Koeajossa uusi Honda CR-V – lisää mukavuutta ja maastokykyä

Julkaistu 29.10.2018 22:19
Toimittajan kuva

Mikko Autio

mikko.autio@teknavi.fi

@mikkoau

Honda CR-V on yksi katumaaturiluokan tienraivaajista, ja sitä on myyty neljän sukupolven aikana maailmanlaajuisesti jo lähes 10 miljoonaa kappaletta. Nyt on vuorossa mallin viides sukupolvi.

Tykkäsimme

  • Mukavuudesta
  • Tiloista

Emme tykänneet

  • Verkkaisesta suorituskyvystä
  • Suppeasta mallistosta

Hinta alkaen 33 953 €
Koeajoauto 52 030 €

Katumaasturit ovat vallanneet alaa automarkkinoilla 90-luvun puolivälistä lähtien. Honda CR-V kuului ensimmäisten tienraivaajien joukkoon, ja se onkin saanut nauttia maailmanlaajuista suosiota lähes 10 miljoonan myydyn auton verran. Rajapyykki ylittynee vielä tämän vuoden puolella uuden viidennen sukupolven mallin myötä.

Uutuus ei ole juurikaan muuttunut ulkomitoiltaan, mutta pidentyneen akselivälin myötä mittasuhteet ovat muuttuneet lähemmäs kulmia sijoittuvien pyörien myötä. Myös 35 lisääntynyt maavara tuo oman annoksen lisää maasturimaisuutta, ja jämäkkää olemusta korostaa terävä ja aiempaa korkeammalla oleva kylkilinja. Ulkonäköön on tullut Hondan nykytyylin mukaisesti lisää kulmikkuutta ja keulan ilmeessä onkin havaittavissa viitteitä Civicistä.

Sukunäköisyyttä löytyy myös sisätiloissa ja kuljettajan ympäristö onkin tuttu Civicistä. Mittaristo on jaettu kolmeen osaan ja on hetken totuttelun jälkeen varsin selkeä. Kaikkien painikkeiden oppimiseen ja valikkorakenteiden hahmottamiseen menee kuitenkin keskimääräistä kauemmin, sillä logiikka ei ole kaikissa kohdissa kovin intuitiivistä. Esimerkiksi perusnäkymää vaihtaakseen täytyy aina muistaa avata selattava valikko erillisellä painikkeella.

Honda CR-V on saavuttanut varsin suurta suosiota myös Suomessa omassa luokassaan. Kaikkiaan teillämme liikkuu yli 25 000 CR-V:tä, ja parhaimpina vuosina tämä malli on vastannut noin 60 prosentista merkin myynnistä Suomessa. Odotukset uutta CR-V:tä kohtaan ovat siis varsin korkealla.

Yksi isoimmista muutoksista malliston kannalta on dieselin tiputtaminen pois mallistosta. Etenkin pitkää matkaa ajavien ja esimerkiksi säännöllisesti isoa peräkärryä vetäville diesel on ollut ominaisuuksiensa puolesta tässä kokoluokassa usein järkevin vaihtoehto. Taloudellisempaa versiota haluaville tuodaan loppuvuodesta tarjolle hybridiversio, mutta sen vetomassat eivät pärjää edeltäjän dieselversioille.

Honda CR-V:n uusin sukupolvi on tasavahva suoriutuja. Positiivista kehitystä on tapahtunut paljon, mutta ainakin alkuun malliston kapea tarjonta saattaa rajata osan asiakkaista ulkopuolelle. Nykyisessä ympäristötietoisessa maailmassa odotukset hybridiä kohtaan ovat luonnollisesti korkealla.

Uusi Honda CR-V on Risto Virtasen testissä Teknavin 16. tuotantokauden seitsemännessä jaksossa, jonka ensiesitys nähdään maanantaina 29.10. klo 22.35 MTV3-kanavalla.

MIKÄ Hondan viidennen sukupolven katumaasturisuosikki.

KENELLE CR-V sopii vaivattomuutta arvostavalla katumaasturikuskille.

AJETTAVUUS Uuden CR-V:n suunnittelussa yksi paljon huomiota saanut osa-alue on ollut mukavuus, ja se tuntuu ratin takana. Ohjaus on kevyeksi tehostettu, mikä on miellyttävää kulmapyörittelyssä, mutta tuo lievää epävakautta korkeammissa nopeuksissa. Alustan toimintaa leimaa pehmeys, mikä niin ikään tuo etenemiseen moottoritienopeuksilla lievää epämääräisyyttä. Huonokuntoisella tiestöllä alustan pehmeys pääsee oikeuksiinsa ja auto etenee mukavasti. Arkiajoa ajatellen CR-V tarjoaa pääosin miellyttävän matkakumppanin. Maastoajoa ajatellen 35 millillä kasvanut maavara tekee hyvää, ja myös nelivetojärjestelmää on kehitetty nopeammaksi ja voimanjaon alue on aiempaa laajempi.

SUORITUSKYKY Honda uusi turbokone on lukujen valossa pirteä tapaus, ja rauhallisessa ajossa auto eteneekin vaivattomasti. Portaaton vaihteisto pitää kierrokset alhaisina ja kaasunvaste on jopa hieman turhan terävä normaalilla ajoasetuksella. Etenkin kaupunkiympäristössä on tästä syystä ajaa Eco-asetuksella. Syvemmällä kaasupoljinta painettaessa auto ei valitettavasti enää liikahda lähes 200 heppaisen odotusten mukaan. CVT-vaihteiston reagointi on mukavuuspainotteista ja kierrosten nousemisessa tehoalueelle kestää oma aikansa. Toki auto liikahtaa riittävästi kaikkiin arkitarpeisiin, mutta odotukset lukujen perusteella olivat hieman korkeammalla. CVT:n verkkaisuus vahvistuu myös kiihtyvyysarvoja tarkastellessa, sillä manuaalivaihteistolla ja 20 hevosvoimaa vähäisemmällä teholla varustettu auto liikahtaa ripeämmin satasen nopeuteen. Myös ilmoitettu kulutus on manuaalivaihteiston yhteydessä lähes litran pienempi.

TILAT Kasvanut akseliväli on tehnyt hyvää sisätiloille. Edessä on varsin hyvät säätövarat, mutta esimerkiksi maastoajoa ajatellen istuimen sivuttaistuki jää hieman vajaaksi. Kuljettajan ympäristössä on paljon nappeja, ja kaikkien toimintojen löytämiseksi autossa pitää hetki viettää ihan vain nappulaviidakkoon tutustumiseksi. Myös takana on hyvin tilaa, mutta siellä sivuttaistuen lisäksi reisituki jää vähäiseksi. 7-paikkaisuus on uusi aluevaltaus CR-V:lle, minkä myötä auto voi olla vaihtoehto myös tila-autolla.

MALLISTO Alkuun uuden CR-V:n pellin alle on tarjolla vain 1,5-litrainen bensaturbo. Moottorin pariksi on tarjolla manuaalivaihteisto, jolloin tehoa koneesta otetaan tehoa 127 kW (173 hv). CVT-automaatin yhteydessä tehoa on tarjolla 142 kW (193 hv). Manuaali on tarjolla sekä etu- että nelivetoisena, kun taas automaattivaihteiston yhteydessä auto on aina nelivetoinen. Varustetasoja on neljä; Comfort, Elegange, Lifestyle ja Executive. Varustelu on varsin kattava jo perusmallista lähtien sisältäen esimerkiksi kaistavahdin, aktiivisen vakionopeudensäätimen sekä automaatti-ilmastoinnin. Varustetasojen myötä esimerkiksi ohjaamon materiaalit päivittyvät laadukkaampiin ja varusteluun tulee mukaan pientä luksusta.

Honda CR-V 1,5 VTEC Turbo AWD
Polttomoottori
1 498 cm3, R4 turbo
Teho 142 kW (193 hv) / 5 600 r/min
Vääntö 243 Nm / 2 000-5 000 r/min
Vaihteisto CVT-automaatti
Vetotapa Neliveto
0-100 km/h 10,0 s
Huippunopeus 200 km/h
EU-kulutus 8,9 l/100 km
CO2-päästöt 200 g/km
Mitat Pituus 4 600 mm, leveys 1 855 mm, korkeus 1 689 mm, akseliväli 2 662 mm
Omamassa 1 598 kg
Perävaunumassa jarruin 1 500 kg
Tavaratila 561-1 638 l

Galleria

Kuvat: Mikko Autio

Lue myös:
Ensituntumat koko maailman suosikin uudesta sukupolvesta – tällainen on viides Honda CR-V

Teknavin 16. tuotantokauden uudet jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Uusinnat perjantaisin ja sunnuntaisin MTV3:lla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.

Tuoreimmat aiheesta

Honda