Range Roverin LRX-konseptiauto esiteltiin kymmenen vuotta sitten. Kolme vuotta myöhemmin esiteltiin konseptiin ennenkuulumattoman tarkasti perustuva Evoque. Riskinotto kannatti, sillä tämä pieni katumaasturi on edelleen luokkansa kauneimpia.
Hinta alkaen 43 674 €
Tykkäsimme
- Imagosta
- Muotoilusta
- Ajettavuudesta
Emme tykänneet
- Korkeasta hinnasta
- Kosketusnäytön mutkikkaista valikoista
Range Rover Evoque on yksi merkittävimmistä vaikuttajista pienten katumaastureiden hypeen ja muotoiluun. Vaikka sen vastaanotto oli hyvin ristiriitainen auton erikoisten mittasuhteiden puolesta, se oli yksi ensimmäisistä, joka muutti suhtautumista koko autoluokkaa kohtaan. Pieniä katumaastureita on tämän jälkeen tullut lähes kaikilta autovalmistajilta ja niiden trendikkyydelle ei näy loppua. Katumaasturit ovat tulleet jäädäkseen.
Evoque on ollut koko elinkaarensa ajan persoonallisen ja melko muuttumattoman näköinen. Itsevarmuutta ja uudistuksia on haettu vain pienistä muutoksista puskureista, ilmanottoaukoista ja LED-ajovaloista. LRX-konsepti luotiin kuitenkin nimenomaan vastaamaan tarpeeseen pienemmästä, edullisemmasta ja ympäristöystävällisemmästä autosta. Sama ideologia pysynyt mukana uudistuksissa, jotka ovat tuoneet malliin moottori- ja vaihteistouudistuksia. Ja ympäristöteko on sekin, että auto kelpaa vielä vuosienkin päästä ainakin ulkonäkönsä puolesta.
Geneven autonäyttelyssä nähtiin jälleen joukko näyttäviä konsepteja. Toivottavasti myös tulevaisuudessa tullaan näkemään Evoquen kaltaisia lupauksia, joihin voi ihastua vielä vuosienkin päästä.
MIKÄ Range Rover perheen pienin Evoque.
KENELLE Pieni ja komea katumaasturi soveltuu enintään pienelle perheelle.
AJETTAVUUS Evoque käyttäytyy yhtä notkeasti kuin miltä se näyttää. Se reagoi nopeasti ja yhdeksännopeuksinen automaattivaihteisto yrittää pysyä menossa mukana.
SUORITUSKYKY 150-hevosvoimainen voimanlähde sopii hyvin rauhalliseen arkiajoon, mutta sen kapasiteetti ei riitä liikuttamaan autoa nopeissa kiihdytyksissä ilman ennakointia. Myös äänimaailman puolesta moottori soveltuu hyvin arkikäyttöön, sillä moottori käyntiääni on miellyttävän tasainen ja hiljainen. Vasta kiihdytyksissä suurempi vaivannäkö ilmoittaa itsestään.
TILAT Evoquen tilat ovat pienelle katumaasturille tyypillisen kompaktit. Sen imago ja aiheuttama ihailu saa omistajan kuitenkin antamaan sille ehkä hieman enemmän anteeksi käytännöllisyyden puutetta. Kauneuden ja tyylikkyyden eteen tehdyt uhraukset jättävät muun muassa näkymän taakse ja takaviistoon hyvin rajalliseksi. Pieni koko rajoittaa taas puolestaan takapenkin kokoa, jota tosin tässä kokoluokassa käytetään keskimäärin vähemmän. Sisätilojen materiaalit ovat laadukkaat ja muotoilu yksinkertaisen tyylikästä. Kuljettaja saattaa jäädä kaipaamaan istuinten sivuttaistukea, mutta perusergonomia on hyvää. Kojelaudasta löytyy puolestaan 8-tuumainen kosketusnäyttö, jonka käyttöliittymä ja siirtyminen valikoista toisiin saattaa aiheuttaa päänvaivaa.
MALLISTO Tarjolla on myös Jaguar XE:stä tuttu 2-litrainen ja alumiininen dieselmoottori, josta on Jaguarin tapaan tarjolla kaksi tehoversiota: 150 tai 180 hv. Moottoriversioista pienempitehoinen on etuvetoinen ja käsivaihteinen niin sanottu e-versio. Bensiinipuolella kaksilitraiset voimanlähteet yhdistyvät nelivetoon sekä automaattivaihteistoon, ja tarjoavat 240 tai 290 hevosvoimaa.
Range Rover Evoque 2,0 TD4 150 Aut.
Polttomoottori 1 999 cm3, R4 turbodiesel
Teho 110 kW (150 hv) / 4 000 r/min
Vääntö 380 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 9-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 10,0 s
Huippunopeus 180 km/h
EU-kulutus 5,7 l/100 km
CO2-päästöt 134 g/km
Mitat Pituus 4 370 mm, leveys 1 980 mm, korkeus 1 605 mm, akseliväli 2 660 mm
Omamassa 1 746 kg
Perävaunumassa jarruin 2 000 kg
Tavaratila 575-1 445 l
Maavara 215 mm
Galleria
Kuvat: Mia Pelttari
Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Jo esitetyt jaksot sekä lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.