Baijeri pistää parastaan – koeajossa BMW:n M-perheen uusin jäsen

Julkaistu 04.05.2016 21:30
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

BMW M2 peittoaa isommat mallit hauskuudessa. Nyt on kyse ajamisen ilosta parhaimmillaan.

Tykkäsimme

  • Voimalinjasta
  • Ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Ohjauksen lievästä tunnottomuudesta
  • Kaiutinäänistä

Hinta alkaen 82 309 €
Koeajoauto 89 229 €

BMW:n M-mallit ovat mallisarjojensa mittapuita. Ne perheautojen pohjalle tehtyjä nopeita ja tehokkaita erikoismalleja. Mallien kasvamisen myötä myös autojen teholuvut on nousseet hurjiksi ja esimerkiksi legendaarisen BMW M3:n pellin alta löytyy yli 430 hevosvoimaa.

Kasvaneiden mittojen ja tehojen myötä on kadotettu myös osa hauskuudesta. Tässä vaikuttaa myös se, että autoista yritetään tehdä absoluuttisesti mahdollisimman nopeita. Tämän myötä myös osa hauskuudesta on valitettavasti kadotettu, sillä autot ovat karusti sanottuna liian nopeita ja kliinisiä kadulla nautittaviksi.

BMW:n uusin lisäys M-mallistoon on 2-sarjan Coupéhen perustuva M2. Käytännössä se on paljon kehuja hauskuudestaan saaneen 1M Coupén seuraaja. Ykkösen tapaan myös M2 on saatavana manuaalina, mutta nykytyyliin valtaosa autoista koeajoyksilön tapaan tullaan myymään kaksoiskytkinvaihteistolla varustettuna.

M2:n peruskonsepti on kohdallaan ja se noudattaa BMW:n perinteistä tyyliä. Keulalta löytyy rivikuutonen ja voima välitetään takarenkailla. Jo ulkoisesti on havaittavissa, että raideleveyttä on kasvatettu sekä edessä että takana. Pullistetut pyöränkaaret yhdistettynä aggressiivisiin puskureihin sekä takaosan neljään pakoputkenpäähän viestivät menohaluista.

Sisätiloissa ovat vastassa nahkaverhoillut urheiluistuimet. BMW:lle tuttuun tapaan säätövarat ovat riittävät ja ergonomia on hyvä. Käynnistyspainikkeen painaminen herättää moottorin ja lyhyen lämmityskäytön jälkeen ääni vaimenee tasaisen pehmeäksi kuutoskoneen hyrinäksi. Vaihde valitaan M-versioille tyypillisellä vaihteenvalitsimella ja liikkeelle lähdetään hienostuneesti. M2 ei tarjoa isompien mallien tapaan kuljettajalle yksittäisiä säätövaihtoehtoja, vaan ajotiloiksi ovat tarjolla niin sanotuista perusmalleista tutut ajotilat. Esimerkiksi M4:ssä kuljettajalle tarjotaan mahdollisuus säätää vaihteiston nopeus, moottorin toiminta, iskunvaimennus ja ohjaus mieleisekseen yhdistelmäksi.

Kovin suuresta ongelmasta ei kuitenkaan ole kyse. Oletusasetuksena toimiva Comfort on varsin miellyttävä arkiajoon. Kaasuvaste on pehmeä ja vaihteisto vaihtaa ajoissa isommalla hyödyntäen moottorin vahvaa vääntöä. Hieman syvemmälle kaasua painettaessa auto liikahtaa vauhdikkaasti myös tällä ajoasetuksella, mutta terävyyttä menoon tulee Sport ja Sport+ -asetusten myötä. Näillä asetuksilla iskunvaimennus ja ohjaus jämäköityy, kaasunvaste terävöityy ja äänekkäämmän putkiston asetuksen lisäksi sisälle johdetaan enemmän ääntä kaiuttimia hyödyntäen. Viimeisin näistä tuntuu turhalta etenkin, kun ulkopuolella äänimaailma on viihdyttävä.

BMW M2 on tehojen ja ajettavuutensa osalta tasapainoinen kokonaisuus. Sillä ajamisesta on helppo nauttia, ja se suoriutuu kuljettajan viihdyttämisestä isompia malleja rennommin. M2 saa kuljettajan hymyilemään jo katuajossa, mutta täysipainoisen nautinnon saamiseksi tämäkin auto on vietävä radalle.

MIKÄ BMW:n viimeisin ja varsin hauska lisäys M-tuoteperheeseen

KENELLE M2 tarjoaa sitä kuuluisaa ajamisen iloa, joten auto sopii ennen kaikkea nautiskelijoille. Se on myös helpommin lähestyttävä kuin isoveli M4.

AJETTAVUUS M-osasto on tehnyt paljon töitä 2-sarjan alustan kanssa ja komponentiikkaa on lainattu isoveli M4:stä. Tämä tuntuu selvästi parantuneena ajovakautena. Alusta on luonnollisesti tehoja vastaavasti varsin jämäkkä, mutta siinä ei ole kuitenkaan turhaa pintakovuutta. Ensimmäisillä ratakierroksilla perän liikkeet tuntuvat hieman äkkinäisiltä, mutta tilanne paranee huomattavasti renkaiden lämpenemisen myötä. Ainoastaan ohjauksen lievä tunnottomuus häiritsee vauhdikkaammassa ajossa.

SUORITUSKYKY 3,0-litrainen ja ahdettu rivikuutonen tarjoaa vaivattoman menon takaavat 370 hevosvoimaa ja 465 newtonmetriä vääntöä. Kaksiosaisella pakopesällä varustetun turbon myötä moottori vääntää erittäin alhaisilta kierroksilta lähtien ja meno jatkuu turbomoottorille poikkeuksellisen pirteänä aina rajoittajalle saakka. Hitaissa nopeuksissa suurimmaksi ”ongelmaksi” nousee takarenkaiden pito ja viileillä keleillä luistoneston merkkivalo vilkuttelee mittaristossa varsin taajaa.

TILAT Nykyinen 2-sarja on mitoiltaan hyvin lähellä 20 vuoden takaista E36-sarjan 3-sarjalaista. Se tarjoaa juuri sopivat tilat kahdelle hengelle, ja tuntuu kuljettajan paikalta miellyttävän kompaktilta. Aikuinen ei viihdy takapenkillä kovin pitkää matkaa.

MALLISTO M2 on luonnollisesti 2-sarjan Coupén lippulaivamalli. Sen alapuolelta löytyy hieman laimeampi, mutta myös kuutoskoneella varustettu M235i, joka on tarjolla myös nelivetoisena. Hintaeroa M2-malliin on hieman alla 20 000 euroa, mutta oikean M-version myötä myös auton vakiovarustelu on varsin kattava.

BMW M2 Coupé DCT
Moottori
2 979 cm3, R6 turbo
Teho 272 kW (370 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 465 Nm / 1 400 – 5 560 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 4,3 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,9 l/100 km
CO2-päästöt 185 g/km
Mitat Pituus 4 468 mm, leveys 1 854 mm, korkeus 1 410 mm, akseliväli 2 693 mm
Omamassa 1 595 kg
Tavaratila 390 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Tuoreimmat aiheesta

BMW