Mitä isot edellä, sitä tavikset perässä. Saksalaisessa premium-liigassa on käytännöksi muodostunut varustaa autot näyttävillä helmasarjoilla. Ilmiö siirtyy myös tavallisiin perheautoihin.
Tykkäsimme
- ST Line -lisukkeet tehty tyylikkäästi
- moottorin voimavaroista
- ajettavuudesta
Emme tykänneet
- kulutus nousee automaattivaihteistolla helposti suurehkoksi
- automaatti miettii välillä siirtojaan
Testiauto 29 624 €
Osa tykkää koristella perhefarmarinsa tänä päivänä muovihelmoilla ja kutsua niitä maastofarmareiksi. Tyyliniekka ei vain autoaan metsään vie. Siksi hän koristelee mieluummin autonsa helmat sporttisilla levikkeillä ja isommalla rengaskoolla sekä näyttävillä vanteilla.
Nyt puhutaan Fordin uudesta ST Line -varustelusta. ST:hän on Fordilla sporttikieltä, joka yhdistetään tietysti urheilullisiin ST-versioihin. Audilla vastaavat korisarjat kulkevat S-linenä, BMW:llä M-sportpakettina ja Mercedeksellä AMG-linenä.
Testiin saatu ST Line -varusteltu auto oli tuttu 125-heppainen litrainen ja kolmisylinterinen bensaturbo, jonka jatkeena oli keväällä mallistoon lisätty 6-portainen ja perinteisellä momentinmuuntimella toteutettu automaattivaihteisto. Teknavi on ajanut tuon yhdistelmän jo aikaisemmin ja tuo koeajo on luettavissa tästä linkistä. (http://teknavi.fi/autot/koeajossa-vaivattomampi-focus-pikkukoneen-liitto-automaattivaihteiston-kanssa)
ST Linen vakiovarusteisiin kuuluvat mm. 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, helmoja koristava korisarja sekä urheilulliset etuistuimet sekä metalliviimeistellyt polkimet. Auton ovihelmoissa on myös kiiltävät ST Line -listat muistuttamassa omistajaa auton lisukkeista aina kun hän nousee autoon tai poistuu siitä.
Silmiltä piilossa oleviin varusteisiin kuuluu vielä sporttisempi alusta, jonka myötä auto istuu sentin lähempänä tien pintaa. Yhdessä 17-tuumaisten pyörien kanssa kokonaisuus on varsin menevän näköinen.
Keulassa mustareunainen hunajakennomaski, pullistettu etupuskuri sekä tummakehyksiset sumuvalot antavat Focus ST Linelle selvästi perusversiota sporttisemman ja samalla myös edustavamman ilmeen. Takana puolestaan helman alta kurkistava diffuusori hallitsee perän ilmettä. Sivuilmeen kruunaavat vielä tummennetut takasivulasit.
Koeajon aikana useampikin ohikulkija kommentoi spontaanisti Focuksen ulkonäköä ja totesi auton näyttävän hyvältä. Tähän on pakko yhtyä. Ilmeessä on selvästi enemmän imua kuin perusversiossa. Muotoilun ja tyylin arvostus on kasvanut jatkuvasti myös Suomessa, ja ihmiset ovat myös valmiita panostamaan ulkonäköön – sekä omaan että autojensa. Näistä lähtökohdista ST Line -paketille riittänee kysyntää.
Eivätkä ST Line -lisukkeet rajoitus siis pelkästään koreaan ulkokuoreen. Ohjaamossa suurin ST-etu on sportti-istuimet. Nyt ei puhuta mistään kuppi-istuimista vaan mukavista mutta hieman peruspenkkejä paremman sivuttaistuen antavista jakkaroista. Penkkien punaiset tikkaukset piristävät myös ohjaamon muuten hieman harmaata ilmettä.
ST Line on tilattavissa Focuksessa useamman moottorin yhteyteen sekä 5-oviseen versioon että farmariin. Ja jos Focus ei ole oikea automalli, ST Linen -kilkkeet saa myös Fiestaan sekä piakkoin myös Mondeoon.
Ford Focus 1.0 EcoBoost 125 hv Start/Stop A6 Wagon
Moottori 999 cm3, 3-syl. bensaturbo
Teho 92 kW (125 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 170 Nm / 1 400-4 500 r/min
0-100 km/h 11,2 s.
Huippunopeus 193 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 125 g/km
Mitat Pituus 4 556 mm, leveys 1 823 mm, korkeus 1 492 mm, akseliväli 2 648 mm
Omamassa 1 345 kg
Tavaratila 490-1 516 l
Kuvat: Vesa Eskola