin taka- kuin nelivetoisenakin. 440i on tehokkain perusmalliston auto, mutta sen yläpuolella on vielä tarjolla yli 400-hevosvoimainen M4.
BMW 440i Cabriolet
Moottori 2 998 cm3, R6 turbo
Teho 240 kW (326 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 380-5 000 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 5,4 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,2 l/100 km
CO2-päästöt 167 g/km
Mitat Pituus 4 638 mm, leveys 1 825 mm, korkeus 1 384 mm, akseliväli 2 810 mm
Omamassa 1 845 kg
Tavaratila 220 l
Kuvat: Mikko Autio
Galleria
Edit: 10.8. lisätty koeajoauton hinta