Tätä on tietyissä piireissä odotettu kuin kuuta nousevaa – emmekä puhu nyt Bondia kaiken maailman erikoisilla vempaililla ruokkivasta Q-osastosta.
Tykkäsimme
- V12-moottorin äänimaailmasta
- upeasta ulkonäöstä
- suorituskyvystä
- ohjaamo vihdoin modernilla tasolla
Emme tykänneet
- ohjaamon muutamissa yksityiskohdissa näkyy läheinen yhteistyö Mercedeksen kanssa
- moottorissa voisi olla enemmän luonnetta
- sähköisessä ohjauksessa voisi olla aavistus enemmän tuntoa
Ollaan hetki rehellisiä. Aston Martinit ovat nättejä autoja, mutta teknisellä puolella britit ovat jääneet kehityksessä viime vuosina selvästi jälkeen. Tämä on tietysti jopa hieman ironista, sillä Aston Martin rinnastetaan ennen kaikkea James Bondiin, jolla on aina käsissään uusinta tekniikkaa.
Komentaja Bond on tietysti oiva markkinointikanava, mutta uuden aikakauden Aston Martin haluaa olla muutakin kuin pelkkä Bondin leikkikalu. Tätä mieltä on ainakin Aston Martinin pääjohtaja Andy Palmer.
– Monissa maissa Aston Martin on yhtä kuin James Bond. DB11:sta avulla me tulemme kuitenkin muuttamaan Aston Martinin imagoa, Palmer on paaluttanut.
Selkokielellä tämä tarkoittaa sitä, että Aston Martinin pitää pystyä löytämään jatkossa uusia asiakkaita. Aston on löytänyt vuosien varrella oman paikkansa jostain Ferrarin ja Bentleyn välimaastosta – ja pysynyt hengissä usein vain juurikin Bondin nimeen nojaten.
Tällä hetkellä Aston Martin on Andy Palmerin mukaan kuitenkin vakaalla taloudellisella pohjalla, joten merkin tulevaisuus – ja tuotekehitys ovat turvattuja. Myös yhteistyö muiden autovalmistajien kanssa avaa englantilaiselle mahdollisuuden laajentaa mallivalikoimaansa, jonka luonnollisesti pitäisi kasvattaa jatkossa myyntilukuja.
Mutta aloitetaan DB11:stä – ensimmäisestä kokonaan uudesta Aston Martinista seitsemään vuoteen. Se on automaailmassa ikuisuus.
Jo autoa katseltaessa on selvä, että Aston Martin on ottanut uuden suunnan. DB11 on tunnistettavissa kyllä heti Astoniksi, mutta sen muodoissa on myös paljon uutta. Terävämmät linjat tekevät auton olemuksesta myös selvästi aggressiivisemman kuin mihin Astoneissa on totuttu. Muodoissa on myös aimo ripaus käytännöllisyyttä, sillä ilman halkominen mahdollisimman tehokkaasti on nykyään must. Toki ilmaa hyödynnetään myös pidon parantamiseen. Sivuikkunoiden takana on pienet aukot, joista imetään ilmaa sisään, ja se päästetään ulos perän pienistä aukoista. Vaikutus on samanlainen kuin takasiivellä, mutta auton muotoja ei ole täytynyt rikkoa.
Myös ohjaamossa on paljon uutta. Auton elektroniikka on lainattu Astonin yhteistyökumppanina toimivalta Daimlerilta, ja sen myötä autossa on ajan tasalla olevat viihde- ja ajonhallintajärjestelmät.
Yksi iso osa Aston Martinin karismaa on sen moottori, ja nyt puhutaan tietysti V12:sta. Moottori tulee edelleen Fordin tehtaalta Kölnistä, mutta nyt siihen on yhdistetty kaksi pakokaasuahdinta. Moottorin voima jaetaan takapyörille taka-akselille sijoitetun ja upeasti toimivan ZF:n 8-pykäläisen automaatin välityksellä. Paketti on erinomainen. Auton suorituskyky, moottorin luonne ja äänimaailma ovat kaikki kohdallaan. Etenkin äänet saavat kylmät väreet hiipimään selkärankaa pitkin. Täyskaasukiihdytys saa yksinkertaisesti ihon kananlihalle. On mielenkiintoista nähdä myöhemmin, millaiseksi Astonin insinöörit saavat viritettyä tuplaturbo-V8:n, joka tulee englantilaisille AMG-hyllystä.
Mutta alkuun mennään V12-moottorin voimin – ja hyvä niin. DB11:n suorituskyky on vakuuttava, etenkin kun moottori herää todella henkiin 4 000 kierroksen paremmalla puolen. Tosin erityisen raikuliksi ei meno ylly missään vaiheessa. Moottorin voima ja vahva työntö tekevät DB11:stä ennen kaikkea erinomaisen 2+2-paikkaisen Gran Turismon, jolla voi ratsastaa koko päivän ja palkita illalla itsensä martiinilla sopivan hotellin baarissa. Auton matkustusmukavuus on kohdallaan.
Toki autolla voi pitää hauskaakin, ja DB11 palkitsee taitavan kuljettajan nautinnollisilla ja todella helposti hallittavilla luisuilla. Auto on erinomaisen tasapainoinen ajettava aivan äärirajoillakin. DB11 on myös yllättävän ketterä 4,74 metriä pitkäksi GT-autoksi.
DB11 lunastaa paljon siihen kohdistuvista odotuksista, ja se on oikeasti moderni auto sen edeltäjään eli DB9:ään verrattuna. Ja lisää on luvassa. Astonilta on tulossa seuraavan seitsemän vuoden aikana vuosittain yksi uusi malliversio. Neljä näistä on varmoja, loppujen kohtalon ratkaisee neljän ensimmäisen menestys. Toivo elää. Aston Martin on historiansa aikana ollut monta kertaa kuilun partaalla, nyt sen tulevaisuus näyttää pitkästä aikaa valoisalta – jopa erittäin valoisalta.
---
Aston Martin DB11
Moottori 5 200 cm3 tuplaturbo-V12
Teho 447 kW (608 hv) / 6 500 r/min
Vääntö 700 Nm / 1 500-5 000 r/min
0-100 km/h 3,9 s.
Huippunopeus 321 km/h
EU-kulutus 11,4 l/100 km
CO2-päästöt 265 g/km
Mitat Pituus 4 739 mm, leveys 1 940 mm, korkeus 1 279 mm, akseliväli 2 808 mm
Tyhjäpaino 1 770 kg
Tavaratila 270 l