Ihmiset hakevat jatkuvasti uusia kokemuksia ja elämyksiä. Polaris Slingshot yhdistää auton ja moottoripyörän tunnelmia kolmipyöräisessä muodossa.
Tykkäsimme
- Persoonallisuudesta
- Ajamisen tunnelmasta
Emme tykänneet
- Kierrosherkkyyden puutteesta
- Vaihteensiirron pitkistä liikkeistä
- Kesyistä äänistä
Hinta alkaen 44 990 €
Leveän keulan ilme on aggressiivinen. Terävä muotoilu ja näkyvillä olevat eturenkaat kiinnittävät huomion. Sivulle siirryttäessä katse löytää eturenkaiden takaa ilmanohjaimet, ja näiden jälkeen nopeasti kapenevan korin terävät muodot. Avoimessa ohjaamossa istutaan tiiviisti näkyvillä olevan putkirungon suojassa. Takana on esillä vain yksi leveä rengas ilman katteita. Tämähän voisi olla vaikka Batmanin kulkupeli…
Tämä hurja ilmestys on kuitenkin kaiken kansan saatavilla oleva Polaris Slingshot. Amerikkalainen pääasiassa mönkijöistä ja moottorikelkoista tunnettu valmistaja on tuonut nyt myös Euroopan markkinoille uuden tavan nauttia avoimesta liikkumisesta. Tämän ratin takana saa olla myös sinut huomion kanssa, sillä katseet kääntyvät niin lapsilla, keski-ikäisillä kuin Töölössä aamukahvia nauttivilla mummoillakin.
Ulkonäkö luo varsin isot odotukset ajettavuuden osalta. Keveys on aina valttia ajonautinnon suhteen, ja alle 800 kilon omamassa lupaa hyvää. Rakenteensa myötä Slingshot rekisteröidään L5-luokan ajoneuvoksi, mikä tarkoittaa tässä tapauksessa alle 1 000 kiloa painavaa kolmipyöräistä ajoneuvoa, jota saa ajaa joko A- tai B-luokan ajokortilla.
Kypärä siis päähän ja menoksi. Keskikonsolista löytyvän starttinapin painallus herättää etuosasta löytyvän nelisylinterisin moottorin. Ääni on jopa yllättävän vaisu. Ulkonäön kanssa sopisi yhteen jopa hieman kireämpi soundi. Liikkeelle lähdetään pehmeästi ja kytkimen käyttö on helppoa. Mikään hallintalaite ei yllätä herkkyydellään, vaan ennemmin päinvastoin. Toiminta on pehmeää kaikissa tilanteissa ja esimerkiksi jarrupoljinta saa painaa huomattavasti suuremmalla voimalla kuin valtaosassa autoissa.
Tunnelma on mielenkiintoinen. Sivusilmällä näkee asfaltin, mutta eteenpäin katsoessa näkymä muistuttaa lähinnä autoa. Kypärä kuitenkin eristää ulkomaailmasta moottoripyörän tapaan; kukaan ei pysty häiritsemään ja olet vain kahdestaan ajoneuvon kanssa. Toki vieressä voi istua joku, mutta ilman kypäräpuhelimia viestiminen menee joko huutamiseksi tai elehdinnäksi.
Pääkaupunkiseudun kehätiet eivät ole Slingshotin ominta ympäristöä, joten poikkean pienemmille kantateille. Siellä kolmipyöräinen myös pääsee parhaiten elementtiinsä, ja keveyden huomaa joka kaarteessa. Slingshot seuraa nätisti ohjauksen liikkeitä, mutta valitettavasti viimeisin tuntuma puuttuu. Myös vaihteensiirron sulavuus sekä täsmällisyys jättää parantamisen varaa. Nämä asiat korostuvat luonnollisesti nopeuden noustessa, mutta kruisailua nämä eivät häiritse.
Mitä hallintalaitteiden terävyyteen tulee, niin etenkin moottorilta kaipaisi hieman enemmän luonnetta. Nyt todennäköisesti tietoisesti moottori on tehty vasteeltaan hyvin rauhalliseksi, eikä siinä ole moottoripyörämäistä kierrosherkkyyttä, mikä sopisi ulkonäön pariksi. Myös äänimaailma saisi olla omaan makuun hieman räväkämpi.
Slingshot on todella jotain erilaista. Se ei ole moottoripyörä, jonka kanssa kuljettaja tuntee olevansa yhtä. Se ei ole myöskään auto, joka tarjoaa kuljettajalleen turvallisuuden tunnetta ympäröivän korin avulla. Slingshot on jotain tältä väliltä. Se tarjoaa hauskan ja avoautoja persoonallisemman tavan nautiskella kesäkeleistä.
MIKÄ Polariksen uusi aluevaltaus kolmipyöräisten ajoneuvojen luokkaan.
KENELLE Slingshot kuuluu ajoneuvojen sarjaan, jota ei pysty perustelemaan mitenkään järjellä. Tämän hankkivat ihmiset, jotka haluavat kokea jotain uutta.
AJETTAVUUS Yksi Slingshotin parhaita puolia on sen keveys. Se tuntuu ratin takana etenkin mutkaisilla teillä tarkkana reagointina. Ajoneuvo seuraa kuljettajan käskyjä nöyrästi, mutta valitettavasti viimeisin tuntuma häviää turhan voimakkaan tehostuksen myötä ohjauksesta. Parhaimmillaan Slingshot on pienellä ja mutkaisella kantatiellä kohtuullisilla nopeuksilla. Alusta toimii kokonaisuudessaan hienosti sekä vauhdikkaammassa ajossa että kaupunkipyörittelyssä.
SUORITUSKYKY Yksinkertaisuudessaan suorituskyvyssä on kyse teho-paino-suhteesta. Slingshotin kohdalla jokaisella hevosvoimalla on kuljettavanaan noin 4,4 kiloa. Tämä on hyvää GTI-autojen luokkaa, mutta ei varsinaisesti mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Slingshotin kohdalla absoluuttinen keveys kuitenkin tuo etenemiseen omanlaistaan vaivattomuutta, vaikka moottori ei olekaan kierrosherkimmästä päästä. Nopeus nousee vaivatta ja jopa varkain rampeista lähdettäessä, ja etenkin ensimmäisellä vaihteella vetävällä takarenkaalla riittää töitä. Aavistuksen sulavampi vaihteisto toisi ”kepittämiseen” vielä lisää fiilistä.
TILAT Matalalla sijaitseville penkeillä itsensä kampeaminen vaatii aavistuksen akrobatiaa. Penkin etäisyyden ja selkänojan kaltevuuden lisäksi ratin korkeutta voi säätää. Keskimittaiselle ajoasento on kohtuullisen hyvä, mutta jotkut jäävät varmasti kaipaamaan ratin etäisyyssäätöä. Vauhdikkaammassa kurvailussa penkeiltä toivoisi hieman jämäkämpää sivuttaistukea. Hansikaslokeron lisäksi kuljettajan penkin takaa löytyy säilytystilaa esimerkiksi repulle tai kypärällä.
MALLISTO Slingshot SL on ainakin toistaiseksi ainoa Suomeen tuotava malli. Rapakon takana mallisto on hieman laajempi.
Polaris Slingshot SL
Moottori 2 384 cm3, R4
Teho 127 kW (173 hv) / 6 200 r/min
Vääntö 225 Nm / 4 700 r/min
Vaihteisto 5-vaihteinen manuaali
0-100 km/h Noin 6,0 s
Huippunopeus Noin 210 km/h
EU-kulutus Ei ilmoitettu l/100 km
CO2-päästöt Ei ilmoitettu g/km
Mitat Pituus 3 800 mm, leveys 1 971 mm, korkeus 1 318 mm, akseliväli 2 667 mm
Omamassa 764 kg
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Slingshot oli jo viime syksynä Teknavin testikuski Markku Alénin käsittelyssä rataolosuhteissa. Katso videot täältä.