Edullinen ostaa, edullinen pitää. Näin kehuu Opelin Suomen toimitusjohtaja Rami Kittilä saksalaismerkin uutta Karl-mallia. Volkswagen Upin kanssa samaan kokoluokkaan kuuluva Karl keräsi suurimman huomion Opelin osastolla Geneven autonäyttelyssä.
Rami Kittilä, suomalaiset tuntevat pieniä pikkuautoja melko heikosti, miten luonnehtisit Karlia?
– 5-paikkainen, pieni perheauto, joka on edullinen ostaa ja edullinen pitää. Ehkä olisi jo suomalaistenkin aika ymmärtää, ettei auton tarvitse aina olla kartano-Volvo tai vastaava. Uusia pieniä ja mielenkiintoisia autoja tulee koko ajan. Meiltä tuli nyt Karl ja aiemmin Corsa. Ehkä A-segmentin olisi Suomessa aika jo tulla, Kittilä kommentoi Teknaville.
Suomeen Karl saapuu elokuussa. Hintoja ei ole vielä julkistettu, mutta Kittilän puheista käy ilmi, että hinta painuu ainakin alle 15 000 euron.
Karl on 3,68 metrin pituinen ja 1,48 metrin korkuinen. Suomeen auto tulee vain viisiovisena versiona. Karlin konepellin alla on uusi 1,0-litrainen Ecotec-moottori, joka kehittää 55 kW (75 hv).
– Yritämme tuoda Karlin Suomeen niin, että tulee vain yksi moottori ja värivaihtoehtojakin vain muutama. Auto on helppo ostaa, Kittilä korostaa ja jatkaa virnistäen:
– Meillä on myös tarjolla toinen ääripää, Adam, joka on vaikea ostaa. Siihen saatavilla 30000 eri vaihtoehtoa.
Kittilä myös nostaa esille heinäkuussa tulevan romutuspalkkiokokeilun, jonka rahoittavat yhdessä valtio ja autoala. Kuluttajilla on mahdollisuus saada 1500 euron hyvitys vanhasta autosta.
– 1500 euroa on iso hyvitus. Voidaan sanoa, että se on jo yli 10 prosentin alennus. Harvoin on sellaisia tarjolla tässä (Karl) hintaluokassa.
Kenelle Karl olisi hyvä vaihtoehto?
– Kakkosautoksi tai vaikka ensimmäiseksi autoksi niille, jotka siirtyy mopoautosta oikeaan autoon. Ja vanhemmille ihmisille, jotka avajat suhteellisen vähän.
Saadaanko Karlin konepellin alle jossain vaiheessa myös turbollinen moottoriversio?
– Ei tiedetä. Joka tapauksessa on tavoitteena, että Karl on selkeästi edullisempi kuin Corsa tai Adam.