Henkilöauton ohjaamo, työjuhdan alakerta – Toyota-ikoni taipuu moneen tarpeeseen

Julkaistu 04.06.2016 20:44
Toimittajan kuva

Vesa Eskola

toimitus@teknavi.fi

Ennen tultiin toimeen nauloilla sekä vasaroilla ja ruuvitkin piti vääntää seinään käsin. Yksinkertaiset työkalut riittivät hyvin. Maailma kuitenkin mukavoituu, ja se näykyy myös työkaluissa – ja myös autojen puolella.

Tykkäsimme

  • sivistyneestä alakerrasta
  • moottorista
  • matkustusmukavuudesta
  • vakuuttavista maasto-ominaisuuksista

Emme tykänneet

  • takapenkeissä iso vero
  • onhan se autokin aika iso…
  • ohjauksessa voisi olla enemmän tuntoa

Suomen kesäkuu 2016
Hinta alk. 35 609 €

Ja onhan se mukavaa, että elämä mukavoituu. Tämä korostuu myös uudessa Hiluxissa. Sen kabiini on työympäristönä varsin mukava paikka. Melutaso, jousitusmukavuus ja penkit ovat kunnossa pidempääkin taivalta varten.

Teknavi pääsi uuden Hiluxin rattiin ensi kertaa Namibiassa, jonne autot oli tuotu suoraan tehtaalta Etelä-Afrikasta. Suomeen autot ehtivät juhannuksen kieppeillä.

Kaksipäiväinen koeajoreitti sisälsi noin 500 kilometriä, josta vain murto-osa oli päällystettyä. Valtaosa ajasta vietettiin vaihtelevan kuntoisilla hiekkateillä, ja toki ohjelmassa oli myös kivistä kinttupolkua sekä hyvin haastavia off road -osuuksia. Jälikimmäisessä ovat avuksi hyvä maavara (277-293 mm) sekä riittävät lähestymis- ja jättökulmat.

Hilux oli kahden päivän aikana helppo tuttavuus, joka oli tietysti Namibian teillä enemmän kuin kotonaan. Ja auton alakertaa on pakko kiitellä. Se toimii hyvin niin maastossa kuin nopeammassa matka-ajossa hyväkuntoisemmilla teillä. Toki kori hieman kallistelee mutkiin, mutta minä valitsen aina mieluummin hyvät joustovarat ja maavaran hankalaan paikkaan kuin urheiluauton mutkakäytöksen. Sen verran savisten polkujen mies kun olen.

Yli 5,3 metriä pitkänä Hilux on myös iso matka-auto, joka etenkin tuplaohjaamolla kävisi monelle myös henkilöauton korvikkeeksi. Suomen verottaja on vain valitettavasti asiasta eri mieltä. Siksi meillä ei avolavoja juuri näy.

Työkaluna Hilux vakuuttaa ominaisuuksillaan. Entisestään vahvistunut tikapuurunko kestää ja tavaraa voi lastata kyytiin yli tuhat kiloa. Jarrullinen peräkärrykin saa painaa enimmillään 3,5 tonnia. Lavan pituus on joko 2 315 mm (single cab), 1 810 mm (extra cab) tai 1 525 mm (double cab); maksimileveys on kaikissa sama 1 645 mm.

Galleria

MIKÄ Toyotan lähes 50 vuoden ikään ja kahdeksanteen sukupolveen ehtinyt työjuhta, joita on myyty maailmalla yhteensä yli 18 miljoonaa kappaletta. Hiluxia myydään yhteensä 172 maassa. Suurin muutos on se, että Hilux jakaa nyt alustarakenteita Land Cruiserin kanssa. Tikapuurunko on toki käytössä edelleen, ja takana on lehtijouset.

KENELLE Suomessa Hilux-myynti keskittyy työversioihin meidän rakkaan autoveron ohjaamana. Valtaosa autoista myydään siksi 2-ovisina versioina. Käyttäjiä löytyy niin kiinteistöfirmoista kuin työkalua hankalaan paikkaan tarvitsevien keskuudestakin.

AJETTAVUUS Hilux on muuttunut taas asteen verran henkilöautomaisemmaksi. Jousitus on mukava, ja kasvaneet joustovarat tuovat lisää pelivaraa hankalammassa maastossa. Alakerta on myös hyvin kontroillissa, perä ei pompota pahasti edes ilman kuormaa. Tässä auttaa Toyotan tätä varten rakennettu ja erikseen kulkua tasoittava vakautusjärjestelmä. Ohjaustarkkuus ei ole kovin kummoinen, mutta kyllä pyörät aina haluttuun suuntaan kääntyvät.

SUORITUSKYKY Uusi 2,4-litrainen turbodiesel tarjoilee kaasujalan alle 150 heppaa ja 400 newtonmetriä. Näistä etenkin jälkimmäinen tekee ajamisesta makoisaa – varsinkin kun paras vääntö löytyy kierrosalueella 1600-2000. Kulutuspuolikin on hallussa, ainakin virallisten lukemien mukaan. Kaupungissa usein ajavia ilahduttaa moottorin sammutusautomatiikka. Päällystettyjen ja hyväkuntoisten hiekkateiden ulkopuolella Hilux vakuuttaa myös maasto-ominaisuuksillaan. Käytössä ovat takaveto, nopea neliveto ja hidas neliveto – ja lisää kiipeämiskykyä voi hakea vielä lisää mekaanisen lukon avulla lukittavalla takatasauspyörästöllä. Etuakselin tasauspyörästö on sähköinen ja toimii automaattisesti. Paremmissa varusteversioissa on lisäksi käytössä vielä alamäkihidastin. Myös Land Cruiserista tuttu aktiivinen vetoluistonesto on näppärä avustin paljon hankalassa maastossa aikaa viettäville. Vetomiehiä ilahduttaa peräkärryn kulkua tasaava järjestelmä, joka estää kärryn isommat heilahtelut. Enimmillään koukkuun saa kiinni 3,5 tonnia painavat kärryn.

TILAT Ohjaamon tyyli vaihtelee lompakon paksuuden mukaan. Tilaa on hyvin joka suuntaan, ja tyyli on jo hinnat alkaen -tasostakin lähes henkilöautoimainen. Perusversio on toki melko pelkistetty, joskin kaikki tarpeellinen ja vähän enemmänkin löytyy jo vakiona. Ylellisemmissä versioissa istuimet ovat nahkaa ja kuskin penkki siirtyy ja taipuu sivistyneesti sähköllä.

MALLISTO Kolme koriversiota: signle cab, extra cab ja double cab. Yksi moottoriversio joko manuaalina tai automaattina. Neljä varusteversiota.

Galleria

Toyota Hilux Extra Cab 4x4 M/T
Moottori 1 997 cm3, 4-syl. turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) / 3 400 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 600–2 000 r/min
0-100 km/h 13,2 s
Huippunopeus 170 km/h
EU-kulutus 6,8 l/100 km
CO2-päästöt 178 g/km
Mitat Pituus 5 330 mm, leveys 1 855 mm, korkeus 1 815 mm, akseliväli 3 085 mm, maavara 293 mm, Pedin pituus 1 810 mm
Tyhjäpaino 1 915 kg
Kantokyky 1 235 kg
Vetokyky 3 500 kg

Tuoreimmat aiheesta

Toyota