Exige on Lotuksen malliston urheilullisin katuauto. Se on epäkäytännöllinen korkeine kynnyskoteloineen ja epämukavampi kuin samalla moottorilla varustettu isoveli Evora, mutta samalla se on äärimmäisen aito.
Hinta alkaen 125 826 €
Koeajoauto 138 554 €
Ensimmäiset ajatukset Lotus-nimestä johtavat todennäköisesti moottoriurheilun pariin, tai ainakin urheiluautoihin. 1950-luvun alkupuolella perustettu merkki kilpaili menestyksekkäästi Formula 1 -sarjassa vuosina 1958-1994 ja Lotus-nimi palasi kuninkuusluokkaan vuonna 2010. Katuautoissa Lotus on keskittynyt kevyisiin urheiluautoihin. Ja joku on saattanut kuulla muun muassa Lotus Cortinasta, joka oli Lotuksen Fordille tekemä urheilumalli.
Lotus on hyvin pieni valmistaja, ja tämä näkyy myös autoissa. Sisustuksen yksityiskohtia on lainattu isompien merkkien vanhoista malleista ja kokonaisuus ei ole kauneimmasta päästä. Se on kuitenkin funktionaalinen ja kuljettajalla on kaikki olennainen hyvin käsillä. Lotuksen katuautot ovat aina vannoneet moottoriurheiluhengessä keveyden nimeen ja sitä myös nykyiset mallit ovat. Valmistaja on itse keskittynyt nimenomaan korin ja alustan rakentamiseen ja esimerkiksi nykyisten katuautojen moottorit ovatkin peräisin Toyotalta.
Lotuksen malliston keskimmäinen Exige jakaa korin perusrakenteen pikkuveli Elisen kanssa. Ohjaamoon kulkua hankaloittaa molemmissa autoissa samanlainen korkea ja leveä kynnyskotelo. Samalla se kuitenkin saa jollain kieroutuneella tavalla hymyilemään ja odotukset alkavat nousta. Hyvin ohuesti pehmustettu kuppipenkki ottaa tiukkaan syleilyynsä ja maata viistävä istuma-asento tekee tunnelmasta suorastaan kilpa-automaisen.
Käynnistäminen saa Toyotalta peräisin olevan V6:n murahtamaan ja hymy levenee. Moottori ei ole suoraan Toyotan keulalta Lotukseen nostettu, vaan se on saanut kylkeensä mekaanisen ahtimen riittävän suorituskyvyn varmistamiseksi. Vaihteensiirto on jämäkkä ja liikkeet miellyttävän lyhyet. Kytkimen keveys jopa hieman yllättää, ja suurimman haasteen parkkipaikkapyörittelyyn tuo tehostamaton ohjaus ja pieni ohjauspyörä. Parkkipaikalta ulos pääsemisen jälkeen ohjaus toimii loistavasti.
Taajamassa pyörittely on epämukavin ja luonnottomin ympäristö Lotukselle. Matalasta autosta näkee heikosti ulos ja etenkin takaviistoon näkyvyys on käytännössä nolla. Maantielle päästessä rengasmelu valtaa ohjaamon ja sekä urat että epätasaisuudet tuntuvat selvästi kuljettajalle. Jotkut kutsuisivat tätä epämukavuudeksi, mutta pidän tässä tapauksessa itse enemmän sanasta puristinen.
Tien pienentyessä ja muutaman vaihteen pienemmälle vaihtamalla aletaan päästä Lotuksen omimpaan ympäristöön. Moottori vastaa kaasunpainallukseen täysin viiveettä ja lähtee työntämään alle 1 200 kiloa painavaa autoa raivokkaasti eteenpäin. Vaihteet solahtavat toisensa perään täsmällisesti sisään, tehostamaton ohjaus antaa suodattamattoman tuntuman tiehen ja auto ohjautuu tarkasti läpi kaarteiden. Exige viestii pidon rajojen tulevan vastaan lievällä aliohjautumisella, mitä on kuitenkin helppo paikata kaasun käytöllä. Liukkaalla kelillä käyttäytymisestä tekisi vielä loogisempi hyvin toimiva mekaaninen tasauspyörästön lukko, minkä puute tämän tyylisessä autossa tuntuu hieman erikoiselta.
Kokonaisuudessaan Lotus Exige S on yksi hauskimmista autoista, joita olen pitkään aikaan päässyt kokeilemaan. Sen suodattamatonta ajotuntumaa ja keveyttä ei ole enää kovin monelle valmistajalla tarjolla. Tästä autosta täysipainoinen nauttiminen vaatisi ehdottomasti moottoriratavierailua.
Galleria
Tykkäsimme
- Tunnelmasta
- Ajettavuudesta
- Raakuudesta
Emme tykänneet
- Mekaanisen tasauspyörästön lukon puutteesta
- Arkikäyttöön sopimattomuudesta
- Sisustuksen halvoista komponenteista
MIKÄ Lotuksen malliston keskimmäisen auton 15 kiloa normaalimallia kevyempi Club Racer -erikoisversio.
KENELLE Huomiota ja epäkäytöllisyyttä pelkäämättömälle puristille.
AJETTAVUUS Nykyautoille yleinen tunnottomuus loistaa poissaolollaan. Tässä autossa tunnet kaiken. Tehoihinsa nähden pieni auto on erittäin ketterä ja reagoi tehostamattoman ohjauksen liikkeisiin ilman viiveitä. Alusta on toki jämäkkä, muttei kuitenkaan liian kova heikkokuntoisempaa asfalttia ajatellen, vaan renkaat pysyvät hyvin tiessä.
SUORITUSKYKY 350 hevosvoimaa ja reilu 1 100 kg lupaavat hyvää suorituskyvyn suhteen. Kompressoriahdettu moottori tarjoilee tehoa hyvin lineaarisesti nousten kierrosalueen yläpäätä lähestyessä. Napakka vaihteensiirto ja tunnokkaat hallintalaitteet ovat nautinnollisia käyttää etenkin mutkikkaammilla kantateillä ja tunnelma tuo väistämättä mieleen karting-auton. Ainona parannuksena auto kaipaisi ehdottomasti tasauspyörästön lukkoa. Yhden renkaan sutiminen tuli korostuneesti esiin viileällä ja kostella kelillä.
TILAT Autoon laskeutumisen jälkeen kuljettajan paikalla on yllättävän hyvin tilaa. Ainoa säätövara löytyy penkin etäisyydestä, ja siihen nähden ajoasento asettuu hämmästyttävällä tavalla juuri sopivaksi. Ohjaamosta ei löydy tavaroille säilytystilaa, mutta moottorin takapuolella on muutaman repun sisäänsä vetävä syvennys.
MALLISTO Exige S:stä on tarjolla koeajetun Club Racer -erikoismallin lisäksi Coupe- ja Roadster-versiot.
Galleria
Lotus Exige S Club Racer
Moottori 3 456 cm3, V6 mekaanisesti ahdettu
Teho 257 kW (350 hv) 7 000 r/min
Vääntö 400 Nm / 4 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 4,0 s
Huippunopeus 274 km/h
EU-kulutus 10,1 l/100 km
CO2-päästöt 235 g/km
Mitat Pituus 4 084 mm, leveys 1 802 mm, korkeus 1 161 mm, akseliväli 2 370 mm
Omamassa 1 161 kg
Tavaratila ei ilmoitettu
Kuvat: Mikko Autio