Mitsubishin tarjoama pistokehybridi sai olla pitkään rauhassa omassa luokassaan. Tekniikka pelittää edelleen, mutta ikä alkaa jo näkyä yksityiskohdissa
Tykkäsimme
- Voimalinjan toiminnasta
- Taloudellisuudesta
- Varustelusta
Emme tykänneet
- Vanhanaikaisesta viihdejärjestelmästä
- Ohjauksesta
Hinta alkaen 46 990 €
Koeajoauto 55 990 €
Mitsubishi esitteli vuonna 2013 ensimmäisenä ladattavan hybridikatumaasturin. Ideana se tuntuu hullunkuriselta; eikö olisi järkevämpää tehdä ympäristöystävällinen auto jo valmiiksi vähemmän kuluttavasta lähtökohdasta. Sittemmin Mitsubishi osoittautui edelläkävijäksi ja nyt katumaastureihin pohjautuvia pistokehybridejä on useilla isoilla autonvalmistajilla.
Mitsubishillä on etenkin saksalaisista poikkeava lähestymistapa hybridin valmistamiseen. Polttomoottoria käytetään tarvittaessa alle 60 km/h nopeuksissa pelkästään generaattorin pyörittämiseen, eikä autosta löydy perinteistä vaihteistoa ollenkaan. Polttomoottori kytketään avustamaan etenemistä vain tarpeen niin vaatiessa korkeammissa maantienopeuksissa.
Suoravälitteiset sähkömoottorit tekevät etenemisestä täysin katkotonta, mikä parantaa mukavuutta etenkin kaupunkiliikenteessä. Voimaa on helppo annostella ja sähkömoottoreille tyypilliseen tapaan vääntöä on hyvin tarjolla jo liikkeellelähdöstä alkaen. Outlanderin voi halutessaan kytkeä myös nelivetoiseksi keskikonsolista löytyvällä napilla. Tämä helpottanee liikkumista liukkaissa ja haastavissa maastoissa. Lisäksi Mitsu tarjoaa hybrideille kiitettävän korkean 1 500 kilon vetomassan.
Mitsubishin voimanlinjan käyttö eroaa useimmista kilpailijoista myös siinä, että se etenkin viileämmällä kelillä käytännössä aina käynnistää polttomoottorin tuottamaan lämpöä. Tämä herättää alkuun hiemaan hämmennystä, etenkin kun eteneminen tapahtuu pelkästään sähkömoottoreiden avulla.
Täyteen ladatuilla akuilla puolestaan pystyy valmistajan ilmoittaman mukaan ajamaan jopa 50 kilometriä. Ihan sellaisiin lukemiin koeajon aikana ei päästy, mutta yli 30 kilometrin sähköajoon on helppo päästä ilman ihmeempää säästökikkailua. Myös sähkön loputtua polttoaineenkulutus pysyy varsin hyvin kurissa, sillä polttomoottoria käytetään ensisijaisesti akkujen lataamiseen. Keskikulutus tyhjillä akuilla ajettaessa asettuu auton koko ja massa huomioiden varsin kohtuulliseen noin 7 l/100 km lukemaan, mutta tällaista tilannetta ei ilman erityistä yrittämistä olisi normaalissa arkiajossa tullut vastaan.
Mitsun 12 kWh:n litiumioniakusto sijaitsee pitkittäin keskitunnelissa, joten se ei syö sisätiloja. Normaalista 230 voltin pistokkeesta ja 10 amperin virralla lataus tyhjästä täyteen kestää noin viisi tuntia. Tämän lisäksi Outlander on mahdollista ladata Chademo-pikalatauksella, jolloin 80 prosenttinen lataus saavutetaan noin 30 minuutissa.
Voimalinja ei siivitä Outlanderia kovin urheilullisiin suorituksiin, mutta eipä tälle tule tarvettakaan. Myös ajettavuus on mukavuuspainotteinen ja kaikki on tehty kuljettajan kannalta mahdollisimman vaivattomaksi. Tämä tuntuu myös valitettavan kevyeksi ja tunnottomaksi tehostetussa ohjauksessa, joka on yksittäisistä asioista eniten häiritsevä tekijä.
Kokonaisuutena pistokkeesta ladattava Outlander jättää hetken totuttelun jälkeen varsin positiivisen vaikutelman. Auto on hyvin varusteltu ja aktiivisesti ladattaessa se on myös todella taloudellinen. Jos hieman vanhahtavan sisustuksen ja ei niin hyvän ajettavuuden kanssa tulee toimeen, on Outlander PHEV varsin helppo arkikaveri.
Mitsubishi Outlander PHEV
Polttomoottori 1 998 cm3, R4
Teho 89 kW (121 hv) / 4 500 r/min
Vääntö 190 Nm / 4 500 r/min
Sähkömoottori edessä
Teho 60 kW (82 hv)
Vääntö 137 Nm
Sähkömoottori takana
Teho 60 kW (82 hv)
Vääntö 195 Nm
Akkukapasiteetti 12 kWh
Vaihteisto Kiinteä välityssuhde
0-100 km/h 11,0 s
Huippunopeus 170 km/h
EU-kulutus 1,8 l/100 km
CO2-päästöt 42 g/km
Mitat Pituus 4 695 mm, leveys 1 800 mm, korkeus 1 703 mm, akseliväli 2 670 mm
Omamassa 1 845 kg
Kokonaismassa 2 340 kg
Tavaratila 463 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio