Tässä pelissä on oikeastaan kaikki, mitä pieneen perhesporttiin voi kohtuudella kaivata. Teknavin sisältöyhteistyökumppani Auto Bild Suomi koeajoi Skoda Fabia Monte Carlon.
Tykkäsimme
- Erikoisvarusteet ovat yksinkertaisesti hyvin valittuja
- Manuaali-ilmastointi jaksaa puhaltaa kylmää myös helteellä
Emme tykänneet
- Etuovien sähkötoimisissa lasinnostimissa ei ole automatiikkaa
Hinta alkaen 22 160 euroa
Ulkoinen ja sisäinen näyttävyys lukeutuvat Fabia Monte Carlon valtteihin, mutta mallissa ei panosteta lisälistoihin, vaan kokonaisuudesta suunniteltiin tarkoituksenmukainen.
Ulkopuolella huomio kiinnittyy ennen kaikkea näyttäviin kevytmetallivanteisiin ja 215/45 R 16 -koon matalaprofiilirenkaisiin, mutta myös Monte Carlo -logoihin. Koska maavaraa järjestyy urheilullisen matalat 118 mm, kannattaa hieman katsoa, mihin auton keulan asettaa esimerkiksi korkeissa nopeushidasteissa.
Monte Carlo startataan käynnistyspainikkeesta, joka herättää 1,2-litraisen TSI-bensiiniturbon. 110 hevosvoimaa riittävät siirtämään Monte Carloa rennon oloisesti, ja paikaltaan satasen nopeuteen päästään 9,4 sekunnissa. 175 Nm:n vääntöarvo kuulostaa tavanomaiselta, mutta kannattaa huomata, että arvo saavutetaan käyntinopeudella 1 400–4 000 r/min, mikä on jo jotakin. Ajotietokoneen mukaan Fabian maantiekulutus oli 4,7 l/100 km ja kaupunkikulutus 5,9 l/100 km.
7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto antaa Fabiaan paitsi helppokäyttöisyyttä myös ylellisyyttä. DSG on varustettu Tiptronic-toiminnolla ja ohjauspyörän vaihtosiivekkein.
Alusta on tarpeeksi jäykkä antamaan Monte Carlo -nimelle katetta, mutta toisaalta se on riittävän matkustusmukava. Rengasäänet pysyvät matalaprofiilirenkaista huolimatta kohtuullisina. Tehokkaan tuntuisista levyjarruista etummaiset ovat jäähdytetyt.
Fabia Monte Carlo on pikkuärhäkkä, hintaansa nähden erikoinen monikäyttöauto. Ketterät ajo-ominaisuudet miellyttävät.
Käytännölliset kojelaudan toiminnot eivät eroa vakioista, mutta hiilikuitua imitoiva panelointi sopii Monte Carloon. Selkeiden päämittareiden väliin jäävä monipuolinen ajotietokone osoittaa mm. öljyn lämpötilan. Monte Carlon manuaalityyppinen ilmastointilaite tuntuu helppokäyttöisemmältä kuin automaatti-ilmastointi, ja ”hallapuhallin” jaksoi vielä +29 asteessa puhaltaa kunnolla viileää.
Monte Carlossa on 6,5 tuuman kosketusnäyttö. SmartLink-järjestelmää hyödyntäen voi käyttää älypuhelinta ja siihen liitettyjä autosovelluksia auton soittimen välityksellä ajon aikana.
Visuaalisesti herkullisen urheilullinen erikoiskangasverhoilu antaa puna-musta-harmaaraidallisena sisätiloille aitoa omaleimaisuutta, joka vie ajatukset Monacoon – tai ainakin suomalaisille pikateille. Etuistuimien sivuttaistuki riittää, ja ajoasennon säätää hetkessä oikeanlaiseksi. Myös takaistuimelle on vaivatonta siirtyä, ja takana on riittämiin pää- ja polvitilaa.
Muotoilultaan käytännölliseen tavaratilaan liittyy tavarankiinnitysverkon ohella näppärä ostoskassiverkko.
Galleria
Škoda Fabia 1.2 TSI 110 Monte Carlo
Moottori R4, turbo, 1197 cm³, 81 kW (110 hv)/4600–5600 r/min, 175 Nm/1400–4000 r/min
Suorituskyky 0–100 km/h 9,4 s, huippunopeus 196 km/h
Kulutus 4,6–4,7 l/100 km, bensiini 95
CO2-päästöt 107–109 g/km
Voimansiirto A7, etuveto
Mitat p. 3992, l. 1732, k 1.467 mm, akseliväli 2470 mm, omamassa 1154–1259 kg, perävaunumassa 570 kg, tavaratila 330–1150 l, tankki 45 l
---
Toimittanut: Juha Peltonen, Auto Bild Suomi