Volkswagen tarjoaa seikkailuhenkisemmille ihmisille Passatista uutta maastotyylistä Alltrack-versiota.
Tykkäsimme
- Ajettavuudesta
- Moottorista
- Mukavuudesta
Emme tykänneet
- Moottorin äänestä sisälle
- Vaihteiston ajoittaisesta empimisestä
Hinta alkaen 45 123 €
Koeajoauto 59 512 €
Volkswagen esitteli kesällä uudesta Passatista hieman korotetun Alltrack-mallin. Autoon tuodaan pienellä lisämaavaralla ja muoviosilla crossover-henkisyyttä, joka on tällä hetkellä kovassa suosiossa automaailmassa.
Alltrack on Suomessa tarjolle kolmella dieselmoottorilla, joiden tehot ovat 150, 190 ja 240 hevosvoimaa. Valmistusohjelmaan kuuluu myös bensamalli, mutta sitä ei kysynnän puutteen vuoksi tuoda Suomeen. Kaikki mallit ovat aina nelivetoisia ja kaksi suurempaa ovat aina varustettu kaksoiskytkinvaihteistolla. Auto on myös muuten hyvin varusteltu ja asettuu malliston kärkeen siis kaikilta ominaisuuksiltaan.
Alustan pienen korotuksen myötä auto on myös aavistuksen muuta mallisto mukavampi. Säädettävällä alustalla varustettuna comfort-asetus tarjoaa pehmeää ja maantienopeuksissa jo keinahtelevaa kyytiä. Toisesta ääripäästä löytyvä sport-puolestaan jämäköittää iskunvaimennusta huomattavasti. Alustan lisäksi myös ohjausvaste ja vaihteiston toiminta ovat säädettävissä.
Galleria
Koeajoon valikoitui tehokkain tuplaturbolla varustettu versio. 240 hevosvoimaa riittävät liikuttamaan isoa auto vaivattomasti, mutta etenkin arkiajoa ajatellen laajalla alueella käytettävissä oleva 500 newtonmetrin vääntö miellyttää ratin takana. Voima välitetään eteenpäin 7-portaisen kaksoiskytkinautomaatin kautta kaikille neljälle pyörälle haldex-tyyppisen nelivedon kautta. Uusimmassa variaatiossa kytkin on sähköisesti ohjattu, jolloin ohjaus on tarkempaa ja viiveet aikaisempaa pienempiä. Koeajon aikaan Etelä-Suomeen saatiin sopivasti ensimmäiset lumet ja lyhyen kokeilun perusteella neliveto toimii loogisesti.
Passat on yksi perheautoluokan kestosuosikeista ja Alltrack tuo mukavaa vaihtelua mallistoon. Se erottautuu omilla piirteillään ja tarjoaa aavistuksen vakiomallia parempaa käytettävyyttä etenkin korotetun maavaran myötä. Alltrack onkin hyvä vaihtoehto maastoauton ja normaalin katumallin väliltä
Volkswagen Passat Alltrack 2,0 TDI Biturbo 4Motion
Moottori 1 968 cm3, R4 biturbodiesel
Teho 176 kW (240 hv) 4 000 r/min
Vääntö 500 Nm / 1 750 – 2 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 6,4 s
Huippunopeus 234 km/h
EU-kulutus 5,5 l/100 km
CO2-päästöt 144 g/km
Mitat Pituus 4 777 mm, leveys 1 832 mm, korkeus 1 506 mm, akseliväli 2 789 mm
Omamassa 1 776 kg
Tavaratila 650-1 780 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio