Koeajo: Toyota Land Cruiserilla Islantia valloittamassa

Julkaistu 12.10.2015 21:15
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Toyota korvasi Land Cruiserin kolmilitraisen dieselin uudella 2,8-litraisella versiolla. Mikä olisikaan parempi ympäristö sen testaamiseen kuin Islannin haastavat off road -polut?

Hinta alk. 77 596 €

Menossa on kolmipäiväisen koeajon haastavin eli teknisin osuus. Vaihteisto on kytketty hitaalle alueelle, keskilukko on käytössä, maavara on korkeimmillaan ja auton edessä Toyotan maastoajokouluttaja näyttää käsimerkein, mihin ja miten autoa pitää ohjastaa.

Olemme jossain Islannin lukuisten laavakenttien keskellä. Terävät kivet nousevat ylös mustan hiekan keskeltä ja tahtovat pahaa renkaille. Märkä kallio luistaa hieman normirenkaiden alla. Kuskilla on hymy herkässä.

Kojelaudan kosketusnäyttö on osittain kurainen, mutta se näyttää vielä riittävästi auton ympäristöä. Näytölle saa joko kuvan suoraan keulan edestä pyörän ohjauskulmineen, sivunäkymät kylkeä pitkin alaspäin tai takanäkymän. Niiden avulla on helppo ajaa todella kivikkoiseen ja ahtaaseen maastoon ilman että auton ulkopuolella on välttämättä edes ketään näyttämässä käsimerkkejä.

Maastoajoavustin on puolestaan älykäs ajojärjestelmä, joka avittaa kuskia selviytymään erilaisilla pinnoilla. Valittavana on kallio, kallio ja irtomaa, kumpareinen maasto, irtosora sekä muta ja hiekka. Auto jeesaa kuskia mukauttamalla kaasun käytön, jarrut sekä vetoluiston ajotilanteen mukaisiksi.

Ja totta kai kuski voi antaa auton hoitaa etenemisen itsenäisesti kaiken muun kuin ohjauksen osalta. Crawl Control -järjestelmä on eräänlainen älykäs vakionopeudensäädin maastoon. Kuski valitsee vain halutun nopeuden viidestä esivalinnasta ja ohjaa autoa. Järjestelmä huolehtii kaikesta muusta; eli auto etenee halutulla nopeudella auton hoitaessa kaasua, pyöräjarruja sekä vetoluistonestoa.

Nämä kaikki ovat tosin vasta parempien varustetasojen mukana tuomia herkkuja, ja silloin auton hinta karkaa jo yli sataan tuhanteen euroon.

Olemme teknisen osuuden epätasaisimmassa kohdassa. Pyörät ovat levällään eri suuntiin kuin jokisen eväät, ja oikea takatassu on itse asiassa kokonaan ilmassa. Auto ruksuttaa menemään olematta tästä moksiskaan. Ja itse asiassa ei tämä ole tämän retken haastavin kohta. Land Cruiser on tähän mennessä hoitanut meidät kuivin jaloin jo useamman puron ja joen yli.

Teknisen osuuden jälkeen palaamme jälleen Islannin ylämaita halkovalla normitielle eli mustahiekkaiselle laavakenttiä halkovalle uralle. Jatkuva neliveto huolehtii tasaisesta etenemisestä. Toki Land Cruiserin mukautuva iskunvaimennus on comfort-asetuksella. Torsenin tasauspyörästö jakaa normaaliolosuhteissa voimasta 40 prosenttia eteen ja 60 taakse. Nopeus nousee ja matka taittuu.

Kun autoja ja etenkin katumaastureita myydään vapauden lähettiläinä, ja kun maailman tiet täyttyvät vähitellen wanna be -maastureista, on hyvä muistaa, että maailmassa on edelleen paljon paikkoja, joissa oikea maasturi puoltaa paikkaansa. Eikä niitä varten tarvitse mennä edes merta edemmäs kalaan. Kyllä Lapissakin tulee eteen paikkoja, joissa katumaasturin omistajalla menee sormi suuhun – vaikka auto olisikin nelivetoinen.

Siksi sellaisen legendat kuin Toyota Land Cruiser, G-sarjan Mercedes, Land Rover Defender, Jeep Wrangler sekä kumppanit ovat edelleen kysyttyjä menopelejä niin autolla työkseen hankaliin paikkoihin ajavien kuin seikkailijoidenkin keskuudessa. Ja onhan niissä myös ajan mukaan tuomaa karismaa.

Toki legendojenkin on sopeudettuva ajan haasteisiin. Euroopassa tämä tarkoittaa EU6-päästönormia. Toyotan uusi dieselkone hyödyntää ureaa pakokaasujen puhdistuksessa, jonka avulla paljon puhutuista typenoksideista hävitetään Toyotan mukaan jopa 99 prosenttia. Koneessa on hieman enemmän alavääntöä (370 Nm/1 200 r/min) kuin vanhassa kolmilitraisessa koneessa, vaikka maksimiteho onkin vähentynyt aavistuksen. Tämä on plussaa maastossa, mutta maantiellä auton massan tuntee etenemisen raskautena, kunhan nopeus nousee vähänkin korkeammaksi. Mutta eihän seikkailijalla ole kiire...

Toyota Land Cruiser 2.8 D-4D AT
Moottori 2 755 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 130 kW (177 hv) / 3 400 r/min
Vääntö 450 Nm / 1 400–2 600 r/min
0-100 km/h 12,7 s
Huippunopeus 175 km/h
EU-kulutus 7,4 l/100 km
CO2-päästöt 194 g/km
Mitat Pituus 4 780 mm, leveys 1 885 mm, korkeus 1 845 mm, akseliväli 2 790 mm
Omamassa 2 420 kg
Tavaratila 621 l

Tuoreimmat aiheesta

Toyota