Ensitestissä leijonamerkin odotettu hybridifarkku: "Suorituskyky ei aivan tunnu lukemien veroiselta"

Kuluvan vuoden aikana nähdään paljon sähköistettyjä autouutuuksia. Teknavi pääsi tutustumaan ensimmäisten joukossa Peugeot 508 -hybridiin.

Peugeot on uudistanut mallistoaan ahkerasti viime vuosina. Nyt mallistossa nähdään täydennystä uusien sähköistettyjen versioiden toimesta. Myös malliston lippulaiva 508 on nyt tarjolla ladattavana hybridinä.

Mallinimellä Hybrid 225 kulkevan version pellin alta löytyy perusmalleista tuttu 1,6-litrainen nelisylinterinen bensaturbo, joka tarjoaa perusmallin tapaan 133 kW (181 hv). 81 kW (110 hv) tarjoava sähkömoottori on sijoitettu polttomoottorin ja vaihteiston väliin, ja voimalinjan yhteistehoksi kirjataan 165 kW (225 hv), mikä puolestaan on sama lukema kuin malliston aikaisemmassa lippulaivamalli GT:ssä.

508:n kuljettajan paikalla on moderni tunnelma. Peugeotin i-Cockpit-nimellä kulkeva persoonallinen mittaristoasettelu ja pieni ohjauspyörä vaativat hetken totuttelua, mutta järjestelyyn tottuu varsin nopeasti eikä se vaadi erityistä huomiota. Hybridiversion tunnistaa muista malleista vain muutamista sähköön viittaavista merkinnöistä ja näyttöjen uusista näkymistä.

Pientä tarvetta viilaamiselle

Auto on aina akun varauksen salliessa käynnistyksen jälkeen oletusarvoisesti Electric-ajotilassa. Tällöin eteneminen tapahtuu mahdollisimman pitkään sähköllä. Hyvissä olosuhteissa 11,8 kWh akusto tarjoaa sähköistä toimintamatkaa yli 50 kilometriä, mutta koeajokäytössä olleen auton oma arvio meidän lähtiessä liikkeelle oli vajaa 40 kilometriä. Lataus tyhjästä täyteen onnistuu yksivaiheisella 7,4 kW laturilla parhaimmillaan vajaassa kahdessa tunnissa.

Sähkömoottorin yksinään tarjoama suorituskyky ei päätä huimaa, mutta se on riittävä arkipäiväiseen liikkumiseen. Voimalinjan toiminta on kokonaisuudessaan varsin sulavaa ja kuljettaja voi vaikuttaa energian talteenoton perusvoimakkuuteen valitsemalla vaihteenvalitsimesta B-asennon. Tällöin auto hidastaa hieman tehokkaammin, jolloin jarrupolkimen käyttötarve pienenee. Ja se on positiivinen asia. Jarrutuntuma on nimittäin sen verran epämääräinen, että tasainen hidastaminen vaatii kuljettajalta keskimääräistä enemmän keskittymistä.

Polkimen vaste on liikeradan alkupuolella hyvin kevyt ja tuntuma jousimainen. Vaste ei kehity totutulla tavalla eikä voimantarve siis lisäänny, vaikka poljinta painaa syvemmälle. Hidastavuuden voimakkuutta säädellään siis jarrupolkimen liikkeen pituudella. Lopulta liikerata saavuttaa pisteen, jonka jälkeen poljin vaikuttaa levyjarruihin, ja tästä pisteestä eteenpäin polkimen tuntuma on lähempänä totuttua.

Rauhallisessa ajossa polttomoottorin käynnistymistä ei välttämättä huomaa muusta kuin energiavirtoja kuvaavista kaavioista. Voimalinja toimii hyvin sivistyneesti, mutta reagointi kuljettajan pyyntöihin voisi olla ripeämpää. Etenkin ripeissä kiihdytyksissä kuljettaja saa hetken aikaa odotella, että vaihteisto löytää sopivan pykälän ja moottori pääsee mukaan menoon. Suorituskyky ei aivan tunnu lukemien veroiselta, ja osaltaan verkkaista tunnelmaa selittänee varsin rajusti noussut massa; 508 SW Hybrid painaa yli 1 800 kiloa ja eroa pelkällä polttomoottorilla varustettuun sisarmalliin kertyy yli 300 kiloa.

Massan kasvulla lienee osuutensa myös helposti isoiksi kasvaviin korin liikkeisiin. Etenkin säädettävän iskunvaimennuksen pehmeimmällä Comfort-asetuksella etenemisessä on suorastaan epämääräistä keinahtelua. Vastaavasti kolmiasentoisen iskunvaimennuksen jäykin Sport-asetus tuo menoon lähinnä ”urheilullista” pintakovuutta. Keskimmäinen oletusasetus on paras kompromissi mukavuuden ja jämäkkyyden väliltä. Kokonaisuutena ajettavuutta voisi kuvailla hieman etäiseksi, mutta vaivattomaksi ja kaupunkipyörittelyssä ketteräksi.

Autoveron optimointia

Ladattavat hybridit hyötyvät Suomen CO2-pohjaisesta autoverosta. Esimerkiksi 508 SW:n kohdalla saman tehoinen pelkällä polttomoottorilla varustettu sisarmalli (PureTech 225) on kokonaishinnaltaan hieman yli 1 500 euroa kalliimpi kuin hybridivoimalinjalla varustettu malli. Autoverottomana perusmalli on toki huomattavasti edullisempi (42 100 € vs. 48 250 €), koska akustot ja sähkötekniikka tuovat lisähintaa autolle. Hybridin pienen CO2-päästön ansiosta ero autoverossa on kuitenkin vielä suurempi (9 273 € vs. 1 596 €).

Peugeot 508 SW Hybrid tulee markkinoille hyvään aikaan, sillä vaihtoehtoja tässä kokoluokassa ladattavien mallien osalta ei vielä liiaksi ole tarjolla. Kilpailu kuitenkin kiristyy jatkuvasti ja uusia vaihtoehtoja tullaan näkemään monilta merkeiltä. Peugeotin lataushybridit saapuvat Suomeen helmi-maaliskuun vaihteessa.

Peugeot 508 SW Hybrid 225

Tykkäsimme

+ Voimalinjan sulavasta toiminnasta

Emme tykänneet

– Jarrutuntumasta
– Vaihteiston hitaudesta kiihdytyksissä

  • Polttomoottori 1 598 cm3, R4 turbo
  • Polttomoottorin teho 133 kW (181 hv) / 6 000 r/min
  • Polttomoottorin vääntö 300 Nm / 3 000 r/min
  • Sähkömoottorin teho 81 kW (110 hv)
  • Sähkömoottorin vääntö 320 Nm
  • Yhteisteho 165 kW (224 hv)
  • Yhteisvääntö 360 Nm
  • Akkukapasiteetti 11,8 kWh
  • Toimintamatka sähköllä 47–52 km
  • Vaihteisto 8-vaihteinen automaatti
  • Vetotapa Etuveto
  • 0–100 km/h 8,4 s
  • Huippunopeus 230 km/h (sähköllä 135 km/h)
  • Yhdistetty polttoaineenkulutus 1,3–1,6 l/100 km
  • CO2-päästöt 30–36 g/km
  • Yhdistetty energiankulutus Ei ilmoitettu
  • Mitat Pituus 4 778 mm, leveys 1 859 mm, korkeus 1 420 mm, akseliväli 2 793 mm
  • Omamassa 1 820 kg
  • Perävaunumassa jarruin 1 340 kg
  • Tavaratila 468–1 670 l

Lue myös:

    Uusimmat