Koeajossa Mazda6 AWD – nelivetoinen tyyliniekka Japanista

Julkaistu 19.03.2017 17:00
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Mazda6 on ikääntynyt tyylikkäästi. Pienten ulkoisten uudistusten lisäksi sisätilojen laatuvaikutelmaa on parannettu.

Tykkäsimme

  • Nelivedon tuomasta avusta
  • Varustelusta
  • Laatuvaikutelmasta

Emme tykänneet

  • Vaihteiston verkkaudesta
  • Rengasmelu

Malliston hinta alkaen 26 614 €
Nelivedot alkaen 41 850 €

Koeajoauto 52 511 €

Nykyinen Mazda6 esiteltiin vuonna 2012. Auto sai paljon huomiota rohkeasta muotoilustaan. KODO-muotoilutyylin ensimmäinen edustaja on ikääntynyt arvokkaasti eikä Kutonen ulkonäön puolesta näytä lainkaan vanhentuneelta.

Koska suuremmille uudistuksille ei ole ollut tarvetta, on Mazda päivittänyt autoa pikkuhiljaa. Reilu vuosi sitten auton äänieristystä parannettiin ja sisätilojen materiaaleja päivitettiin paremman laatuvaikutelman saavuttamiseksi. Silloin myös äänieristykseen kiinnitettiin erityistä huomiota ja tilanne parani hiukan. Mazda ei kuitenkaan vieläkään ole parhaiden kilpailijoiden tasolla rengasmelun suhteen, ja melua maantiennopeuksissa kitkarenkaista huolimatta. Nyt viimeisimmässä uudistuksessa puolestaan mittariston digitaalinen näyttö päivitettiin vastaamaan nykypäivän standardeja.

Sisätilojen laatuvaikutelman osalta Mazda on kiitettävällä tasolla. Viimeistely on moitteetonta ja materiaalit tuntuvat miellyttäviltä. Mazdan multimediajärjestelmän käyttöliittymään on selkeästi haettu vaikutteita saksalaisilta premium-merkeiltä ja järjestelmää ohjataan keskikonsolista löytyvällä pyöreällä ohjaimella. Käyttölogiikka on välillä hieman kankea ja reagointi on välillä turhauttavan hidasta.

Tekniikan osalta Mazda6 tarjoaa varsin perinteiset kattauksen. Keulalta löytyvä diesel on nykymittapuulla iskutilavuudeltaan varsin iso, 2,2-litrainen, vaihteistona toimii Mazdan oma automaattivaihteisto ja neliveto on toteutettu sähköisesti ohjatulla lamellikytkimellä. Koeajon aikana neliveto pääsi osoittamaan paikkansa lumipöperön keskellä. Nelivetoisuus tuo selkeää vaivattomuutta liikkeellelähtöihin ja vakauttaa etenemistä maantiellä. Vauhdikkaammassa ajossa tulee tosin myös selväksi, että järjestelmä on tarkoitettu nimenomaan avustavaksi ja pidempi rasitus radalla sai järjestelmän ylikuumenemaan.

Kaupallisesti viime vuosi oli Mazdalle hyvä ja kasvua kertyi noin 20 prosenttia. CX-3 nousi merkin toiseksi myydyimmäksi autoksi 501 autolla, Mazda3:n pitäessä edelleen piikkipaikkaa. Myös Mazda6:n myynti nousi yli 50 prosenttia ja asettui pienen kärkikolmikkoon 469 kappaleella. Yksi merkittävimmistä tekijöistä Kutosen kasvussa lienee ollut yritysmarkkinoille varsin houkottelevasti hinnoiteltu Business Edition -versio.

Kokonaisuutena Mazda6 tarjoaa luokassaan persoonallisen ja laadukkaan tuntuisen vaihtoehdon. Edelleen raikas ulkonäkö ja normaalissa ajossa miellyttävästi toimiva voimalinja takaavat vaivattomuuden. Hyvällä varustuksella autoon saadaan vielä annos luksusta.

Nelivetoinen Mazda6 nähdään Risto Virtasen talvisessa testissä Teknavin 13. tv-kauden toisessa jaksossa. Ensiesitys maanantaina 20.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla, ja uusinta sunnuntaina 26.3. klo 15.25 MTV3:lla.

Mittariston näyttö on uudistunut

MIKÄ Pieniä päivityksiä nähnyt Mazda6.

KENELLE Kaunista muotokieltä arvostavalle.

AJETTAVUUS Mazda6 alusta on kokonaisuutena onnistunut. Autossa ei ole turhaa pintakovuutta, mutta myös isommat heitot ylittyvät vakaasti. Ohjaus on varsin tarkka ja tuntumaltaan se edustaa nykypäivän sähkötehosteisten parempaa puoliskoa.

SUORITUSKYKY 2,2-litraisen turbodieselin tehokkaampi versio täyttää tehtävänsä kohtuullisesti. Alakierroksilla saisi olla hieman tukevammin vääntöä vaivattomampaa matkantekoa ajatellen, eikä kone tunnu erityisen pirteältä korkeammillakaan kierroksilla. Automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä rauhallisessa ajossa hyvin, mutta manuaalisesti vaihtamalla ja rajummissa kiihdytyksissa vaihtonopeus ei pärjää useimmille kilpailijoille. Nelivetoisuus tuo vaivattomuutta lumisiin olosuhteisiin.

TILAT Kuljettaja saa säädettyä ajoasennon melko hyvin kohdalleen, mutta valitettavasti reisituessa ei ole pituussäätöä. Takana on tilaa normaalisti kokoluokassaan, mutta kovin tasainen istuiosa ei tarjoa riittävää reisitukea täysikasvuisille. Tavaratila ei ole suurimmasta päästä, mutta riittänee useimpiin tarpeisiin.

MALLISTO Mazda6 on tarjolla kolmella bensakoneella (145, 165 ja 192 hv) ja kahdella dieselillä (150 ja 175 hv). Lisäksi dieselit ovat tarjolla nelivetoisina. Varustetasoja ovat Active, Premium, Premium Plus ja Luxury. Näiden lisäksi mallistosta löytyy erityisesti työsuhdeautoilijoille suunnattu Business Edition -erikoismallisto, jonka hinnat alkavat 32 875 eurosta. Tämän varustelu on tarjolla vain 165-hevosvoimaisen bensakoneen ja automaattivaihteiston yhteyedessä.

Mazda6 Sport Wagon 2.2 SKYACTIV-D AWD Luxury
Moottori
2 191 cm3, R4 turbodiesel
Teho 129 kW (175 hv) 4 500 r/min
Vääntö 420 Nm / 2 000 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Sähköisesti ohjattu neliveto
0-100 km/h 9,1 s
Huippunopeus 209 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 143 g/km
Mitat Pituus 4 800 mm, leveys 1 840 mm, korkeus 1 475 mm, akseliväli 2 750 mm
Omamassa 1 560 kg
Perävaunumassa jarruin 1 600 kg
Tavaratila 522 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Tuoreimmat aiheesta

Mazda