Katumaasturit käyvät kaupaksi kaikissa autoluokissa, ja nyt myös italialainen urheiluautovalmistaja Lamborghini on liittynyt mukaan katumaasturimarkkinoille.
Tykkäsimme
- Suorituskyvystä
- Mukavuudesta
- Tiloista
Emme tykänneet
- Ohjaamon audimaisista piirteistä
Hinta alkaen noin 430 000 €
Koeajoauto noin 500 000 €
Viime vuosina katumaasturimarkkinat ovat laajentuneet aiempaa ylellisempään ja urheilullisempaan suuntaan. Lamborghini haluaa ottaa osansa äärimmäisen suorituskykyisiä katumaastureita haluavien joukosta, ja tähän tehtävään italialaisvalmistaja on nyt esitellyt Uruksen. Nimi juontaa juurensa Lamborghinin muiden mallien tavoin eläinmaailmasta; nimi Urus viittaa alkuhärkään, jota on kuvattu suureksi ja pelottomaksi eläimeksi.
Suuri ja peloton oli myös Lambogrhinin ensimmäinen yritys urheilullisuutta ja maasto-ominaisuuksia yhdistävien autojen markkinoille. Valmistajan mallistoon kuuluu 80-luvulla nykyisiä nimiä insinöörimäisemmin nimettä LM002-maastoauto, joka oli saanut innoitusta katukäyttöön suunniteltua Hummeria edeltäneestä amerikkalaisesta Humvee-sotilasajoneuvosta. LM002 valmistus jäi kuitenkin muutamaan sataan yksilöön, eikä malli ottanut koskaan tuulta alleen. Valmistajan mukaan Uruksen muotoihin on haettu inspiraatiota tästä 80-luvun järkäleestä. Kovin läheistä sukunäköä ”edeltäjänsä” kanssa Uruksesta ei helpolla löydy, mutta esimerkiksi kulmikkaat pyöränkaaret voi nähdä tallaisina elementteinä. Enemmän Uruksesta löytyy yhtäläisyyksiä Lamborghinin nykymallistoon esimerkiksi viirumaisten ajovalojen muodossa.
Sisätiloissa on jo selvemmin nähtävissä Uruksen konsernitausta. Ohjauspyörä ja viikset, sekä kaikki kolme näyttöä käyttöliittymineen on lainattu suoraan Audilta. Mittariston keskeltä löytyvä kierroslukunäyttö on saanut uuden grafiikan ja keskinäytöllä on saatavissa muutamia erilaisia näkymiä, mutta erot jäävät varsin vähäisiksi. Omalla graafisella ilmeellä olisi pesäeroa saanut tehtyä hieman selkeämmäksi. Lambon omia piirteitä kuljettajan paikalta tarkasteltuna ovat keskikonsolin keskeltä läpän alta löytyvä punainen käynnistyspainike, sekä tämän molemmin puolin olevat kytkimet ajoasetusten hallintaan. ANIMA-kytkimellä (Adaptive Network Intelligent Management) kuljettaja voi valita kuudesta ajoasetuksesta, jotka kulkevat nimillä Strada (katu), Sport, Corsa (rata), Neve (lumi), Sabbia (hiekka) ja Ego, joista viimeiseen kuljettaja voi säätää muun muassa voimalinjan, alustan ja ohjauksen toiminnan mieleisekseen.
Keskikonsolista löytyvän käynnistyspainikkeen painaminen täräyttää ilmoille itsevarman V8:n jylinän. Moottori on läheistä sukua muun muassa Porschen isojen mallien voimanlähteen kanssa, mutta voimaa 4,0-litraisesta tuplaturbokoneesta italialaiset ovat kutitelleet 100 hevosvoimaa enemmän. Myös äänimaailmaan on haettu omaa sointia, ja tehtävässä on onnistuttu hienosti. Autosta ei löydy erillistä painiketta äänille, mutta ajoasetus vaikuttaa äänimaailmaan merkittävästi; katuasetuksen hiljaisuus vaihtuu puhisevan härän aggressiivisuudeksi sport- ja rata-asetuksilla. Voima välitetään kahdeksanportaisen automaattivaihteiston kautta kaikille neljälle pyörälle, ja myös nelivedon toiminta muuttuu ajoasetusten mukaan.
Heti ensimmäisiltä metreiltä lähtien huomiota herättää mukavuus ja ajamisen vaivattomuus. Adaptiivinen ilmajousitus nielee tien epätasaisuudet hienosti, ja voimalinja toimii huomaamattomasti. Uruksella taitaa siis mielellään pitempääkin matkaa. Tunnelma muuttuu varsin rajusti jo Sport-asetukselle siirryttäessä. Vaihteisto tiputtaa samantien pykälän tai pari pienemmälle, ja moottorijarrulla putkistosta alkaa kuulua pauketta. Kaasunvaste terävöityy ja Urus hyökkää härän tavoin pienimmästäkin oikean jalan oikaisusta. Suorituskyky on hurjalla tasolla, kun huomio auton koon ja massan.
Lamborghini Uruksen kaikkien voimavarojen testaamiseen moottorirata on ainoa oikea ympäristö, vaikka katumaasturille se ei olekaan kovin luontainen paikka. Suoran linjan hurjaa kiihtyvyyttä enemmän radalla yllättää auton käytös kaarteissa. Myös tällä osa-alueella uudet teknologiat mahdollistavat entistä hurjemmat suoritukset, ja Uruksen ajettavuudesta iso kiitos kuuluu täsmällisesti toimivan ilmajousituksen lisäksi aktiivisille kallistuksenvakaajille sekä nelipyöräohjaukselle. Auto istuu tiessä suorastaan epäluonnollisen tiukasti ja etenee lähes urheiluauton tavoin. Toki mikään järjestelmä ei muuta fysiikan lakeja, mutta tekniikka avustaa entistä pidemmälle niiden noudattamisessa. Jopa ilman kuljettajaa avustavia järjestelmiä Uruksen, käytös on pehmeää ja ennakoitavaa. Kaarteissa keula alkaa viestiä ensimmäisenä pidon loppumisesta, mutta linjaa on helppo korjata pienelläkin kaasun keventämisellä. Ja seuraavalla suoralla nautitaan taas loputtomalta tuntuvasta voimasta.
Lamborghini Urus on todella vakuuttava ja monipuolinen pakkaus. Se tarjoaa rauhallisessa ajossa ison katumaasturin mukavuuden ja tilat, mutta toisesta ääripäästä löytyy lajityypille luonnottoman raju suorituskyky. Urus on todellinen superkatumaasturi ja oikeutetusti härkäperheen jäsen.
Lamborghini Urus nähdään Teknavin vauhtikaksikon käsittelyssä 16. tv-kauden avausjaksossa maanantaina 17.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Lamborghinin laajennus katumaasturimarkkinoille.
KENELLE Kun haussa on eksotiikkaa ja suorituskykyä, mutta myös käytännöllisyys merkitsee.
AJETTAVUUS Urus on iso ja painava auto, mutta tätä ei kovin helposti huomaa ratin takana. Ilmajousitus tuo etenemiseen mukavuutta, ja rauhallisessa ajossa Urus on suorastaan edustusautomainen. Se suoriutuu myös katumaasturille epäsuotuisassa rataympäristössä kunnioitusta herättävästi. Nelipyöräohjaus tuo paitsi näppäryyttä myös vakautta suurissa nopeuksissa, minkä lisäksi aktiiviset kallistuksenvakaajat kadottavat perinteisesti suuren massa myötä ilmenevän kallistelun.
SUORITUSKYKY Lamborghini on tunnettu nopeista urheiluautoistaan, eikä Urus tee poikkeusta tähän linjaan suorituskykynsä osalta. Vaikka kyseessä on iso katumaasturi saavutetaan 100 km/h 3,6 sekunnissa ja huippunopeutta kertyy 305 km/h. Vaikkei autoa olekaan tehty varsinaisesti radalla, on se hämmästyttävä kokonaisuus myös sellaisessa ympäristössä. Voimasta ei ole pulaa ja Urus etenee vakaasti ja ennakoitavasti myös kaarteissa. Ohjaus on miellyttävän tarkka ja nopea. Suurimmat sarjavalmisteisessa henkilöautoissa käytettävät hiilikuitukeraamiset jarrut (edessä halkaisija 440mm, takana 370 mm) puolestaan pysäyttävät auton määrätietoisesti. Pidon rajan lähestyessä keula alkaa menettää pitoaan ja auto alkaa hieman aliohjautua. Voimavarat mahdollistavat myös pienen leikittelyn ja etenkin enemmän taka-akselille voimaa tarjoavalla rata-asetuksella kaarteista lähdettäessä auton perän saa pienellä provokaatiolla irtoamaan.
TILAT Urus on fyysisiltä mitoiltaan iso auto, ja myös sisällä on leppoisat oltavat. Kuljettajan paikalla ajoasennon saa helposti kohdalleen. Käytettävyyden kannalta keskikonsolin kosketusnäyttö voisi olla aavistuksen lähempänä kuljettajaa, sillä nyt näyttöä joutuu hieman kurkottelemaan. Yli kolmen metrin akselivälin myötä takapenkillä on edustusluokan tilat, ja koeajoyksilön tapauksessa tunnelman kruunaavat kaksi erillistä istuinta, jotka ovat myös sähköisesti säädettävissä. Tavaratilaa on riittävästi pitemmällekin viikonloppureissulle.
MALLISTO Lamborghini ei tarjoa vielä Urukseen muita voimalinjavaihtoehtoja, mutta lähitulevaisuudessa on odotettavissa pistokkeesta ladattava hybridi. Varustelumahdollisuudet ovat monipuoliset ja luksusvalmistajan tavoin tehtaalla varmasti kuunnellaan asikkaiden toiveita. Teknologian osalta Urus on mahdollista varustaa tuoreilla kuljettajaa avustavilla järjestelmillä. Urus on myös mahdollista varustaa vetokoukulla.
Lamborghini Urus
Polttomoottori 3 996 cm3, V8 tuplaturbo
Teho 478 kW (650 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 850 Nm / 2 250-4 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 3,6 s
0-200 km/h 12,8 s
Huippunopeus 305 km/h
EU-kulutus 12,3 l/100 km
CO2-päästöt 279 g/km
Mitat Pituus 5 112 mm, leveys 2 016 mm, korkeus 1 638 mm, akseliväli 3 003 mm
Omamassa 2 200 kg
Tavaratila 574-616 l (4- ja 5-paikkaisena)
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin 16. tuotantokauden avausjakso esitetään maanantaina 17.9. klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaina 21.9. klo 13.00 sekä sunnuntaina 23.9. klo 12.55 MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.