Automarkkinoilla on paljon hyviä tuotteita, mutta persoonallisuutta saisi olla enemmänkin tarjolla. Audin uudistettu viisisylinterinen turbomoottori kulkee onnistuneesti omia polkujaan.
Tykkäsimme
- Suorituskyvystä
- Äänistä
Emme tykänneet
- Ohjauksen lievästä tunnottomuudesta
- Perän vikuroinnista jarrutuksissa
Ei hinnoiteltu
Downsizing on ollut viime vuosina automaailman trendi. Valmistajia ohjaa NEDC-kulutusmittaus ja pyrkimys mahdollisimman pieniin kulutus- ja päästölukemiin. Se kuinka paljon käytännön kulutukset ovat muuttuneet, onkin sitten eri asia.
Onneksi kaikkea ei ole kuitenkaan uhrattu taloudellisuuden takia. Audi jatkaa hienon 2,5-litraisen viisisylinterisen turbokoneen käyttöä kompaktin kokoluokan tehomalleissaan, ja ensimmäisenä uudistuneen moottorin keulalleen sai uusi TT RS. Moottori on kokenut varsin paljon sisäisiä muutoksia, ja on nyt kasvaneiden teholukemien lisäksi noin huomattavasti edeltäjäänsä kevyempi. Edeltäjästään poiketen vaihteistona toimii aina seitsemänportainen kaksoiskytkinautomaatti, mutta voima välitetään edelleen kaikille neljälle pyörälle.
Kolmannen sukupolven TT itsessään on jo vanha tuttu, mutta auto on luonnollisesti käynyt läpi RS-merkin vaatimia muutoksia. Keulan ilmanottoaukot ovat suuremmat ja vanteiden takaa pilkistävät suuremmat jarrut. Perän ilmettä hallitsee kiinteä takaspoileri ja RS-tyyliin kaksi iso pakoputken ulostuloa. RS-logoja löytyy myös sisätiloista, eikä auton mallimerkintä jää epäselväksi.
Ensimmäinen oikea positiivinen yllätys ampaisee ilmoille käynnistyspainikkeen painamisen myötä. Se kuulostaa hyvältä! Jo tyhjäkäynnillä bassovoittoinen äänimaailma kielii keulalta löytyvän jotain hieman spesiaalimpaa. Liikkeelle päästään vaivattomasti, ja vakiona oleva kaksoiskytkinvaihteisto hoitaa tehtävänsä hienosti. Muutenkin TT RS on helppo ja vaivaton matkakumppani, eikä voimavarat ole huonontaneet arkiominaisuuksia. Toki alusta on varsin jämäkkä ja epätasaisuudet välittyvät ohjaamoon, mutta toiminta ei mene häiritsevän puolelle.
Toinen luonne paljastuu kaasua syvemmälle poljettaessa. TT RS liikahtaa sataseen alle neljässä sekunnissa, joten kyseessä on varsin ripeä urheiluauto. Pääsimme myös ajamaan muutamia ratakierroksia, joiden myötä auton todellinen suorituskyky saatiin esille. Aivan äärirajoille viedessä autosta puutuu viimeisin tarkkuus, mutta tämä on hyväksyttävä kompromissa, kun huomioi auton arkiominaisuudet.
Kokonaisuutena kolmannen sukupolven Audi TT on helppo vaihtoehto urheiluautoksi. Jos perusmallin kliinisyys ja saksalainen täsmällisyys nousevat häiritsevään rooliin, kannattaa kurkistaa RS:n suuntaan. Sen keulalta löytyvä hieno viisisylinterinen tuo kattaukseen lisäannoksen menohaluja sekä persoonallisuutta, eikä tuo hymyn huulille saava äänimaailmakaan liiemmin häiritse.
MIKÄ Audin sportti-coupén tehoversio.
KENELLE Nopeutta ja viisisylinterisyyttä arvostavalle.
AJETTAVUUS Muistikuvat edeltäjästä tuovat mieleen turhan voimakkaan aliohjautumisen, mutta siitä on varsin hyvin päästy eroon. Auto etenee pidon rajoille saakka hyvin tasapainoisesti, mutta pitävällä alustalla sähköhydraulisesti toteutettu nelivetojärjestelmä ei juurikaan mahdollista leikittelyä. Ajettavuus on kokonaisuudessaan tarkka, mutta tuntuma etenkin ohjaukseen jää turhan etäiseksi. Ohjauksen heikko palaute myös korostuu radalla täysjarrutuksissa, jolloin perä elää yllättävänkin paljon, eikä tunnoton ohjaus auta auton pitämisessä suorassa. Koeajoauto oli varustettu vakioalustalla, ja se itsessään toimi hyvin erilaisissa olosuhteissa. Lisävarustelistalta voi poimia myös säädettävällä iskunvaimennuksella varustetun alustan.
SUORITUSKYKY TT RS:ssä on voimaa, eikä se liene ollut epäselvää kenellekään. 400 hevosvoimaa kompaktissa Coupéssa tarjoavat oikean urheiluauton suorituskyvyn. Kadulla automaattivaihteisto pitää kierrokset hyvin matalana ja äänimaailma on bassovoittoinen. Kierrosten noustessa moottori tarjoaa viisisylinteriselle tyypillistä kurnuttavaa äänimaailmaa, mutta etenkin moottorijarrutuksella on aavistuksen verran turhaa teatraalisuutta. Ratakierroksilla puolestaan TT RS osoitti olevan käytännössä valmis laite ratapäiville sopivalla rengastuksella varustettuna.
TILAT Kuljettajan paikka ei juurikaan eroa perus-TT:stä, joten siellä voi jälleen kerran todeta kaiken olevan kohdallaan. Eniten totuttelua vaatii keskusnäytön puuttuminen, ja kaikki toiminnot hoidetaan kuljettajan mittariston kautta. Takapenkit ovat lähinnä muodollisuus, mutta ne kaatamalla tavaratilaa tulee urheiluautolle kiitettävät yli 700 litraa.
MALLISTO Audi TT on Suomessa tarjolla 1,8- ja 2,0-litraisilla bensaturboilla (180-230 hv). Näiden yläpuolella on TTS-mallimerkinnällä kulkeva malli, joka 310 hevosvoimaa. RS löytyy malliston kärjestä muiden mallien tapaan sekä kovakattoisena että kaksipaikkaisena avona.
Audi TT RS Coupé
Moottori 2 480 cm3, R5 turbo
Teho 294 kW (400 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 480 Nm / 1 700-5 850 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Sähköhydraulisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 3,7 s
Huippunopeus 250 (280) km/h
EU-kulutus 8,2 l/100 km
CO2-päästöt 187 g/km
Mitat Pituus 4 190 mm, leveys 1 830 mm, korkeus 1 340 mm, akseliväli 2 502 mm
Omamassa 1 440 kg
Tavaratila 305-712 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Video: Audi ja Mikko Autio