Katumaasturibuumin keskellä ei kannata unohtaa myöskään perinteisiä korimalleja.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Tiloista
Emme tykänneet
- Vaihteiston verkkaisesta toiminnasta
- Aavistuksen muovisesta sisustasta
Hinta alkaen 29 085 €
Koeajoauto 45 191 €
Suomalaiset autonostajat arvostavat perinteisesti tilaa. Tämä selittää suomalaisten kiinnostusta farmariautoja kohtaan ja Suomi tunnetaankin todellisena farkkukansana. Tämä perinteinen korimalli on edelleen vahva valinta moniin käyttötarkoituksiin näin katumaasturien nousukaudella.
Insignia on varsin linjakas ilmestys. Keulan aggressiivisuutta seuraa kiilamainen kylkiprofiili, jota koristavat terävät pokkaukset. Linjat pehmenevät perää kohti, joka on etenkin takaviistosta tarkasteltuna varsin massiivinen. Oman mausteensa tuo OPC Line -varustepaketti, mikä tuo mukanaan linjakkaammat helmat ja kromatut pakoputkenpäät. Loppusilauksen ulkonäölle antavat 20-tuumaiset vanteet.
Ohjaamossa huomio kiinnittyy ensimmäisenä monipuoliset säädöt ja hyvän tuen tarjoaviin istuimiin. Ylevän ulkonäön jälkeen ohjaamon lievä muovisuus hieman latistaa tunnelmaa, mutta se ei haittaa käytettävyyttä.
Insignian ehdottomiin vahvuuksiin kuuluvat takatilat. Jalkatilaa on todella runsaasti ja aikuinenkin matkustaa siellä rennosti. Myös tavaratila riittää isompiinkin tarpeisiin, minkä lisäksi matala lastauskynnys helpottaa tilan käyttöä. Laajennus onnistuu kahdessa osassa, minkä jälkeen tilaa on vaikka pieneen muuttotalkoisiin.
Vaikka koeajossa ollut yksilö oli varustettu poikkeuksellisin isoilla vanteilla ja matalaprofiilisilla renkailla, tarjosi auto mukavaa kyytiä. Säädettävän iskunvaimennuksen pehmein asetus etenee epätasaisuuksien yli keinahdellen, kun taas Sport-asetus tuo etenemiseen jämäkkyyttä menemättä liiallisuuksiin.
Myös voimalinjan toimintaa leimaa mukavuus. Iskutilavuuteen nähden kiitettävästi alakierroksilta asti vääntävä turbokone on oivallinen työjuhta, joka hoitaa paikasta toiseen siirtymiset vaivattomasti. Kuusiportainen automaattivaihteisto hoitaa tehtävänsä sivistyneesti, mutta nopeissa tilanteissa vaihteistoa saa ajoittain odotella. Tämä ei kuitenkaan juuri haittaa, sillä kokonaisuus ei muutoinkin houkuttele kovin sporttiseen ajamiseen.
Opel Insignian ratin taakse on helppo kotiutua. Kyseessä on tasapainoinen kokonaisuus, joka hoitaa tehtävänsä eli ihmisten ja tavaroiden liikuttamisen ilman ongelmia. Se tarjoaa ison auton mukavuutta, hyvät tilat ja vaivattoman suorituskyvyn. Ainoa asia, mitä ratin takana saattaa jäädä kaipaamaan, on pieni lisäfiilis, joka nostaisi kokonaiskokemuksen näyttävän ulkonäön tasolle.
Opel Insignia on koeajossa Teknavin tv-kauden viidennessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 22.4. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Opelin iso farkku vaivattomuutta tarjoavalla voimanlähteellä.
KENELLE Perinteisiä farmarin vahvuuksia arvostavalle.
AJETTAVUUS Perinteisten korimallien vahvuuksiin voidaan laskea matala painopiste. Tämä vähentää kallistelua ja tarjoaa useimmiten kuljettajalle paremman tuntuman auton käsittelyyn. Insignian säädettävä iskunvaimennus tarjoaa kuljettajalla mahdollisuuden painottaa mukavuutta tai jämäkkyyttä. Ensimmäisellä korin liikkeet kasvavat melko suuriksi, mutta Sport-asetuksella ajotuntuma on miellyttävän tarkka menemättä epämukavan puolelle. Myös ohjausvastetta voi säätää. Tour-asetuksella vaste on todella kevyt, ja Sport-asetuksella luonnollisimman tuntoinen. Tuntuma on miellyttävä ja tarkkuus perheautolle sopivalla tasolla.
SUORITUSKYKY Opel uudisti Insignian moottorivalikoimaa, ja bensamalliston lippulaivan paikka on nykyään 1,6-litraisen turbokoneen hallussa. Tehot riittävät vaivattomaan etenemiseen ja automaattivaihteisto hyödyntää tehokkaasti moottorin vääntöä. Ripeämpää etenemistä tavoitellessa vaihteiston toiminta jättää toivomisen varaa nopeuden osalta, eikä voimalinja tarjoa kovin sporttista tunnelmaa. Kokonaisuutta voi kuvailla mukavuuspainotteiseksi ja vaivattomaksi.
TILAT Insignia on sekä mitoiltaan että tiloiltaan iso auto. Etenkin monisäätöisillä AGR-istuimilla varustettuna kuljettajan paikalla viihtyy erittäin hyvin. Ergonomia on pääasiassa kohdallaan, mutta keskikonsolin kosketusnäyttöä joutuu aavistuksen kurkottelemaan. Takapenkillä on hulppeat jalkatilat, ja tavaratila riittää isommankin perheen tarpeisiin.
MALLISTO Insignian voimanlähteeksi on tarjolla kolme bensakonetta (103, 121 ja 147 kW (140, 165 ja 200 hv)) sekä neljä dieseliä (81, 100, 125 ja 154 kW (110, 136, 170 ja 210 hv)). Vaihteistoina on mallista riippuen tarjolla 6-portainen manuaali, 6-portainen automaatti, tai 8-portainen automaatti. Kahden tehokkaimman dieselin yhteyteen on tarjolla myös neliveto. Viistoperän ja farmarin lisäksi mallistosta löytyy maastohenkisesti maustettu Country Tourer -farkkumalli. Perusmallien varustetasoja ovat Enjoy ja Innovation, minkä lisäksi tehokkain dieselmalli tunnetaan aina nimellä GSI. Opel on kunnostautunut varustelemaan autot varsin kattavasti, minkä lisäksi lisävarusteita on tarjolla järkevän hintaisina paketteina.
Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo
Polttomoottori 1 598 cm3, R4 turbo
Teho 147 kW (200 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 280 Nm / 1 650-4 500 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen automaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 8,2 s
Huippunopeus 230 km/h
EU-kulutus 7,5 l/100 km
CO2-päästöt 170 g/km
Mitat Pituus 4 986 mm, leveys 1 863 mm, korkeus 1 500 mm, akseliväli 2 829 mm
Omamassa 1 552 kg
Perävaunumassa jarruin 1 450 kg
Tavaratila 560-1 665 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavin 17. tuotantokauden uudet jaksot maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla.
Seuraa Teknavia myös sosiaalisessa mediassa!
Löydät meidät Facebookista, Instagramista, Twitteristä ja YouTubesta.