Renault uudisti Espacen perusteellisesti puolitoista vuotta sitten. Nyt tila-autosta trendikkääksi crossoveriksi sutkajoitunut ranskatar saapuu vihdoin myös Suomeen.
Suomeen maalis-huhtikuun vaihteessa 2016
Hinta avoinna
Kun Renault toi ensimmäisen Espacen myyntiin vuonna 1984, tila-auto oli oikeastaan vielä tuntematon käsite. Myös se, että autosta tuli ylipäätään Renault, oli oikeastaan vahinko. Alunperin Espacesta piti tulla nimittäin Talbot.
Autotehtaiden kuviot ovat aina olleet kimurantteja, ja näin etenkin Espacen kohdalla. Auton suunnittelu alkoi 70-luvulla Chryslerin toimesta, joka omisti tuolloin ranskalaisen Simcan – joka puolestaan oli yhdistetty Talbotiin. Amerikkalaiset ajattelivat tämän avaavan heille paremmin ovet Euroopan markkinoille. Näin ei kuitenkaan käynyt, Chryslerin toiminnot Euroopassa ajettiin alas vuonna 1977. Simca päätyi PSA:lle, joka ajoi kilpailevan ranskalaisbrändin pian unohduksiin.
Espacen kehitys kuitenkin jatkui Matran toimesta, mutta lopulta autosta tuli kuitenkin Renault. Ensimmäisen, toisen ja kolmannen sukupolven autot jopa valmistettiin Matran tehtailla.
Espacen myynti Euroopassa ei alkanut ruusuisesti, mutta pian tilaa arvostavat ihmiset löysivät auton hyvät puolet. Vuoden 1988 faceliftissä iso osa auton alkuperäisistä komponenteista vaihdettiin Renaultin osiin, vaikka auton kori ja tekniikka säilyivätkin pääasiassa ennallaan.
Galleria
Toisen sukupolven myötä auto sai lopulta Renaultin muodot vuonna 1991. Kolmas sukupolvi esiteltiin 1997 ja sen tekniikassa oli paljon yhtäläisyyksiä Lagunaan. Samalla autosta esiteltiin myös pitkäakselivälinen versio. Renault valmistautui siis jo Scenic valmistukseen.
Neljäs sukupolvi siirsi Renaultin valmistuksen sen omille tehtaille vuonna 2002. Aika oli kuitenkin ajamassa isojen tila-autojen ohi, sillä moni koki markkinoille ilmestyneen kompaktimman kokoisen tila-auton mielekkäämmäksi vaihtoehdoksi. Harva perhe Euroopassa myöskään tarvitsi enää 7-paikkaista autoa. Katumaasturien buumi on vielä kiihdyttänyt isojen tila-autojen myynnin laskua. Aikansa kutakin...
Siksi ei ole mitenkään ihmeellistä, että viidennen sukupolven myötä Renault on jättänyt tavallaan jäähyväiset perinteiselle Espacelle. Tila-autosta on tullut crossover. Jep, sana on hirviö, joka ei tarkoita oikeastaan mitään, mutta Espacen profiilia katsottaessa sitä voisi kuvailla jonkinlaiseksi farmarin ja katumaasturin ristisiitokseksi.
Koeajoautoksi valikoitui – ei ehkä mitenkään yllättäen – Espace-malliston parhaiten varusteltu versio eli ylellinen Initiale Paris -malli. Se tarkoittaa hulppeaa vakiovarustelua ja näyttäviä 19-tuumaisia pyöriä, jotka korostavat vielä aavistuksen lisää Espacen ainakin visuaalisesti hieman maasturimaiseksi jykevöitynyttä alakertaa.
Parin tuhannen kilometrin koeajon jälkeen Espaceen on helppo syttyä uudestaan, jos arvostaa vähänkään isoa ja mukavaa matka-autoa. Renault on useasti polkenut omia polkujaan autojensa kanssa, ja nyt ranskalaiset ovat löytäneet melko hyvän kompromissin omalaatuisen tyylin ja persoonallisuuden viehättävyyden välimaastosta. Espace on erilainen, mutta ei niin erilainen, jotta se tuntuisi liian oudolta. Ja jos sen rinnalle asetetaan mikä tahansa isoista eurooppalaisista tila-autoista (Ford Galaxy, Seat Alhambra, VW Sharan), Espacen eleganssi sen kuin korostuu.
Espace on siis kokoluokassaan oikea katseenvangitsija. Futisäidit arvostavat tätä varmasti, eikä miehenkään tarvitse sen ratissa painaa päätään piiloksiin.
Galleria
Tykkäsimme
- matkustusmukavuudesta
- avarasta ohjaamosta
- tyylikkäästä olemuksesta
- voimakkaasta dieselistä
Emme tykänneet
- ohjaamon ergonomiassa parannettavaa
- automaattivaihteiston toiminnasta
MIKÄ Viidennen sukupolven Renaultin tila-auto, joka ei ole oikeastaan enää puhdas tila-auto vaan trendikäs crossover. Lähin kilpailija sille on Ford S-Max.
KENELLE Espacea ei valita sen tilojen vaan tyylin mukaan. Myös mukavuutta arvostavien kannattaa katsoa Espacen suuntaan.
AJETTAVUUS Mukavuus on ensimmäinen sana, joka nousee Espacen ratin takana mieleen. Tällä autolla taittaa mielellään matkaa yhdellä istumalla vaikka Suomi-neidon varpaista päähän. Tehokkaimman eli 160-heppaisen dieselin jatkeena on aina 6-portainen kaksoiskytkinautomaatti, jonka kanssa on opittava elämään. Vaiheiston toiminta muistuttaa välillä arpomista, ja persoonallisesti toimiva vaihdekeppi aiheuttaa sekin tottumattomalle helposti pientä päänvaivaa. Maantiellä ja kaupungissa Espace on hiljainen, vasta moottoritiellä matkustamoon kantautuu vaimeaa tuulen suhinaa. Moottori pitää hyvin melut mahassaan vielä 120 km/h nopeudessa. Ohjaus on keveimmällä ajoasetuksella ylikevyt, eikä se muutu liian raskaaksi urheilullisemmillakaan asetuksilla. Kurveissa Espace tuntuu kohtuullisen ketterältä, mutta mutkatieauto se ei silti ole – kori kallistelee selvästi.
SUORITUSKYKY 160-heppainen diesel ei ole raketti, mutta se vakuuttaa vahvalla väännöllään. Kaksi ahdinta tuovat kulkuun oman mausteensa. Meno on ennen kaikkea joustavaa ajoympäristöstä riippumatta. Nätisti ajettaessa kulutuslukemat pysyvät helposti maltillisena. Alle kuuden litran keskikulutus on vielä suhteellisen helppo saavuttaa.
TILAT Sutjakoitunut ulkomuoto on verottanut jonkin verran tiloja – ja etenkin tilan tuntua edelliseen Espace-sukupolveen verrattuna. Edessä on vielä avarat oltavat, mutta kakkosrivillä on hieman ahtaampaa – ja siellä myös istutaan hieman matalalla. Kasvanut maavara ja selvästi laskenut korkeus verottavat takamatkustajien tiloja. Kolmas rivi onkin sitten lähinnä pienemmille lapsille, aikuinen ei siellä matkusta kuin hätätilassa hyvin lyhyen matkan. Tavaratila vetää 7-paikkaisena pikkuauton verran eli 247 litraa, 5-paikkaisena tilaa on jo kohtuulliset ison farmarin verran eli 680 litraa, ja 2-paikkaisen tila venyy peräti 2 100 litraan. Tarvittaessa Espace taipuu siis vaikka matkailuautoksi, sen tavaratilaan mahtuu nukkumaan kaksi aikuista. Keski- ja takarivin istuinten selkänojat saa kaadettua yksinkertaisesti napin painalluksella tavaratilasta käsin.
MALLISTO selviää lähempänä myynnin aloitusta. Espacea valmistetaan kolmella moottorivaihtoehdolla. Bensaversio on 1,6-litrainen turbo, josta otetaan irti 200 heppaa. Diesel on sekin 1,6-litrainen ja tehoversioita on kaksi: 130 ja 160 hv. Jälkimmäisessä on kaksi ahdinta.
Renault Espace dCi Twin Turbo 160 EDC6
Moottori 1 598 cm3, 4-syl. tuplaturbodiesel
Teho 118 kW (160 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 750 r/min
0-100 km/h 9,9 s.
Huippunopeus 202 km/h
EU-kulutus 4,6 l/100 km
CO2-päästöt 120 g/km
Mitat Pituus 4 857 mm, leveys 1 888 mm, korkeus 1 677 mm, akseliväli 2 884 mm
Omamassa 1 812 kg
Tavaratila 247–680-2 035 l