Koeajossa smart electric drive – sähköinen kaupunkisukkula

Julkaistu 27.06.2017 20:55
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Sähköautoilu kasvattaa suosiotaan etenkin kaupunkiympäristössä. Puhtaasti sähköllä kulkeva smart onkin erittäin näppärä ja sympaattinen kulkupeli kaupunkiin.

Tykkäsimme

  • Näppärästä ajettavuudesta
  • Suorituskyvystä

Emme tykänneet

  • Turhan kevyestä ohjauksesta

Hinta alkaen 25 975 €
Koeajoauto 30 125 €

Katumaasturien suosion keskellä monet perinteiset autoluokat saattavat unohtua. Etenkin isojen kaupunkialueiden ahtaissa keskustoissa liikkuessa pienestä koosta on selkeää hyötyä. Alle kolme metrinen smart onkin varsin näppärä kaupunkisukkula, ja nyt mallistoon on tarjolla modernia voimaa sähköisen voimalinjan myötä.

smartin sähkömoottori sijaitsee taka-akselilla ja akku ohjaamon alla. Tällä painopiste on saatu matalaksi, eikä akku nappaa moottorin yläpuolelta sijaitsevaa tavaratilaa. Ensikoeajossamme olleen avoversion katto pienentää tavaratilaa, mutta suureen tilantarpeeseen tätä autoa ei muutenkaan ole tarkoitettu.

Kolmannen sukupolven smart on kasvaneista mitoistaan huolimatta edelleen erittäin näppärä kokonaisuus. Ohjaamossa on jopa avara tunnelma kaukana sijaitsevan tuulilasin ansiosta. Säätövarat voisivat olla hieman laajemmat etenkin ohjauspyörässä, joka jää nyt helposti aavistuksen turhan kauas. Avonaisuus tuo luonnollisesti oman mausteensa kokonaisuuteen ja kauniina kesäpäivänä äänetön autoilu katto auki tarjoaa hilpeän kokemuksen, mikä innostaa myös muita kulkijoita näyttämään peukkua hymyn kera. Katto aukeaa näppärästi 12 sekunnissa myös ajon aikana, mutta aidointa kokemusta varten vaaditaan hieman jumppaa, sillä kattopalkit täytyy poistaa manuaalisesti.

smart tarjoaa todellakin aihetta hymyyn. Kiinteän välityksen ansiosta eteneminen on katkotonta ja sähkömoottorin tarjoilema välitön voima tekee etenemisestä kaupunkinopeuksilla todella vaivatonta. Kokoisekseen smart tarjoaa yllättävän jämäkän ajokokemuksen, minkä lisäksi se on äärimmäisen näppärä. Jokainen U-käännös aiheuttaa ihmetystä, sillä auto tuntuu kääntyvän lähes paikallaan.

Sähköautoista puhuttaessa akusto ja lataus ovat välttämättömiä puheenaiheita. smartissa akustoa on kasvatettu ja nyt 17,6 kWh:n akusto riittää hyvissä olosuhteissa noin 150 kilometrin ajoon. Talvioloissa valmistaja lupailee toimintamatkaksi noin 90 kilometriä. Äärimmäisistä olosuhteista puhuttaessa valmistaja myös muistuttaa, että latauksessa ollessaan auton ilmastointia tai lämmitystä kannattaa käyttää tarjolla olevan applikaation kautta. Äärimmäisistä lämmöistä ohjaamon saaminen käyttölämpöön nimittäin vaatii varsin paljon energiaa, ja hoitamalla asian etukäteen toimintamatka ei koe suurta kolausta.

Latauksen osalta smart tukee Euroopassa yleistynyttä Type 2 -latausta, jolla akuston saa täyteen noin 3,5 tunnissa. Perinteisestä kotipistokkeesta lataaminen kestää noin 6-8 tuntia. Ensi vuonna tarjolle tulee myös 22 kW:n pikalaturi, jolla saavutetaan 80 prosentin lataus noin 45 minuutissa.

Hetken kaupunkisuhailun jälkeen smartin sähköversio tuntuu ylivoimaiselta vaihtoehdolta kaupunkiliikkumiseen. Se mahtuu melkein mihin tahansa, mutta mukavuuden suhteen ei kuitenkaan tarvitse tehdä niin isoa kompromissia kuin voisi kuvitella.

MIKÄ Piskuisen smartin sähköllä kulkeva avoversio.

KENELLE Pirteälle kaupunkilaiselle.

AJETTAVUUS smart hämmästyttää ajettavuudellaan kerta toisensa jälkeen. Näppärät ulkomitat ja kulmiin sijoitetut pyörät mahdollistavat tarkan pujottelun ahtaissakin paikoissa. Pienestä koostaan huolimatta smart etenee myös maantienopeuksilla hämmästyttävän vakaasti, eikä alustan toimintaakaan voi moittia. Suurimman miinuksen saa ohjauksen voimakas tehostus, mikä heikentää ohjaustuntuman ohella myös suuntavakautta.

SUORITUSKYKY Sähkömoottori sopii loistavasti kaupunkiympäristöön, ja smart fortwo lähtee viivalta kuin rusakko puskasta. Kiihtyminen hidastuu merkittävästi noin 60 km/h nopeuden jälkeen, mutta tämänkään jälkeen maantienopeuden saavuttaminen ei tuota ongelmia. Myös kaasupolkimen vaste on miellyttävän terävä ja välittömästi käytössä oleva vääntö piristää kuljettajaa. Kiinteä välitys tekee etenemisestä erittäin miellyttävää.

TILAT Ohjaamossa on kiitettävästi tilaa ja säilytyslokeroita. Avokattoisuus nappaa omansa tavaratilasta, mutta mukaan mahtuu edelleen lentolaukku, tai pari isompaakin reppua. Avatun katon reunapaloille löytyy kätevä säilytyslokero takaluukun kannesta.

MALLISTO smartin sähköinen voimalinja on tarjolla kaikkien kolmen korimallin yhteyteen, ja varusteluna on tarjolla Passion tai Prime, joiden erot ovat lähinnä kosmeettisia. Erilaisia väriyhdistelmiä sekä ulos että sisälle löytyy paljon. Hintaeroa kovakattoisen ja avonaisen kaksipaikkaisen välillä on noin 3 500 euroa.

smart fortwo cabrio electric drive
Sähkömoottori
Teho
60 kW (82 hv)
Vääntö 160 Nm
Akkukapasiteetti 17,6 kWh
Vaihteisto Kiinteä välitys
0-100 km/h 11,8 s
Huippunopeus 130 km/h
EU-kulutus 13,0 kWh/100 km
Toimintamatka 155 km
CO2-päästöt 0 g/km
Mitat Pituus 2 695 mm, leveys 1 663 mm, korkeus 1 553 mm, akseliväli 1 873 mm
Omamassa 1 115 kg
Tavaratila 260-340 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue lisää smartista:
Video: Risto Virtasen testissä Smart Fortwo – kääntyy lähes paikallaan
Koeajo: Smart Twinamic – pieni kuuluu olevan entistäkin parempi​​​​​​​
Ensituntuma: smart fortwo DCT​​​​​​​
Koeajo: Suomen halvin ”oikea” avoauto pistää hymyilemään​​​​​​​
Ensituntumat Suomen edullisimmasta uudesta avoautosta​​​​​​​

Lue myös lisää avoautoista:
Katto pois ja menoksi – avoautokausi on alkanut​​​​​​​

Tuoreimmat aiheesta

Autot