Mitsubishi esitteli Outlanderin pistokkeesta ladattavan version Suomessa 2013. Auto koki nyt jo elinkaarensa toisen päivityksen, ja tällä kertaa muutokset keskittyivät voimalinjaan.
Tykkäsimme
- Mukavuudesta
- Voimalinjan toiminnasta
Emme tykänneet
- Tunnottomasta ohjauksesta
- Vanhanaikaisesta tietoviihdejärjestelmästä
Hinta alkaen 42 980 €
Koeajoauto 54 351 €
Autojen sähköistäminen on tällä hetkellä yksi autoalan kuumimmista puheenaiheista. Tämä termi sisältää niin kevythybridit, niin sanotut itse lataavat hybridit kuin myös pistokkeesta ladattavat hybridit. Ensimmäinen näistä tarkoittaa esimerkiksi 48-voltin sähköjärjestelmää, mikä mahdollistaa polttomoottorin sammuttamisen rullaustilanteissa ja pienen lisäavun antamisen kiihdytystilanteissa. Nämä järjestelmät eivät kuitenkaan mahdollista pelkällä sähköllä ajamista. Itselataavat hybridit puolestaan on varustettu pienehköllä ajoakulla, mikä tarjoaa mahdollisuuden yleensä muutaman kilometrin ajoon pelkällä sähköllä. Ideana on pitää polttomoottori sammutettuna käytännössä aina rullaustilanteissa sekä tehontarpeen ollessa pieni esimerkiksi kaupungissa hitaasti ajettaessa.
Pistokkeesta ladattavat autot puolestaan on varustettu huomattavasti isommalla akustolla, mikä mahdollistaa useampien kymmenien kilometrien ajon sähköllä. Tähän ryhmään on kuulunut myös Mitsubishi Outlander PHEV jo yli kuuden vuoden ajan. Nykymaailmaan korkeahko ikä ei haitannut valmistajaa esittelemästä vielä kertaalleen uudistettua versiota maailmanlaajuisesti suosituksi nousseesta automallista. Tämän uudistuksen yhteydessä huomiota on kiinnitetty etenkin polttomoottorin taloudellisuuteen, minkä lisäksi akkua on kasvatettu entistä pidemmän sähköisen toimintamatkan takaamiseksi.
Pelkällä sähköllä uudistuneella Outlander PHEVillä pystyy ajamaan WLTP-syklin mukaisesti 45 kilometriä. Etu- ja taka-akseleilta löytyvien sähkömoottorien turvin tapahtuva eteneminen on luonnollisesti katkotonta, minkä lisäksi välitön vääntö tuo liikkeellelähtöihin miellyttävää ripeyttä. Sähkökäyttö ei rajoitu pelkästään taajama-ajoon, vaan autolla pystyy etenemään pelkällä sähköllä parhaimmillaan nopeudella 135 km/h.
Akuston lataaminen tyhjästä täyteen 10 ampeerin kotipistokkeesta sujuu noin 5,5 tunnissa. Pistokehybrideille harvinaisena ominaisuutena Outlander PHEV tarjoaa mahdollisuuden myös CHAdeMO-liittimellä toteutetulle pikalataukselle. Valmistajan ilmoittaman mukaan lataus 80 prosentin varaukseen sujuu noin 25 minuutissa, mutta talvisissa olosuhteissa emme saavuttaneet tällaisia lataustehoja. Pienehkö akku pystyy hyödyntämään pikalatauksen mahdollistamaa tehoa vain lyhyen aikaa, mikä tekee usein minuuttihinnoitelluista pikalatauksesta todella kallista.
Testasimme pikalatausta kaupallisen toimijan asemalla. Aloitusvaiheessa akun varaustaso oli noin 30 % ja saimme ladattua 7,34 kWh 29 minuutissa. Tämän hinnaksi muodostui 6,6 euroa. Auton arvion mukaan pystyimme jatkamaan kaupunkiajoa tällä energiamäärällä noin 21 kilometriä. Tällä energian hinnalla ja auton kulutuksella 100 kilometrin ajon kustannukseksi muodostuisi hieman yli 30 euroa. Kiireisessä tilanteessa tulee siis huomattavasti halvemmaksi tankata bensaa.
Sähkön loppuessa, tai tehontarpeen noustessa käynnistyy uusi 2,4-litrainen vapaasti hengittävä polttomoottori. Atkinson-työkiertoa hyödyntävä moottori on siis downsizing-trendin vastaisesti kasvanut edeltäjäänsä verrattuna ja tarjoaa nyt 99 kW (135 hv) tehon. Pientä tehonlisäystä olennaisempaa arkiajossa on kuitenkin moottorin sivistyneempi äänimaailma. Edeltäjää vaivannut karkea ja etenkin kovemmissa kiihdytyksissä epämiellyttävän kovana ohjaamossa kuulunut moottorin ääni loistaa poissaolollaan.
Mitsubishin voimalinjan toteutuksessa polttomoottorin pääasiallinen tehtävä on renkaiden pyörittämisen sijaan ladata auton akustoa. Tämän ansiosta polttomoottoria pystytään käyttämään enemmän sen tehokkaalla toiminta-alueella, minkä lisäksi voimansiirron häviöt jäävät pienemmiksi. Sopivissa ajotilanteissa taajamanopeuksien ulkopuolella polttomoottori voidaan kytkeä pyörittämään etupyöriä kiinteällä välityksellä.
Aikaisempaa hiljaisemman polttomoottorin lisäksi myös auton muuta äänieristystä on parannettu ja alustan toimintaa hiottu tasapainoisempaan suuntaan. Kallistelua on onnistuttu hillitsemään tuomatta mukaan turhaa pintakovuutta. Kokonaisuutena auton matkustusmukavuudessa on tapahtunut selkeää parannusta. Ratin takana ohjaustuntuma kuitenkin jättää edelleen toivomisen varaa.
Auton ikä näkyy eniten ohjaamossa. Nappeja on varsin paljon, ja keskikonsolin multimediajärjestelmän käyttöliittymä ja tuntuma eivät ole ihan tätä päivää. Järjestelmä tarjoaa insinöörimielisille kuljettajille huomattavan määrän erilaisia valikoita ja dataa auton toiminnasta, ja näihin tutustumiseen saa helposti kulutettua hetken jos toisenkin.
Mitsubishi on hankkinut jälleen lisäaikaa Outlander PHEVille päivityksille. Vaikka auton ikä näkyy tietyissä yksityiskohdissa, on se voimalinjansa osalta tätä päivää. Pidentynyt toimintamatka sähköllä sekä parantunut mukavuus tekevät siitä mielenkiintoisen vaihtoehdon hintaluokassaan.
Uudistunut Mitsubishi Outlander nähdään Risto Virtasen testissä Teknavin 17. tuotantokauden avausjaksossa maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.
MIKÄ Pistokehybridikatumaasturien pioneeri.
KENELLE Pieniä CO2-päästöjä haluavalle katumaasturikuskille.
AJETTAVUUS Uuden polttomoottorin lisäksi Mitsubishi on kiinnittänyt uudistuksessa huomiota Outlanderin mukavuuteen. Alusta tarjoaakin hyvää mukavuutta arkiajossa, mutta vauhdikkaammassa ajelussa kori alkaa kallistella varsin voimakkaasti. Ohjaus on tehostettu todella kevyeksi, minkä myötä myös tunto on kadotettu. Arkiajossa valitettavampi piirre on myös varsin heikko suuntavakaus.
SUORITUSKYKY Outlanderin polttomoottori on laitettu uusiksi ja voimaa on tullut hieman lisää. Pääasiassa ajo tapahtuu kuitenkin sähkömoottoreille, jotka ovat entisellään. Vedossa siis ei ole katkoja ja sähkömoottorille ominaiseen tapaan liikkeellelähdöt onnistuvat ripeästi. Auto etenee vaivattomasti myös maantienopeuksissa ja myös ohitustilanteista selviää kunnialla. Lähes 1 900 kilon massa kuitenkin luo omat rajoitteensa, eikä auto tarjoa erityisiä ajokokemuksia.
TILAT Mitsubishi Outlander edustaa tiloiltaan keskikokoista katumaasturia. Istuma-asento edessä on ryhdikäs. Ajoasennon saa varsin hyvin kohdalleen, mutta ohjauspyörän säätö on valitettavan rajallinen. Myös nahalla verhoiltujen penkkien sivuttaistuki jää varsin vähäiseksi, minkä huomaa etenkin nopeissa väistöissä. Takana on kiitettävästi tilaa, mutta etenkin sivutuki on olematon. Tavaratila on selkeän muotoinen, mutta paremman varustelun myötä tuleva subwoofer nappaa hieman hyötytilaa tilan laidasta.
MALLISTO Outlander PHEV on aina nelivetoinen ja viisipaikkainen. Tämän lisäksi Outlander on tarjolla sekä etu- että nelivetoisena 110 kW (150 hv) tehoisella bensiinimoottorilla, ja valittavana on viisipaikkaisen lisäksi seitsemänpaikkainen versio. Etuveto on saatavilla sekä manuaalina että automaattina, ja nelivetoiset ovat aina CVT-vaihteistolla varustettuja. Varustetasoja hybridiin on tarjolla viisi, joista koeajossa oli kattava Instyle. Varusteluun kuuluvat muun muassa auton avaimeton käyttö, aktiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti, kuolleenkulman varoitus, sähkösäätöinen kuljettajan istuin, nahkaverhoilu, kaksialueinen automaatti-ilmastointi sekä Apple CarPlay -valmius.
Mitsubishi Outlander PHEV
Polttomoottori 2 360 cm3, R4
Teho 99 kW (135 hv) / 4 500 r/min
Vääntö 211 Nm
Etusähkömoottori
Teho 60 kW (82 hv)
Vääntö 137 Nm
Takasähkömoottori
Teho 70 kW (95 hv)
Vääntö 195 Nm
Yhteisteho 165 kW (224 hv)
Yhteisvääntö Ei ilmoitettu
Akkukapasiteetti 13,8 kWh
Toimintamatka sähköllä 45 km
Vaihteisto Kiinteä välitys
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 10,5 s
Huippunopeus 170 km/h
EU-kulutus 2,0 l/100 km
CO2-päästöt 46 g/km (WLTP)
Mitat Pituus 4 695 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 710 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 880 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 453 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Teknavi palaa tv-ruutuun uusin 17. tuotantokauden jaksoin! Kauden ensimmäinen jakso nähdään maanantaina 25.3. klo 22.35 MTV3-kanavalla.