Mini on muuttanut muotoaan moneksi viime vuosina. Nyt esitelty toisen sukupolven Countryman on kaikkien aikojen suurin Mini.
Tykkäsimme
- Tiloista
- Alustan toiminnasta
Emme tykänneet
- Ohjauksen tunnottomuudesta (talvirenkain)
- Verkkaisen tuntoisesta suorituskyvystä
Mallisto alkaen 32 265 €
Koeajoauto alkaen 43 556 €
Ensimmäinen moderni BMW:n omistuksessa suunniteltu Mini esiteltiin suurelle yleisölle vuonna 2001. Kyseessä oli nykymittapuulla varsin pieni, joskin esikuvaansa nähden iso pikkuauto. Mini onnistui tarjoamaan hauskan mikroautomaisen ajettavuuden ja sympaattisen ulkonäön yhdistelmän, joka saavutti nopeasti varsin suuren suosion.
Vuonna 2007 esitellyn toisen sukupolven myötä mallistoa alettiin laajentaa perinteisestä kolmiovisesta ylöspäin. Jo ensimmäisen mallin tapaan tarjolla oli toki avoversio, mutta näiden lisäksi mallistoon löysivät tiensä paitsi matalakattoinen Coupé, hieman erikoinen coupé-tyylinen crossover Paceman, sekä farmariversio Clubman että alkuperäisestä ideasta varsin kauas karannut maastohenkinen Countryman. Etenkin viimeksimainittu osoittautui isoilla markkinoilla menestykseksi, ja Countrymania onkin myyty maailmanlaajuisesti yli 700 000 kappaletta.
Keväällä 2015 esitelty kolmas sukupolvi otti harppauksen suurempaan suuntaan. Malli kasvoi joka suuntaan, minkä lisäksi tarjolle tuotiin uutena korimallina 5-ovinen niin sanotusti perinteinen hatchback. Johtuipa asia mittojen kasvamisesta, tai mistä tahansa, Minille tyypillinen välitön ja mikroautomainen ajettavuus kokivat kolauksen. Tämä ei kuitenkaan ole estänyt mallia menestymästä, ja sympaattinen ilme vetoaa entistä laajempaan asiakaskuntaan.
Nyt pari vuotta kolmannen sukupolven ensiesittelyn jälkeen mallisto saa uuden kuninkaan. Ainakin koolla mitattuna. Lähes 4,3 metriä pitkä auto ei ole enää kovin pieni, mutta Minin tunnistettavat piirteet ovat tallella. Mittasuhteet ovat pikaisella vilkaisulla varsin onnistuneet ja niin sanottu kelluva katto keventää takaosaa etenkin sivuprofiilista tarkasteltuna.
Kuljettajan paikalla asiat ovat tutuilla paikoillaan, mutta jo edessä huomaa merkittävän lisäyksen korkeudessa. Ohjaamossa on huomattavan avara tunnelma ja kaukana edessä oleva tuulilasi korostaa tätä. Takapenkille siirryttäessä ei voi olla yllättymättä tiloista. Sekä jalka- ja että pääntilaa on todella reilusti, ja istuma-asentokin on hyvä. Hyvien takatilojen lisäksi myös tavaratilaa on kiitettävästi ja laajennus onnistuu helposti. Countryman ei siis ole vain iso mitoiltaan, vaan myös tilankäytössä on onnistuttu.
Pääsimme ensikoeajoilla tutustumaan Minin maantieominaisuuksien lisäksi sen suorituskykyyn jääradalla. Merkille pantavaa molemmissa ajotilanteissa on alustan miellyttävä toiminta. Auto etenee vakaasti ja jämäkästi, olematta missään tilanteessa epämukava. Alustan puolesta pellin alle voisi istuttaa hieman enemmänkin voimaa.
Mini Countryman ei enää vastaa autona sitä, mitä Mini oli 15 vuotta sitten. Tämä ei kuitenkaan ole huono asia, sillä autona Countryman on hyvä ja tasapainoinen kokonaisuus. Se tarjoaa ulkomittoihinsa nähden myös hyvät tilat, joka oli allekirjoittaneella oikeasti yllätys. Vaikka nimen ja auton koon välillä onkin lievää ristiriitaa, ei sen kannata antaa häiritä.
MIKÄ Kaikkien aikojen suurin Mini.
KENELLE Minin brändistä pitävälle, mutta myös tilaa ja käyttöominaisuuksia tarvitsevalle.
AJETTAVUUS Minin ympärille on onnistuttu luomaan hieno brändi mikroautomaisesta ajettavuudesta. Tämä piti parhaiten paikkansa kahden ensimmäisen modernin sukupolven kohdalla, mutta etenkin Countrymanin suhteen mikroautomaisuus on varsin kaukana. Tämä ei kuitenkaan ole varsinaisesti huono asia, sillä ei tämän kokoluokan crossoverin enää tarvitsekaan vastata kuljettajan käskyihin veitsenterävästi. Alustan toiminta kuitenkin on loogista ja miellyttävän jämäkkää ilman turhaa pintakovuutta. Myös rajoilla ajettaessa käytös on ennakoitavissa suhteellisen hyvin, mutta suurin ongelma kohdistuu ohjaukseen, joka ei juurikaan anna palautettu pidosta.
SUORITUSKYKY Koeajoon päätyneen Minin pellin alta löytyi useista BMW:n malleista tuttu 2,0-litrainen diesel. 190-hevosvoimainen moottori liikuttaa aikuiseksi kasvanutta Miniä vaivattomasti, mutta varsinaisesta sporttisuudesta ei kannata puhua. Vaihteistona toimina 8-portainen automaatti hoitaa tehtävänsä kohtuullisella ripeydellä, mutta etenkin kovemmissa kiihdytyksissä vaihtotapahtuma tuntuu kestävän yllättävän pitkään, mikä leikkaa parhaan terän ainakin fiilispuolelta jääradalla ajettaessa.
TILAT Ohjaamo on avara ja ajoasennon saa hyväksi laajojen säätöjen ansiosta. Takaistuimella on tilaa yllättävän paljon, ja samoin tavaratila tarjoaa miellyttävän paljon tilaa. Nostokynnys on sopivan pieni tavaratilan puolelle, ja retkeilijöille suunnattuna varusteena Mini tarjoaa erillistä kontin kulmalle tulevaa istuinalustaa tavaratilan monipuolisempaa käyttöä ajatellen.
MALLISTO Countrymanin mallisto luonnollisesti pohjautuu muuhun Mini-mallistoon. Bensapuolella on tarjolla kolme vaihtoehtoa: Cooper (136 hv), Cooper S (192 hv) ja JCW (231 hv). Dieselmalleja ovat Cooper D (150 hv) ja Cooper SD (190 hv). Näistä pienimpien pariksi saa halutessaan automaattivaihteiston ja nelivedon, kun taas tehokkaimmat ovat aina automaatteja ja nelivetoisia. Uusia asiakkaita kosiskellaan myös ensimmäistä kertaa Miniin tarjottavalla hybridimallilla, joka kulkee nimellä Cooper S E (224 hv). Kiitos Suomen autoveron, hybridi on jälleen yksi malliston kiinnostavimpia vaihtoehtoja ja sen hinnat alkavat 40 898 eurosta.
Mini Countryman Cooper SD ALL4
Polttomoottori 1 995 cm3, R4 turbo
Teho 140 kW (190 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 750-2 500 r/min
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 7,4 s
Huippunopeus 218 km/h
EU-kulutus 5,1 l/100 km
CO2-päästöt 133 g/km
Mitat Pituus 4 299 mm, leveys 1 822 mm, korkeus 1 557 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 535 kg
Perävaunumassa jarruin 1 800 kg
Tavaratila 450-1 390 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio