Opel Adam Rocks on koristeltu maastohenkisellä olemuksella ja rättikatolla.
Tykkäsimme
- persoonallisesta ulkonäöstä
- modernista turbomoottorista
Emme tykänneet
- ohjauksen vetelystä
- takatiloista
Autovalmistajat etsivät koko ajan uusia keinoja saada nuoret kiinnostumaan uusista automalleista tai ylipäätänsä autoilusta. Se ei ole helppoa, sillä markkinat ovat jo nyt pullollaan erilaisia automalleja. Toisaalta nuorten kiinnostus autoja kohtaan on laskussa - etenkin Suomen markkinoilla. Suomessa keskimääräisen autonostajan ikä on yli 60 vuotta. Miten siis tällaiseen markkinatilanteeseen soveltuu auto, joka on tehty selvästi nuoret kuluttajat mielessä?
Suomessa tavallista Adamia myytiin viime vuonna vaivaiset 36 kappaletta, joten erikoismalli tulee tuskin sanelemaan suurta roolia Opelin kokonaismyynnistä. Toisaalta maasturihenkinen olemus ja rättikatto ovat niin veikeä yhdistelmä, että auto löytänee pienen, mutta vankan kannattajajoukkonsa. Suomen kannalta tärkein seikka lienee kuitenkin merkin mielikuvan kiillotus. Ja siihen tarkoitukseen Opel Adam Rocks on mitä parhain väline.
Tavallisesta Adamista tuttuun tapaan autoa voi personoida lukuisilla eri värivaihtoehdoilla niin sisältä kuin ulkoa. Tarjolla on muun muassa 17 kori– ja kuusi kattoväriä sekä lukuisia vannevaihtoehtoja. Sisätiloihin löytyy puolestaan useita eri väriteemoja.
Kaikkea ei tarvitse kuitenkaan ruksata lisävarustelistalta, sillä jo perusmallin varustelu on varsin kattava. Listalta löytyy muun muassa puolinahkasisusta, 17-tuumaiset vanteet, lämmitetty ohjauspyörä ja sadetunnistin. Lisävarustelistalta kannattanee poimia ainakin vajaan 300 euron arvoinen Number 2 -varustepaketti, joka tuo mukanaan Intellink-multimediajärjestelmän ja parkkitutkan.
Ajettavuudeltaan Adam Rocks on positiivinen yllätys. Kompakteista ulkomitoistaan huolimatta auto tuntuu vakaalta ja jousitus toimii paremmin kuin tavallisessa Adamissa. Siitä on kiittäminen 15 millillä korotettua maavaraa, mikä on tuonut ajoon lisää mukavuutta ja talvella etenemiskykyä. Isoin moite tulee ohjauksesta, joka on tuntumaltaan etäinen ja uraisilla teillä siinä ilmenee vetelyä.
Moottoripuolella kiinnostavin vaihtoehto on uusi kolmisylinterinen litran Ecotec–turbomoottori (115 hv). Moottori vetää nöyrästi jo aivan alakierroksilta lähtien ja se on värinätön käynniltään. Paketin kruunaa hyvin toimiva kuusilovinen manuaalivaihteisto. Robotisoitu ECT-automaattivaihteisto on tarjolla ainoastaan 1.4–litraisen moottorin yhteyteen.
Hinnat alkavat pienemmällä 90–hevosvoimaisella (1.4) moottorilla 19 312 eurosta. Koeajetun tehokkaamman version hinta nousee 20 811 euroon.
Opel Adam Rocks
Hinta alkaen 19 312 €
Koeajoyksilö 22 376 €
Malli 1.0 Ecotec Turbo 115 HV
Moottori 999 cm3, 3-syl. Turbo
Vaihteisto 6-vaiht., man.
Teho 85 kW (115 hv) 5 200 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 800-4 500 r/min
0–100 km/h 9,9 s
Huippunopeus 196 km/h
EU-kulutus 5,1 / 100 km
CO2-päästöt 119 g/km
Mitat pituus 3 747 mm, leveys 1 807 mm, korkeus 1 493 mm, akseliväli 2 311 mm
Omamassa 1 156 kg
Tavaratila 170-663 l
—
Tämä koeajoartikkeli on julkaistu alunperin Teknavin bulletin-julkaisun numerossa 3/2015.
—
Lue lisää Opelista:
Koeajo: Tämä malli erottuu Opelin mallistosta heti ensivilkaisulla
Ajossa: Nyt loppui nakutus – Opel lanseerasi ”kuiskaavat” dieselmoottorit
Teknavi Genevessä: Helppo auto ostaa – Opel Karl