Tämän sähköauton toimintamatka on niin lyhyt, että pomokin myöntää, ettei se välttämättä riitä talouden ainoaksi autoksi

Mazdan kanadalainen maajohtaja tietää haasteet, joita yhtiön uuden sähköauton markkinointiin liittyy. Auton suomalaisessakin markkinoinnissa hyödynnetään mielikuvia täyssähköisestä kakkosautosta.

Japanilainen Mazda toi viime vuonna markkinoille nimeä MX-30 tottelevan sähköauton. Auton design on voittanut monet puolelleen, ja kaapparimalliset takaovet ovat piristävä yksityiskohta muutenkin tyylikkäässä autossa.

Se, mistä MX-30 ei ole saanut erityisiä kehuja, on sen poikkeuksellisen lyhyt toimintamatka, joka on WLTP-syklillä mitattuna vain noin 200 kilometriä. Amerikkalaisen EPA-standardin mukainen toimintamatka on vain 100 mailia eli noin 160 kilometriä. Auton 35,5 kilowattitunnin akusto onkin huomattavasti pienempi kuin vastaavasti hinnoitelluilla kilpailijoilla. 

Mazdan tutkimus- ja kehityskeskuksen johtajana toimiva Christian Schultze kertoi viime vuonna Automotive News Europelle, että japanilaisyhtiö laski tarkkaan, mikä olisi toimintamatkan ja valmistuksesta aiheutuvien päästöjen suhteen optimaalisin koko akustolle.

MX-30:n valmistuksesta aiheutuvat päästöt ovat Mazdan mukaan yhtä suuret kuin dieselmoottorilla varustetun Mazda 3:n päästöt 42 000 kilometrin ajon jälkeen. Mikäli MX-30:ssä olisi 95 kWh:n akku, olisivat sen päästöt tasoissa dieselkäyttöisen Mazda 3:n kanssa vasta sitten, kun dieselautolla olisi ajettu 115 000 kilometriä.

Ei ainoaksi autoksi?

MX-30:n sangen lyhyt toimintamatka on noussut puheenaiheeksi myös Atlantin tuolla puolen.

Mazdan Kanadan-toiminnoista vastaava johtaja Mark Peyman kertoi Automotive News Canadalle, että monilla MX-30:n ostajista on käytössään toinenkin auto, vaikkakin hän korostaa että toimintamatka riiittää "yli 80 prosentin" tarpeisiin.

Peymanin mukaan pidempää toimintamatkaa autoltaan toivovat voivat valita myöhemmin myyntiin tulevan bensiinikäyttöisellä range extenderillä (suom. toimintamatkan pidentäjä) varustetun MX-30:n, joka Peymanin mukaan "voisi riittää ainoaksi autoksi".

Range extenderillä viitataan pieneen bensiinimoottoriin, jota käytetään sähkön tuottamiseen. Sillä ei ole yhteyttä renkaisiin, vaan ne pyörivät aina sähkön avulla. Mazda ei ole vielä kertonut, mikä kyseisen mallin toimintamatka tai hinta tulee olemaan.

"Jos hankit kakkosautoksi, ykkönen jää talliin"

Yhdysvalloissa MX-30:n ostaja saa kaupan päälle käyttöoikeuden johonkin toiseen Mazda-ajoneuvoon enintään kymmeneksi vuorokaudeksi vuodessa kolmen vuoden ajan. MX-30:n ostaja voi ajaa sähköautollaan suurimman osan vuotuisista kilometreistä, mutta tarvittaessa vuokrata pidemmän toimintamatkan polttomoottorimallin.

Mazda MX-30:n hinnat alkavat Suomessa hankintatuet mukaanluettuna 29 990 eurosta.

– Jos hankit kakkosautoksi, ykkönen jää talliin, kuuluu Mazdan suomenkielisiltä sivuilta löytyvä mainoslause, jonka rivien välistä on ymmärrettävissä, että autoa pyritään markkinoimaankin useamman auton talouksiin.

Japanissa MX-30 saapui markkinoille muusta maailmasta poiketen perinteisenä hybridinä, mutta meillä Euroopassa polttomoottoripainotteista mallia ei tulla tiettävästi näkemään.

Lue myös:

    Uusimmat