Lexus on viime vuosina esitellyt autoissaan varsin rohkeita linjoja. Sisäisesti autot kuitenkin noudattavat merkille tuttua mukavuuspainotteista linjaa.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Hiljaisuudesta
- Voimalinjan toiminnasta rauhallisessa ajossa
Emme tykänneet
- Ohjauksen tunnottomuudesta
- Moottorin äänestä kiihdytyksissä
Hinta alkaen 43 990 €
Koeajoauto 53 639 €
Lexus on Suomessa hyvin pieni merkki, mutta siitä huolimatta varsin tunnettu. Se komeilee usein asiakastyytyväisyyttä ja luotettavuutta mittaavien tutkimuksien kärjessä niin Suomessa kuin maailmalla. Lexuksen myydyin malli Suomen markkinoilla viime vuonna oli aina hybridivoimalinjalla varustettu IS, joka on nyt saanut pieniä päivityksiä alkaneelle vuodelle.
Uudistukset löytääkseen täytyy olla tarkkasilmäinen, sillä ulkopuoliset muutokset ovat pientä kosmeettista hiontaa. Keulalla konepeltiin on tullut pieni lisäpokkaus, joka antaa hieman terävämmän ilmeen jo valmiiksi aggressiiviselle keulalle. Maski on edelleen muiden mallien tavoin iso ja levenee alaspäin, mikä korostaa auton mataluutta ja leveyttä. Ilme on kuitenkin Lexuksen nykyisiin katumaastureihin verrattuna jopa kesy, mutta silti hyvin sukunäköinen.
Sisätiloissa keskikonsolista löytyvä multimedijärjestelmän ohjain on muuttunut käytettävyydeltään paremmaksi. Aiemman mallin hiirimäinen ohjain on nyt korvattu rullalla, joka antaa selkeämmän palautteen käyttäjälle. Käyttöliittymä on edelleen hieman kankea kilpailijoihin verrattuna, mutta toki siihenkin tottuu käytön myötä.
IS on Suomessa aina varustettu vapaasti hengittävän 2,5-litraisen bensakoneen ja sähkömoottorin liitolla. Voiman välittämisesti puolestaan huolehtii portaaton CVT-vaihteisto, jonka toiminta on hyvin mukavuuspainotteista. Sähkömoottori tuo miellyttävästi voimaa rauhallisessa ajossa, eikä moottorin ääntä juurikaan kantaudu sisätiloihin. Auto on kaikkiaan hyvin hiljainen, mikä on merkittävä tekijä kokonaismukavuuden kannalta.
Lexus ei ole lähtenyt eurooppalaisten valmistajien kanssa kilpailemaan pistokehybridien markkinoista, vaan on pitäytynyt koetellussa perinteisessä hybriditekniikassa. Kokonaisuus tuntuu hyvin hiotulta, eikä sillä ajaessa tule kaivanneeksi lisäsähköä. Lexus hoitaa hommansa hienostuneesti ja taloudellisesti; käytännön ajossa keskikulutus asettuu viiden litran tuntumaan sadalla kilometrillä, mitä voi pitää hyvin kohtuullisena tämän teho- ja kokoluokan bensa-autolle.
Lexus pitäytyy omassa tyylissään ja myös erottautuu kilpailijoistaan. Se tarjoaa luokassaan parasta mukavuutta, mutta etenkin ohjauksen tunnottomuus häiritsee rauhallisessakin ajossa. Jos tämän kanssa pystyy elämään tarjoaa Lexus erottuvan ulkonäön lisäksi hiljaisen ja taloudellisen matkakumppanin.
MIKÄ Pieniä kosmeettisia päivityksiä kokenut keskikokoluokan Lexus.
KENELLE Mukavuutta arvostavalle laatuautoilijalle.
AJETTAVUUS Ensimetreiltä lähtien huomio ratin takana kiinnittyy hyvin kevyeeseen ohjausvasteeseen. Tehostus on niin voimakas, että se valitettavasti hävittää samalla myös käytännössä kaikesn tunnon. Sama pätee myös jarrupolkimeen, joka ei välitä kuljettajalle juuri ollenkaan tietoa esimerkiksi ABS-järjestelmän kytkeytyessä toimintaan. Nämä puutteet eivät kuitenkaan juuri haittaa rauhallisessa arkiajossa, jossa IS tarjoaa mitä mainiointi mukavuutta. Auto on ehdottomasti yksi luokkansa hiljaisimpia ja alusta toimii kaikissa tilanteissa jämäkästi, mutta mukavasti.
SUORITUSKYKY Sähkömoottorilla varustettujen autojen vahvuutena on tarjolla oleva välitön vääntö, joka tekee liikkeellelähdöistä vaivattomia. Näin on myös IS:n kohdalla, mutta polttomoottorin kierrosluvun kasvaessa viimeinen puristus tuntuu jäävän puuttumaan. Tunnelmaan vaikuttaa toki myös CVT-vaihteisto, minkä myötä kiihdytyksissä ei tule lainkaan katkoja. Maantienopeuksissa voimaa riittää vaivattomiin ohituksiin, mutta urheilulliseksi autoa ei voi kuvailla.
TILAT Lexus ei ole perinteisesti edustanut autoluokissaan tilavimpia malleja. Etupenkkiläiset istuvat korkean ja leveän keskikonsolin vuoksi selkeästi omissa "poteroissaan", minkä takia tila tuntuu alkuun hieman ahtaalta. Tästä huolimatta ajoasennon saa kuitenkin varsin hyväksi, mutta pitkäjalkaiset saattavat jäädä kaipaamaan pituussäädettävää reisitukea. Lisävarustelistalta kannattaa myös poimia ristiseläntuen säätö selkävaivojen välttämiseksi.
MALLISTO Suomessa IS:n osto on tehty helpoksi, sillä voimalinjana toimii aina koeajossa ollut hybridi. Valittavaksi jää vain haluttu varustetaso viidestä vaihtoehdosta, jotka ovat hintajärjestyksessä Comfort (vakio), Executive (+ 5 000 € vakiovarusteiseen verrattuna), Sport (+ 7 000 €), F Sport (+ 11 000 €) ja Luxury (+ 19 500 €). Näistä järkevimmältä kokonaisuudelta tuntuu koeajossakin ollut Executive, joka tuo mukanaan muun muassa avaimettoman käytön, sadetunnistimen, parkkitutkat ja peruutuskameran sekä talvisissa oloissa mukavana lisänä lämmitettävän ohjauspyörän. Lisävarustelistalta reilun 700 euron hinnalla löytyvä Safety System + -paketti (kaistavahti, aktiivinen vakionopeudensäädin, automaattiset kaukovalot, hätäjarrutustoiminto) on myös suositeltava lisä.
Lexus IS 300h Executive
Polttomoottori 2 494 cm3, R4
Teho 133 kW (181 hv) 6 000 r/min
Vääntö 221 Nm / 4 200-5 400 r/min
Sähkömoottori
Teho 105 kW (143 hv)
Vääntö 300 Nm
Kokonaisteho 164 kW (223 hv)
Vaihteisto CVT-automaatti
0-100 km/h 8,4 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 4,3 l/100 km
CO2-päästöt 101 g/km
Mitat Pituus 4 680 mm, leveys 1 810 mm, korkeus 1 430 mm, akseliväli 2 800 mm
Omamassa 1 720 kg
Tavaratila 450 l
Galleria
Kuvat: Teknavi