Koeajossa kaksi eri maailmaa yhdistävä hybridi

Julkaistu 26.10.2016 18:00
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Sekä crossoverit että hybridit menestyvät automarkkinoilla. Kia yhdistää nämä kaksi maailmaa uudessa Nirossa.

Tykkäsimme

  • Alustasta
  • Voimalinjasta

Emme tykänneet

  • Vaisusta suorituskyvystä

Hinta alkaen 27 990 €
Koeajoauto 36 390 €

Niro on täysin uusi auto ilman odotuksia nostattavaa, tai latistavaa historiaa. Se on suunniteltu uudelle pohjalle alusta lähtien hybridiksi. Sama tekniikka ja voimalinja on toki käytössä myös sisarmerkki Hyundailla, mutta mallipolitiikkaan merkit ovat lähteneet täysin eri linjoilla.

Kia yhdistää Nirossa kaksi suosittua autoilutrendiä; crossover-tyylin ja hybriditekniikan. Crossoverit ovat lunastaneet paikkansa hieman korkeammalla rakenteellaan, minkä myötä autoon on helpompi istahtaa. Lisäksi korkeampi ajoasento parantaa näkyvyyttä, mikä tekee etenkin kaupungissa ajamisesta miellyttävämpää.

Jatkuvat ympäristöpaineet ja hiilidioksidipohjainen verotus puolestaan ohjaavat sekä autonvalmistajia että kuluttajia entistä pienempipäästöisten autojen pariin. Tämän seurauksena hybridien tarjonta on lisääntynyt jatkuvasti ja Kian uutuus on mielenkiintoinen lisä tähän joukkoon.

Auto ei huuda ulospäin olevansa erilainen. Ulkonäkö on jopa tylsän tavanomainen, mutta samalla varmaan monia miellyttävä. Merkille tyypilliseen tapaan keulalta löytyy kuitenkin leveä tiger nose -maski, joten auto on helppo tunnistaa Kiaksi. Sisätiloissa jatkuu Kian nykymalliston tyyli ilman isoja yllätyksiä. Mittaristosta huomaa helpoiten auton olevan hybridi.

Kia on myös tehnyt mallivalinnan helpoksi, sillä auton on aina samalla voimalinjalla varustettu. Ostajan päätettäväksi jää väri ja varustelutaso. Autosta löytyy jo vakiotasolta muun muassa automaatti-ilmastointi, vakionopeudensäädin, pysäköintitutka ja kaistavahti. Parhaimmalla tasolla varustelu on todella kattava sisältäen esimerkiksi 8-tuumaisen keskusnäytön navigoinnilla, paremman äänentoistojärjestelmän, avaimettoman käytön, täysnahkaverhoilun, sekä kaikkien penkkien ja ohjauspyörän lämmityksen lisäksi etupenkkien ilmastoinnin.

Kia on osunut ensitunnelmien perusteella hyvään markkinarakoon. Suomen maahantuojan mukaan lähes kaikki Suomeen tämän vuoden aikana saatavat autot on jo myyty, mikä tarkoittaa kokonaisuudessaan jo noin 500 kappaletta. Eikä tämä ole ihme, sillä Niro todella tarjoaa hyvin varustellun kompaktin auton kilpailukykyiseen hintaan.

MIKÄ Kian täysin uudelle pohjalle suunniteltu kompakti hybridi.

KENELLE Ympäristötietoiselle autoilijalle, joka ei halua huutaa asiaa liiaksi naapureille.

AJETTAVUUS Vaikka Nirossa on crossover-auton piirteitä, ei se ole kovin korkea. Tämä lupaa hyvää ajettavuuden suhteen, eikä alusta tuota pettymystä. Auto etenee vakaasti kaikissa tilanteissa sekä tiellä että radalla.

SUORITUSKYKY Niron kenties heikoin osa-alue on suorituskyky. Varsin korkeasta nimellistehosta ja etenkin hyvästä väännöstä huolimatta kiihtyvyys on valitettavan verkkaista. Tilanne korostuu syvempään kaasua painettaessa, sillä normaalissa ajossa pintakaasulla ajettaessa auto tuntuu liikkuvan hyvinkin vaivattomasti. Valtaosassa ajotilanteissa ei kuitenkaan ole minkäänlaista ongelmaa, ja vastapuolella on todellisessa ajossa alhaiseksi jäävä kulutus.

TILAT Niro tarjoaa ulkomittoihin nähden hyvät tilat, eikä hybriditekniikka näy sisälle. Etenkin tavaratilaa on kiitettävästi, ja tästä jopa pienen siivun olisi voinut antaa takapenkkiläisten jaloille. Edessä on hyvin tilaa ja säätövarat ovat suhteellisen hyvät. Pitkäjalkaiset kaipaisivat hieman enemmän reisitukea.

MALLISTO Niro on aina varustettu samalla voimalinjalla. Varusteversioita ovat LX, EX, Business Premium ja Business Luxury. Isommat vanteet, kuten koeajoautossa, nostavat päästöjä ja siten myös hintaa varsin merkittävästi.

Kia Niro Hybrid Business Luxury DCT
Polttomoottori
1 580 cm3, R4
Teho 77 kW (105 hv) / 5 700 r/min
Vääntö 147 Nm
Sähkömoottori
Teho
32 kW (44 hv)
Vääntö Ei ilmoitettu
Yhteisteho 104 kW (141 hv)
Yhteisvääntö 265 Nm / 1 000-2 400 r/min
Akkukapasiteetti 1,56 kWh
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 11,5 s
Huippunopeus 162 km/h
EU-kulutus 4,4 l/100 km
CO2-päästöt 101 g/km
Mitat Pituus 4 355 mm, leveys 1 805 mm, korkeus 1 535 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 521 kg
Vetokyky 1 300 kg
Tavaratila 427-1 425 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Kia Niro on Risto Virtasen testissä Teknavin 12. tuotantokauden 5. jaksossa, jonka uusintaesitys on lauantaina 29.10. kello 18.00 MTV3-kanavalla.

Tuoreimmat aiheesta

Kia