Korealaiset automerkit ovat nostaneet profiiliaan muutamassa vuodessa kohisten, ja nyt Hyundai liittyy myös mielenkiintoiselle hybridimarkkinalle.
Tykkäsimme
- Alustasta
- Voimalinjan toiminnasta
- Varustelusta
Emme tykänneet
- Ohjaustuntumasta
- Kaistavahdin kulmikkaasta toiminnasta
Hinta alkaen 26 479 €
Koeajoauto 31 590 €
Hybriautojen tarjonta on kasvanut tasaiseen tahtiin viimeisten vuosien mittaan. Käytännössä kaikilla suurilla valmistajilla löytyy joko perinteinen hybridi, pistokkeesta ladattava, tai täyssähköinen vaihtoehto johonkin autoluokkaan. Hyundai päätti jättää tämän valinnan asiakkaalle ja esitteli viime vuonna Ioniq-mallin, joka on tarjolla kaikilla kolmella voimalinjalla.
Näistä perinteisin eli normaali hybridi on helpoimmin lähestyttävä kokonaisuus. Tässä kun ei ole niitä kuuluisia aina solmussa olevia kaapeleita, joita pitäisi aina pysäköidessä olla oikomassa ja kytkemässä autoon. Ioniq Hybrid toimiikin ajossa kuten mikä tahansa automaattivaihteinen auto, mutta ajotilanteen ja akun varauksen salliessa myös pelkällä sähköllä eteneminen on mahdollista.
Kyseessä on siis hyvin suora haastaja hybridiautojen uranuurtaja Toyota Priukselle. Jo ensivilkaisulla myös ulkonäössä on havaittavissa samankaltaisuuksia, mutta viimeisimpään Priuksen sukupolveen verrattuna Hyundai on muotoilullisesti varmemmilla vesillä. Auto ei huuda ulospäin olevansa keskimääräistä vihreämpi, eikä näin ollen myöskään juuri kiinnitä huomiota. Jotkut arvostavat tätä enemmän kuin katseita kääntäviä futuristisia linjoja.
Tämänkaltaisen hybridiauton peruslähtökohtana on luonnollisesti ollut taloudellisuus. Se näkyy ja tuntuu muotoilun lisäksi myös voimalinjassa, joka tarjoaa kyllä täysin riittävän suorituskyvyn, mutta ei varsinaisia ajoelämyksiä. Erityisesti japanilaisesta tyylistä poiketen Hyundai käyttää hybridin vaihteistona 6-pykäläistä kaksoiskytkinautomaattia, joka tarjoaa portaatonta CVT-vaihteistoa perinteisemmän ajotuntuman. Rauhallisessa ajossa voimalinja toimii erittäin miellyttävästi. Suurinta hauskuutta monien muiden hybridien ja sähköautojen tapaan tarjoaa kuljettajan itsensä haastaminen taloudellisessa ajamisessa.
Sisätiloissa huomio kiinnittyy ulkopuolen kanssa yhdenmukaiseen hillittyyn ja selkeään linjaan. Olennaisimmille toiminnoille löytyy selkeät painikkeet, ja valikkorakenteet ovat nopeasti omaksuttavissa. Kaikki toimii myös hyvin täsmällisesti ja tuntuma on miellyttävä. Hieman ehkä tylsän ensivaikutelman alta alkaa kuoriutua tutustumisen jälkeen arjen sankari, jonka kanssa on miellyttävä viettää aikaa.
Myös ajettavuus on tehty vaivattomuuden näkökulmasta. Ohjausta on tehostettu varsin runsaasti, minkä on myötä paras tunto on menetetty, mutta tällä on normaalissa ajossa varsin marginaalinen merkitys. Kattavaan varusteluun kuuluva aktiivinen kaistavahti puolestaan kuuluu ammattikuntansa innokkaimpien joukkoon. Herkkyyttä pystyy säätämään muutamalla asetuksella, mutta etenkin keväisen uraisilla ja huonosti merkityillä teillä virhesignaalit ärsyttävät valitettavan paljon, minkä seurauksena kaistavahti tulee monesti kytkettyä pois päältä.
Ioniq on tasaisen varma suorittaja arjen haasteissa. Se on vaivaton ajettava ja kuljettajan paikalla kaikki toimii selkeästi. Tämän lisäksi auto tarjoaa kiitettävät tilat ja hintaansa nähden hyvän varustelun. Kokonaisuuden voisi kuvata olevan oikeasti järjellä perusteltavissa. Kuten autohankinnat yleensäkin.
MIKÄ Hyundain ympäristöystävällinen uutuusmalli.
KENELLE Ympäristötietoiselle autoilijalle, joka ei kuitenkaan halua tinkiä käytännön ominaisuuksista.
AJETTAVUUS Ioniq lukeutuu ajettavuutensa osalta hyvien perusautojen joukkoon. Se ei varsinaisesti säväytä ominaisuuksillaan, muta mikään ei suuremmin ärsytä. Olennaisimpina puolena mukavuus on kohdallaan ja kitkarenkailla myös sisämelu jää miellyttävän alhaiseksi.
SUORITUSKYKY Ioniqin lähtökohtana on luonnollisesti ollut taloudellisuus, joten mitään hurjia elämyksiä Ioniq ei tarjoa. Sähkömoottori tuo kuitenkin liikkeellelähtöihin omanlaistaan vaivattomuutta, eikä autolla varsinaisesti tarvitse olla tientukkona. Sanalla sanoen Ioniqin suorituskyky on riittävä, ja mikä olennaisinta eteneminen on myös käytännössä varsin taloudellista. Koeajon aikana keskikulutus asettui ajotietokoneen mukaan hieman yli neljään litraan sadalla kilometrillä.
TILAT Kuljettajan paikalla saa varsin hyvän ajoasennon, mutta penkki voisi tarjota aavistuksen enemmän sivuttaistukea, eikä säädettävä reisituki varmasti haittaisi pitkäjalkaisia. Takana on hyvin tilaa kahdelle ja tavaratila riittää isompiinkiin tarpeisiin. Ison lastausaukon ansiosta tilaa on myös helppo hyödyntää.
MALLISTO Ioniq on automaailman erikoisuus siinä, että se tarjoaa kuluttajalle mahdollisuuden valita kolmen erilaisen voimalinjaratkaisun väliltä. Perinteisin näistä on nyt koeajossa ollut hybridi ilman latausmahdollisuutta. Tämän lisäksi Ioniq on tarjolla täyssähköisenä, ja mallisto täydentyy vielä tämän vuoden aikana pistokkeesta ladattavalla versiolla. Varustelu on varsin kattava jo Comfort-lähtötasolta alkaen.
Hyundai Ioniq Hybrid DCT
Polttomoottori 1 580 cm3, R4
Teho 77 kW (105 hv) / 5 700 r/min
Vääntö 147 Nm
Sähkömoottori
Teho 32 kW (43,5 hv)
Vääntö 170 Nm
Yhteisteho 104 kW (141 hv)
Yhteisvääntö 265 Nm / 4 000 r/min
Akkukapasiteetti 1,56 kWh
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 10,8 s
Huippunopeus 185 km/h
EU-kulutus 3,4 l/100 km
CO2-päästöt 79 g/km
Mitat Pituus 4 470 mm, leveys 1 820 mm, korkeus 1 450 mm, akseliväli 2 700 mm
Omamassa 1 445 kg
Tavaratila 443-1 505 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää saman segmentin autoista:
Koeajossa neljännen sukupolven Toyota Prius – hybridien uranuurtaja
Miten etuvetoinen hybridi sopeutuu Suomen talveen – Koeajossa Toyota C-HR Hybrid
Koeajossa kaksi eri maailmaa yhdistävä hybridi