Katumaastureita on moneen makuun. Toiset haluavat autoiltaan lähinnä korkeampaa istuma-asentoa, mutta osa haluaa autoltaan myös maasturimaista ilmettä. Jälkimmäistä tyyliä varten Skoda Kodiaqista löytyy perusmallien lisäksi maastohenkisesti maustettu Scout.
Tykkäsimme
- Tiloista
- Käytettävyydestä
- Voimalinjasta
Emme tykänneet
- Tunnottomasta ohjauksesta
- Vaihteiston toiminnasta liikkeellelähdöissä
Hinta alkaen 54 166 €
Koeajoauto 65 127 €
Skodalla kesti useimpia kilpailijoita kauemmin lähteä mukaan keskikokoisten katumaasturien markkinoille. Pitkään korkeampaa istuma-asentoa haluavan Skoda-kuskin ainoana vaihtoehtona oli Yeti, joka kuitenkin on jo hetken aikaa ollut malli-ikänsä loppupuolella. Tärkeä lisä ja kaupalliseksi menestykseksi osoittautunut Kodiaq rantautui Suomeen vuoden 2017 alkupuolella.
Alun kysyntä yllätti paitsi Suomen maahantuonnin oletettavasti myös tehtaankin, sillä toimitusajat venyivät poikkeuksellisen pitkiksi. Sittemmin tilanne on normalisoitunut ja mallisto on myös laajentunut uusille varusteversioilla. Näistä maastohenkisyyttä korostavana versiona kulkee Skodan muustakin mallistosta tuttu Scout. Eli tosiaan kyseessä on Skodan katumaasturin maastohenkisesti varusteltu versio.
Ulkonäöllisesti auton erottaa perusmallistosta muun muassa hopeista alleajosuojista. Sama hopea teema jatkuu peilikoteloissa ja kattokaiteissa, minkä lisäksi etulokasuojista löytyvät Scout-tekstit varmistavat auton tunnistettavuuden. Sisätiloissa on vastassa Scout-teksteillä koristellut alcantaralla verhoillut istuimet, ja maastohenkisyyttä korostetaan koristelistojen puujäljitelmillä. Kosmeettisten mausteiden lisäksi Scout-versio on varustettu paremman alustasuojauksen tarjoavalla huonon tien paketilla sekä ajotilavalinnan Off Road -toiminnolla.
Koeajoauton pellin alta löytyy Kodiaq-malliston toistaiseksi tehokkain 190-hevosvoimainen turbodiesel. Tämän moottorin parina toimii aina 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti ja veto välitetään sähköisesti ohjatun monilevykytkimen kautta kaikille neljälle pyörälle. Voimalinjan toiminta on pääasiassa hienostunutta, mutta kaksoiskytkinvaihteistolle tyypilliseen tapaan liikkeellelähdöistä tulee helposti hieman kulmikkaita. Ajossa vaihteisto toimii huomaamattomasti ja ainoastaan rajuimmissa kiihdytyksissä alaspäin vaihtoa saa odotella hetken.
Kuljettajan paikalta Kodiaq on miellyttävä tuttavuus. Etenkin säädettävällä iskunvaimennuksella varustettuna auto tarjoaa tilanteen mukaan joko todella pehmeää mukavuutta, tai sopivaa jämäkkyyttä. Ajamista ajatellen ergonomia on kohdallaan, mutta kosketusnäyttö sijaitsee ajon aikaista käyttöä ajatellen hieman turhan kaukana. Takana on miellyttävät oltavat, ja pitkiä matkoja ajatellen mukavuuden kruunaavat torkkupeitot sekä sivuttaistuen tarjoavat niskatuet.
Skodan muun malliston tapaan Kodiaq tarjoaa paljon autoa sekä tilojen että varustelunsa suhteen. Se on myös naapurisovun kannalta helpommin hyväksyttävä vaihtoehto kuin usein enemmän tunteita herättävät premium-merkit.
MIKÄ Maastomaisempaan makuun koristeltu Kodiaq.
KENELLE Kodiaq hoitaa ison perheauton tehtävän, ja seitsemänpaikkaisuuden ansiosta se on vaihtoehto myös tila-autolle.
AJETTAVUUS Kodiaq on miellyttävän vaivaton ja varsin hiljainen matkakumppani. Etenkin säädettävän alustan pehmeimmällä Comfort-asetuksella isommat epätasaisuudet ylittyvät pehmeästi keinahdellen. Vauhdin kasvaessa moottoritienopeuksiin alustaan kaipaa hieman lisää jämäkkyyttä, minkä myötä myös pintakovuus lisääntyy. Pientä lisäsäätöä ja ennen kaikkea parempaa tuntumaa toivoisi ohjaukselta, joka on ajoasetuksesta riippumatta kovin etäinen.
SUORITUSKYKY Ajettavuuden tapaan myös suorituskyky on vaivaton ja voimalinjan toiminta on kokonaisuudessaan hyvin eleetöntä. Kaksoiskytkinvaihteistojen yleinen vaiva eli odottelu ja äkkinäisyys liikkeellelähdöissä on edelleen läsnä, mutta antamalla vaihteistolla hetken aikaa jarrun nostamisen jälkeen toiminta on pehmeää. Turbodieselin voimavarat riittävät hienosti kuljettamaan keskikokoista katumaasturia.
TILAT Kodiaq jatkaa Skodan tunnetulla tehokkaalla tilankäytön linjalla. Mittoihinsa nähden Kodiaq tarjoaa hulppeat tilat kahdelle ensimmäiselle riville, minkä lisäksi Skodan ensimmäinen katumaasturi ottaa haltuunsa myös tila-autojen markkinaa seitsemänpaikkaisuudellaan. Kolmas istuinrivi soveltuu parhaiten lapsille.
MALLISTO Scout on yksi uusista varustetasoista Kodiaqin mallistoon, ja nyt varusteversioita on jo kaikkiaan seitsemän (Active, Ambition, Style, Exclusive, L&K, Scout ja SportLine). Varustelumahdollisuudet ovat hyvin monipuoliset, millä Skoda tähtää luonnollisesti premium-valmistajien tontille. Moottorivalikoimasta löytyy 1,5- ja 2,0-litraiset bensaturbot (150 ja 180 hv) sekä kaksi tehoversiota 2,0-litraisesta turbodieselistä (150 ja 190 hv). Pienemmät koneet ovat tarjolla sekä etu- että nelivetoisena, ja tehokkaammat raapivat aina neljällä pyörällä.
Skoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4 Scout DSG
Polttomoottori 1 968 cm3, R4 turbodiesel
Teho 140 kW (190 hv) / 3 500-4 000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-3 250 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 8,6 s
Huippunopeus 210 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt 150 g/km
Mitat Pituus 4 706 mm, leveys 1 882 mm, korkeus 1 655 mm, akseliväli 2 788 mm
Omamassa 1 752 kg
Perävaunumassa jarruin 2 300 kg
Tavaratila 635-1 980 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue myös:
Koeajossa Skodan uusi Kodiaq – Jos koira ei riitä, hanki karhu
Teknavin 16. tuotantokauden avausjakso esitetään maanantaina 17.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaina 21.9. klo 13.00 sekä sunnuntaina 23.9. klo 12.55 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.