Mercedes-AMG istutti urheiluauto AMG GT S:stä tutun V8:n C-sarjan keulalle. Kaunis Coupé antaa tällä voimalinjalla kunnon kyydit.
Tykkäsimme
- Moottorista
- Alustasta
- Äänistä
Emme tykänneet
- Korkeasta omamassasta
- Rengasmelusta
Hinta alkaen 139 489 €
Koeajoauto 173 081 €
C-sarjan tehomalli nähdään Teknavin tehokaksikon käsittelyssä 12. tuotantokauden 4. jaksossa, jonka uusinta on lauantaina 22.10. kello 18.00 MTV3-kanavalla.
Saksalaiset ovat harrastaneet pitkään perheautojen tehoversioita. Niiden kysynnän kasvu on hieman ristiriidassa jatkuvasti tiukentuvien päästönormien edessä. Toki myös tehoversiot ovat muuttuneet huomattavasti taloudellisemmiksi, ainakin paperilla.
Vähintään yhtä tärkeää kuin taloudellisuus on tehokilpailussa pärjääminen. Mercedes-AMG istutti urheiluauto AMG GT:stä tutun V8:n C-sarjan perheauton keulalle, minkä myötä C 63 on yksi hurjimmista keskikokoisista sporteista. Hauskana faktana mainittakoon, että itse asiassa vaihteistosta johtuen C-sarjassa on jopa enemmän vääntöä kuin vastaavalla viristysasteella varustetussa AMG GT S -mallissa.
V8-pata on tarjolla kahdella viritysasteella. Tehokkaamman S-mallin yhteydessä myös varustelu on kattavampi ja vakiovarustukseen kuuluvat muun muassa komposiittijarrut, elektroninen tasauspyörästön lukko sekä Dynamic Select -katkaisimen Race-ajoasetus. Lisäksi koeajoauto oli varustettu muun muassa erikseen avattavalla Performance-pakoputkistolla ja erittäin hyvän tuen tarjoavilla urheiluistuimilla.
Sanahelinä unohtuu siinä vaiheessa, kun V8:n käynnistää. Turboista huolimatta ilmoille kantautuu mahtipontinen veekasin höpötys. Lämmityskäytön jälkeen käynti tasaantuu, mutta onneksi äänitason saa kohdalleen avattavan putkiston nappia painamalla. Ääni on nykytasolla jopa kova, ja rauhalliset liikkeellelähdöt ovat karkkia korville bassovoittoisen murinan siivittämänä.
Rauhallinen ajaminen on useiden nykysporttien tapaan hämmästyttävän mukavaa. Säädettävä alusta varmistaa mukavuuden heikoillakin tiestöillä, eivätkä äänet häiritse liikaa putkiston ollessa kiinni. Myös voimalinja toimii äärimmäisen sivistyneesti, eikä mikään varsinaisesti paljasta auton menohaluja. Suurin häiritsevä tekijä on leveistä renkaista ohjaamoon kantautuva varsin kova melu.
Pienikin oikean jalan oikaisu kertoo samantien, mistä tämän laitteen kanssa on kysymys. Luistoneston aktiivisesti vilkkuva merkkivalo kertoo menohalujen pidättelystä. Jotta autosta saisi kaiken irti, on ehdottomasti suunnattava moottoriradalla.
Muutamien kierrosten jälkeen fiilikset ovat hieman kaksijakoiset. Moottorissa on menohaluja vaikka muille jaettavaksi, ja auto käyttäytyy tarkasti kuljettajan käskyjen mukaisesti. Käskyttäminen olisi kuitenkin radalla nautinnollisempaa, jos tuntuma olisi piirun verran tarkempi. Tähän toki vaikuttaa melko korkea omamassa ja ratakäyttöön huonosti soveltuvat renkaat.
AMG on jälleen onnistunut luomaan kaksi eri maailmaa yhdistävän auton. Oikean urheiluauton moottorin istuttaminen Coupé-koriin toimii, ja jaksaa ihastuttaa joka käynnistyksellä. C 63 S on kuitenkin tällaisena enemmän ylellinen GT-auto kuin rata-auto. Aika näyttää tuleeko tarjolla edeltäjän tavoin raaempi ja paremmin radalle sopiva versio. Ainekset sellaisen luomiseen tässä paketissa ovat.
MIKÄ Mercedeksen C-sarjan tehokkain malli kaksiovisessa korissa
KENELLE Kauneutta ja suorituskykyä arvostavalle. Coupé ei ole se käytännöllisin, mutta sitäkin linjakkaampi.
AJETTAVUUS Mercedes on onnistunut viime aikoina hyvin autojensa mukavuuden ja ajettavuuden yhdistämisessä. AMG-malli on toki pykälän verran jämäkämpi ja tarkempi muihin malleihin verrattuna. Alustan pehmein asetus varmistaa riittävän mukavuuden arkiajoon, kun taas jäykin asetus on sopiva sileäpintaisille moottoriradoille. Ohjaus on tarkka ja miellyttävän nopea, mutta tuntuma jää etenkin pidon rajoilla radalla ajettaessa hieman etäiseksi. Tässä toki vaikuttaa paljon myös rengastus ja paremmin rata-ajoon sopivilla renkailla tuntuma olisi todennäköisesti huomattavasti parempi. Kokonaisuutena auto on varsin hauska ajettava, eikä se yllätä kuljettajaa radalla, mutta vauhdin kasvaessa massa alkaa tuntua ja korin liikkeet kasvavat.
SUORITUSKYKY Luvut kertovat olennaisimman tiedon. Kun pellin alta löytyy tuplaturbo V8, joka tarjoaa 510 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä, liikahtaa hieman isompikin auto varsin iloisesti. Mercedeksen suurin ”ongelma” on vetopidossa, sillä katurenkaat eivät yksinkertaisesti saa välitettyä kaikkea voimaa tiehen tasauspyörästön lukosta huolimatta. Tämä tulee esille liikkeellelähtöjen lisäksi kaarteissa, joissa kaasua täytyy käyttää varojen, jos perää ei halua saada rinnalle savupilven kera. Dynamic select -ajotilavalitsimesta löytyvä Race-asetus sopiikin nopeaan rata-ajoon parhaiten, sillä se ei anna perän lähteä liian leveisiin luisuihin.
TILAT C-sarjan Coupé on parhaimmillaan kahden henkilön kuljettamisessa, mutta tarvittaessa myös aikuinen pystyy vääntäytymään takapenkille. Tavaratilaa on kiitettävästä ja takapenkit pystyy kaatamaan, mutta pieni lastausaukko rajoittaa eniten tilan käyttöä.
MALLISTO Iso V8 on tarjolla kaikkiin C-sarjan korimalleihin kahtena tehoversiona (476 ja 510 hv). AMG-mallisto laajeni hiljattain C-sarjan osalta uudella tuplaturbo V6:lla varustetulla C 43 -mallilla, joka sekin on saatavana kaikkien korimallien yhteyteen. Tämä 367-hevosvoimainen pikku-AMG on aina myös nelivetoinen.
Mercedes-AMG C 63 S Coupé
Moottori 3 982 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 375 kW (510 hv) / 5 500-6 250 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 750-4 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen automaatti
0-100 km/h 3,9 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,6 l/100 km
CO2-päästöt 200 g/km
Mitat Pituus 4 691 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 399 mm, akseliväli 2 840 mm
Omamassa 1 800 kg
Tavaratila 400 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio