Koeajossa kotimaista laatutuotantoa – Mercedes-AMG GLC 43 4Matic

Julkaistu 06.12.2017 12:14
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Itsenäinen Suomi täyttää tänään 100 vuotta, joten mikä olisi sopivampi tapa juhlistaa sitä kuin tutustua kotimaisen autotuotannon tehokuninkaaseen. Tässä on Uudessakaupungissa valmistettava Mercedes-AMG.

Tykkäsimme

  • Voimalinjasta
  • Suorituskyvystä
  • Ajettavuudesta

Emme tykänneet

  • Command-järjestelmän kankeudesta

Hinta alkaen 97 535 €
Koeajoauto 133 998 €

Mercedeksen ja Valmet Automotiven vuonna 2012 alkanut yhteistyö kukoistaa. Uudestakaupungista rullaa parhaimpina kuukausina enemmän autoja ulos kuin Suomeen samanaikaisesti tuodaan, joten kyseessä on merkittävä yhteistyö myös kansallisen vientitaseen näkökulmasta. Ja mikä parasta, yhteistyö sen kuin syvenee ensi vuonna alkavan Mercedeksen täysin uuden A-sarjalaisen tuotannon myötä.

Tällä hetkellä tehtaalta rullaa ulos A- ja GLC-sarjoja. A-sarjan AMG:t ja nelivedot valmistetaan edelleen muilla mailla, mutta GLC-katumaasturin mallistosta on tarjolla myös yksi AMG-logoa kantava Made in Finland -versio. Samalla tämä Mercedes-AMG GLC 43 4Matic saa kunnian olla tehokkain tällä hetkellä Uudessakaupungissa valmistettava henkilöauto.

GLC 43 lukeutuu AMG-versioiden hillitympään kategoriaan, joka sijoittuu normaalin malliston, ja tehokkaimpien versioiden väliin. AMG noudatti pitkään One man, one engine -filosofiaa, minkä mukaan jokainen AMG-autoon laitettava moottori oli yhden miehen käsin kokoama Affalterbachissa. AMG-mallistojen viimeaikaisen massiivisen laajentumisen myötä miedommat versiot rullaavat ulos samoilta linjoilta muiden mallien kanssa.

Olipa sitten näiden ”välimallien” brändäämisestä AMG-merkin alle mitä mieltä tahansa, ainakin GLC 43 vakuuttaa autona. Käynnistysnapin painaminen herättää miellyttävästi murahtavan V6:n. AMG on aina ollut vahva nimenomaan autojensa äänimaailman hiomisessa, joten positiivinen kokemus heti käynnistyksen yhteydessä puoltaa oikeutusta auton logoille.

Ero muuhun mallistoon on onneksi myös aistittavissa ratin takana. Ajettavuutta on viety sopiva annos jämäkämpään suuntaan. Vakiona oleva ilmajousitus tarjoaa edelleen riittävästi mukavuutta, mutta urheilullisimmalla alustan asetuksella meno muuttuu ainakin talviajoa ajatellen tarpeettoman kovaksi. Muita AMG:lle tuttuja piirteitä on perusmalleista puuttuva mahdollisuus pakottaa 9-portainen automaattivaihteisto pysymään manuaaliasetuksella. Tämänkin käyttö jäänee tämän auton kohdalla keskimäärin varsin vähäiseksi, mutta sen olemassaolo kasvattaa pesäeroa muihin malleihin.

GLC 43 näyttää toisen luonteensa nopeutta nostettaessa. Moottorin välitön vaste, takapainotteinen neliveto ja hyvän tunnon tarjoava ohjaus tekevät autosta kokoisekseen suorastaan leikkisän. Sporttisuuden kruunaa läpi koko laajan kierrosalueen kehittyvä äänimaailma, joka muuttuu alakierrosten miellyttävästä murinasta kireämpään suuntaan ylöspäin mentäessä.

Mercedes-AMG GLC 43 4Matic on tasapainoinen ja sopivan sporttinen kokonaisuus. Lievä skeptisyys mallipolitiikkaa kohtaan karisee auton tarjotessa kuljettajalle riittävästi eroavaisuutta perusmallistoon verrattuna. Oikeastaan ainoa itse autossa harmittava asia on ikääntynyt ja hieman kankea multimedia- ja navigointijärjestelmä, joka Mercedeksen tapauksessa kulkee nimellä Command.

MIKÄ Mercedeksen keskikokoisen katumaasturin sporttisempi versio.

KENELLE Pippurisempaa katumaasturia haluavalle.

AJETTAVUUS GLC:n perusolemusta on jämäköitetty kautta linjan, mikä tuo ajamiseen välittömyyttä. Käytös on normaalissa ajossa neutraalia, ja sporttisempia tilanteita ajatellen luonteesta löytyy yliohjautuvuutta.

SUORITUSKYKY Rauhallisessa ajossa moottorin kierrokset pysyvät alhaisina, sillä vaihteisto hyödyntää tehokkaasti turbokoneen alavääntöä. Kaasua syvemmälle polkaistaessa GLC 43 ampaisee itsevarmasti matkaan ja menohalua riittää vaikka Saksan moottoritienopeuksille saakka.

TILAT GLC:n mieltää helposti pienemmäksi autoksi kuin se todellisuudessa onkaan. Tiloiltaan auto sopii hyvin vaikka neljälle aikuiselle, ja etenkin takatilat ovat positiivinen yllätys sekä tilan että istuinmukavuuden suhteen. Myös tavaratila on kiitettävän kokoinen ja laajennettavissa isompia tilapäistarpeita ajatellen.

MALLISTO Mercedes on laajentanut AMG-mallistojaan aggressiivisesti, ja niinpä myös GLC:stä löytyy 43:n lisäksi V8:lla varustettu 63 kahtena tehoversiona (476 ja 510 hv). Tehoversioiden lisäksi perusmallistosta löytyy kolme dieseliä (170, 204, 258 hv), yksi bensa (211 hv), sekä malliston ylivoimaisesti suosituimpana versiona pistokehybridi GLC 350 e (320 hv). Lisävarustelista on jälleen pitkä, ja sen ruksiminen näkyy myös hinnassa.

Mercedes-AMG GLC 43 4Matic A
Polttomoottori
2 996 cm3, V6 tuplaturbo
Teho 270 kW (367 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 520 Nm / 2 500-4 500 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 4,9 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 8,3 l/100 km
CO2-päästöt 189 g/km
Mitat Pituus 4 658 mm, leveys 1 890 mm, korkeus 1 630 mm, akseliväli 2 873 mm
Omamassa 1 845 kg
Perävaunumassa jarruin 2 460 kg
Tavaratila 550-1 600 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää GLC:stä:
Koeajossa Mercedeksen huippusuosittu hybridi, jonka hinnassa ei ole mitään järkeä
Koeajo: Mercedes-Benz GLC – luokkansa sivistynein katumaasturi
Koeajo: Mercedes GLC Off Road Engineering -paketti – oikeasti maastoon tehty
Ensituntuma: Sirompi maasturi-coupé Mersun tapaan​​​​​​​

Tuoreimmat aiheesta

Mercedes-Benz