Koeajossa Range Rover P400e – puhdasta ylellisyyttä

Julkaistu 26.02.2018 20:45
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Myös legendojen pitää pysyä mukana nykypäivän kehityksessä. Sen vuoksi Range Rover saa mallistoonsa hybridivaihtoehdon.

Tykkäsimme

  • Yleistunnelmasta
  • Päivitetystä ohjaamosta
  • Maasto-ominaisuuksista

Emme tykänneet

  • Korin tärähtelystä epätasaisuuksissa
  • Poljintuntumasta
  • Äänimaailmasta rajummissa kiihdytyksissä

Hinta alkaen 136 969 €
Koeajoauto 153 622 €

Range Rover on yksi automaailman tunnetuimpia brändejä. Se on ollut vuosikymmenien ajan hienostunut ja maastokykyinen ajoneuvo. Kiinnostus sitä kohtaan on kasvanut viime aikaisten katumaasturitrendien seurauksena, mutta niin sanottu iso Ranger Rover on säilyttänyt arvokkuutensa. Trendeihin Ranger Rover on vastannut esittelemällä pienempiä malleja, jotka kulkevat mallinimillä Sport, Velar ja Evoque.

Valmistajan mukaan nykyisen mallin asiakkailta parannusehdotuksia kysyttäessä viesti on ollut selvä. Auton ei haluta muuttuvan, mutta sitä voi parantaa. Tätä ohjenuoraa noudattaen valmistaja on käynyt auton läpi, ja tulos näkyy selkeimmin sisätiloissa. Materiaalien tuntuma ja viimeistely on todella vakuuttavalla tasolla, ja keskikonsolista löytyvä uusi kosketusnäyttöjärjestelmä tekee näkymästä huomattavasti modernimman.

Uudistuksen yhteydessä isoin yksittäinen uutuus on kuitenkin autoon ensimmäistä kertaa tarjolla oleva hybridivoimalinja. Nykypäivänä mielikuva pienehköstä polttomoottorista isossa autossa ei ole enää läheskään yhtä häiritsevä kuin vasta muutamia vuosia sitten. Monien muiden valmistajien tavoin 2,0-litrainen bensaturbo yhdessä sähkömoottorin kanssa tuottaa täysin riittävät hieman yli 400 hevosvoimaa ison auton liikuttamiseen.

Ohjaamossa vallitsee ylellinen ja suorastaan seesteinen tunnelma lähdettäessä liikkeelle. Täydellä akustolla autolla pystyy ajamaan pelkällä sähköllä käytännössä noin 40 kilometriä hyvissä olosuhteissa. Auton reilun 13 kWh:n akuston lataamiseen menee perinteisesti 10 A:n kotipisteekkesta noin 7,5 tuntia ja pikalatauksella vajaa kolme tuntia (2h 45min).

Suorituskyky pelkällä sähköllä on suhteellisen verkkainen. Kaasupolkimen painamisessa siis saa olla tarkkana, jos polttomoottorin ei halua käynnistyvän. Ja ainakin tämän esisarjan auton kohdalla polttomoottorin käynnistystä haluaa välttää mahdollisimman pitkään, sillä nelisylinterisen bensakoneen äänimaailma ei oikein istu muuten hienostuneeseen tunnelmaan. Etenkin kovemmissa kiihdytyksissä moottori kuulostaa epämiellyttävän rasittuneelta. Pääasiassa myös voimalinja toimii kuten tämän hinta- ja kokoluokan autossa voi odottaa, eli hyvin hienostuneesti. Jarrupolkimen tuntuma on kuitenkin epämiellyttävän teennäinen, ja tuntuu kuin polkisi pelkkää jousta. Tämä on ollut ensimmäisten hybridiautojen ongelmia vuosia sitten, mutta tähän autoon tällainen tuntuma ei kuulu. Toivottavasti tämä voidaan kirjata esisarjan piikkiin.

Liikkeellä Range Rover etenee pääasiassa isolle autolle sopivalla tyylikkyydellä. Ilmajousituksen siivittämänä isommatkin epätasaisuudet ylittyvät helposti, mutta pienoinen kauneusvirhe löytyy myös alustan toiminnasta. Ikävä kyllä monien muiden painavien autojen tavoin myös Range Roverin kohdalla terävät poikittaussaumat tuntuvat korissa epämiellyttäväni tärähdyksinä. Koeajetut autot edustivat tehtaan esisarjan tuotantoa, joten nämäkin kokonaisuudessa varsin pienet epäkohdat saattavat loistaa poissaolollaan lopullisessa tuotteessa.

Yksi Range Roverin bravuureista on aina ollut sen maastokykyisyys. Auton nähdessään ja etenkään sisällä istuessa ei ensimmäisenä tulisi mieleen lähteä viemään tätä edustusautomaista loistoa kestopäällysteen ulkopuolelle. Range Rover on kuitenkin erittäin kykenevä kulkuväline myös maaston puolella, minkä saimme kokea lyhyellä, mutta haastavalla maastoradalla. Kovin paljon tyylikkäämmin ja mukavammin vaikeakulkuisessa maastossa ei pystyisi etenemään.

Kokonaisuutena uudistunut Range Rover tekee asiat juuri kuten asiakkaat ovat pyytäneen. Se on helposti tunnistettavissa eikä se juurikaan ole muuttunut pikaisella vilkaisulla. Tarkempi tarkastelu kuitenkin paljastaa merkittävän kehityksen yksityiskohdissa, eikä kovassa huudossa olevaa hybriditekniikkaa toki sovi sivuuttaa. Range Rover on jatkossakin mittatikku monelle kilpailijalle ylellisyyden ja maastokykyisyyden yhdistämisessä.

MIKÄ Range Roverin lippulaivan ensimmäinen pistokkeesta ladattava hybridi.

KENELLE Ylellistä ja isoa hybridimaasturia etsivälle.

AJETTAVUUS Range Rover on vakuuttava ilmestys ja tämä ylväs tunnelma jatkuu myös ohjaamossa. Auton ratin takana ei tule mieleen lähtöä koettelemaan fysiikan rajoja, vaan tyyliin sopii enemminkin tyylikäs ja eleetön eteneminen. Auto on koostaan huolimatta erittäin vaivaton ajettava, ja myös yllättävän ketterä. Tämä tulee esille vaativalla maasto-osuudella, joka todistaa Range Roverin olevan hienostuneisuudestaan huolimatta edelleen erittäin kyvykäs maastoauto. Hybriditekniikka ei vaikuta auton maasto-ominaisuuksiin ja esimerkiksi kahluusyvyys on muista malleista tuttu 900 millimetriä.

SUORITUSKYKY Hieman yli 400 hevosvoiman kokonaisteho riittää liikuttamaan isoa Range Roveria riittävään tahtiin, joskaan aivan tehoversioiden vaivattomuuden tunteeseen voimalinja ei riitä. Myös reilu 2,5 tonnin omamassa tuntuu ratin takana, eikä tämä houkuttele tavoittelemaan urheilullisia suorituksia. Jos haluaa ajaa pelkän sähkön voimalla, täytyy kiihdytysten kanssa olla monen muun hybridin tapaan varovainen kaasupolkimen käytön suhteen.

TILAT Brittiläiseen arvoautojen tyyliin sopivasti nahan määrässä ei ole säästelty. Tunnelma ohjaamossa on seesteinen ja edessä on tilaa rentoon istumiseen. Sama pätee takapenkin laitapaikoille, joiden säätövaroihin on kiinnitetty erityistä huomiota malliuudistuksen yhteydessä. Pitkän akselivälin versio on tarjolla myös kahden istuttavalla takapenkillä, mikä luonnollisesti tuo lisäannoksen mukavuutta ja ylellisyyttä. Tavaratila on akun takia hieman muita moottoriversioita pienempi, mutta edelleen sanalla sanoen riittävä.

MALLISTO Uusi hybridivoimalinja on jatkossa Range Roverin malliston aloittava versio. Muita moottorivaihtoehtoja ovat 3,0- ja 4,4 litraiset V6- ja V8-dieselmoottorit, sekä kaksi tehoversiota (525 ja 565 hv) mekaanisesti ahdetusta 5,0-litraisesta V8:sta. Uutena versiona löytyy ylellisyyden huipentumana kattavasti varusteltu SVAutobiography, joka on tarjolla vain pitkällä akselivälillä.

Range Rover P400e
Polttomoottori
1 997 cm3, R4 turbo
Teho 221 kW (300 hv) / 5 500 r/min
Vääntö 400 Nm / 1 500-4 500 r/min
Sähkömoottori
Teho
85 kW (116 hv)
Vääntö Ei ilmoitettu
Yhteisteho 297 kW (404 hv)
Yhteisvääntö 640 Nm
Akkukapasiteetti 13,1 kWh
Toimintamatka sähköllä 51 km
Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 6,8 s
Huippunopeus 220 km/h
EU-kulutus 2,8 l/100 km
CO2-päästöt 6,4 g/km
Mitat Pituus 5 000 mm, leveys 1 983 mm, korkeus 1 869 mm, akseliväli 2 922 mm
Omamassa 2 509 kg
Perävaunumassa jarruin 2 500 kg
Tavaratila 802 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio ja valmistaja

Lue myös Range Rover Sportin koeajo:
Range Roverin mallisto täydentyy tärkeällä hybridillä – haimme ensituntumat suoraan Los Angelesista

Tuoreimmat aiheesta

Autot