Kauneus on katsojan silmässä, mutta uusi Superb on ehkä Skoda-malliston kaunein kulkine. Teknavi koeajoi Superbin hulppeimman Laurin & Klement -version.
Tykkäsimme
- Hulppeista tiloista
- Kattavasta varustelusta
- Voimalinjan toiminnasta
Emme tykänneet
- Alustasta
Hinta 56 268 €
Uusi Skoda Superb on loistava auto. Sen olemme kertoneet pariinkin otteeseen aiemmin. Ensimmäiset koeajokokemukset haimme Italian Firenzestä kesällä.
Superbin tilat ovat erinomaiset, paikoin jopa käsittämättömät. Skoda on tavallaan myös sopivan vaatimaton suomalaiseen makuun, mutta häviääkö vaatimattomuus täysin, kun päälle lyödään ylellinen Laurin & Klement -varustelu? Osittain kyllä, mutta moni pröystäilyä vierastava pomomies tai -nainen ottaisi varmasti mielellään ylellisemmän version Superbista. Päälle päin kun se on edelleen melko hillitty. Aina niin rationaaliset Skoda-asiakkaatkin saattavat joskus haluta luksusta.
Superb on rakennettu taattujen VW-rakennuspalojen päälle. Laatu on siis kohdallaan. Skodamaisuus tulee kuitenkin selvästi esille lukuisten Simply Clever -ratkaisujen myötä. Näistä kenties parhaiten tunnettu on Superbin tavaramerkiksi noussut sateenvarjot etuovien sisällä. Oikeasta kätevää, että sateenvarjo on aina mukana. Auton varustelu on muutenkin hyvin kattavaa, eikä mieleen tule kovin helposti mitään olennaista puutetta. Penkit lämpiävät neljällä paikalla, ilmastointia hoidetaan automaattisesti, vakionopeudensäädin on aktiivinen ja navigoinnin lisäksi isoa kosketusnäyttöä voi hyödyntää esimerkiksi Apple CarPlay tai Andoid Auto -järjestelmien käyttöön.
Hyvän varustelun lisäksi koeajoauton pellin alta löytyy malliston hulppeinta tekniikkaa. Aiemmassa sukupolven tapaan tarjolla ei ole enää vapaasti hengittävää V6-moottoria, vaan sen paikan on ottanut muissakin VW-konsernin tuotteissa nähty 2,0-litrainen bensaturbo. Tehoa Superbin keulalle istutettuna moottorista puristetaan 280 hevosvoimaa. Tämän moottorin yhteydessä auto on aina nelivetoinen ja varustettu kaksoiskytkinvaihteistolla.
Moottori sopii todella hyvin hienostuneen kokonaisuuden voimanlähteeksi. Vääntöä on iskutilavuuteen suhteutettuna kiitettävät 350 newtonmetriä, mutta sitäkin hulppeampaa on sen laaja käyttöalue aina 1 700 kierroksesta huipputehon alueelle 5 600 minuuttikierrokseen. Vaihteisto osaa myös hyödyntää vääntöä hienosti eikä turhaan käytä liian pientä vaihdetta.
Autosta löytyy jopa hieman yllättävä puoli kaasua syvemmälle painettaessa. Tehoalueelle päästyään meno on todella reipasta ja nopeusmittarin seuraamisessa saa olla tarkkana. Alle kuuden sekunnin kiihtyvyys sataseen isolle perheautolle on todella riittävä suoritus. Tätä spurttia olennaisempaa on kuitenkin riittävien tehovarojen tuoma vaivattomuus ohitustilanteisiin. Vaikka autossa olisi enemmänkin lastia, ei tällä voimalinjalla tarvitse pelätä jäävänsä ohituskaistojen tukkeeksi jyrkemmissäkään mäissä.
Kovista kilpailijoista Skodan erottaa alusta, sillä se ei toimi aivan toivotulla tavalla. Koeajoauto oli varustettu säädettävällä iskunvaimennuksella. Comfort-asetuksella auto suorastaan keinahtelee isompien epätasaisuuksien ylitse, mutta välillä tämä menee jo epämääräisen puolelle ja kori tekee turhia liikkeitä. Tästä huolimatta terävät saumat tuntuvat korissa. Sport-asetuksella taasen iskunvaimennus jäykistyy todella paljon ja välittää kaikki tien epätasaisuudet auton sisälle. Paras kompromissi on iskunvaimennuksen normaali asetus, mikä ei kuitenkaan pysty samaan mukavuuteen kuin pahimmat kilpailijat.
Skoda Superb hulppealla Laurin & Klement -varustelulla on paha kilpailija premium-markkinoilla. Kun kattavasti varusteltuun pakettiin lyödään mukaan Superbin hulppeat tilat ja kilpailukykyinen hintalappu, ei tämän kokonaisuuden menestystä tarvitse ihmetellä.
—
Knoppi: Mikä ihmeen Laurin & Klement?
Skoda on yksi maailman vanhimmista autonvalmistajista. Nimenä merkin historia ulottuu aina 1800-luvulla ja se yhdistyy polkupyörien sekä teollisuuden tuotteiden valmistukseen. Varsinainen autonvalmistaja, joka nykyisen tunnetaan Skodana, aloitti toimintansa herrojen Laurin ja Klement nimiä kantavalla yhtiöllä.
Ensimmäisen maailmansodan jälkeen Laurin & Klement päätyi Skodan omistukseen, minkä myötä yhtiön nimi vaihtui Skodaksi. Nimi Laurin & Klement palasi osaksi Skodaa edellisen korimallin Superbin yhteydessä. Perustajien nimiä käytetään nykyään merkkaamaan ylellisimmin varusteltuja autoja.
L&K-varustetaso on saatavissa nykyään kattavasti eri moottorivaihtoehtojen yhteyteen. Superb-malliston lisäksi myös Octaviaan.
---
Helkama-Auto Oy:n viestintäpäällikkö Kari Aalo, miten uusi Superb on lähtenyt vetämään Suomessa?
– Uuden Superbin myynti on lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Uutta Superbia on myyty jo yli 1000 kappaletta. Osa näistä on jo asiakkailla käytössään ja osa on tilausputkessa tehtaalla.
Kuinka suuri osuus Superbin myynnistä on L&K-versioita?
– Uuden Superbin osalta L&K-mallien myynti on ollut hyvin positiivista. Esimerkkinä yksi myydyimmistä moottori-vaihteisto-yhdistelmä on juurikin L&K-varustetasoinen 2.0 TDI 190 -moottorilla varustettu Superb yhdistettynä nelivetoon ja DSG-automaattivaihteistoon.
Minkälainen on tyypillinen Superb-ostaja Suomessa? Ja minkälaista kalustoa tuodaan vaihdossa Superbia ostettaessa?
– Ostajakunta on hyvin laaja. Superb-asiakkaat ovat kuitenkin suhteellisesti nuorempia, kuin normaalisti kyseisen segmentin ostajakunta. Asiakaskunta painottuukin perheellisiin ikähaarukaltaan 35-50 v. Vaihdokkeina on tullut malleja hyvin laidasta laitaan, mutta asiakkaita on siirtynyt vahvasti myös premium-merkeiltä.
Menevätkö suurin osa L&K-varustelluista Skodista firmoille? Vai ostetaanko niitä myös omalla rahalla?
– L&K-mallien ostajakunnassa kuten yleisesti Superbin käyttäjäkunnassa painottuu yritysautoilijat.
Eroaako L&K-auton ostaja jollain tapaa tyypillisestä Skodan ostajasta?
– Ei eroa muuten kuin, että he haluavat huippuunsa varustellun auton. Yleisestikin Škodan ostajat haluavat hyvin varustellun auton.
–
Skoda Superb Combi 2.0 TSI 280 4x4 L&K
Moottori 1 984 cm3, R4 turbo
Teho 206 kW (280 hv) 5 600 - 6 500 r/min
Vääntö 350 Nm / 1 700 – 5 600 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
0-100 km/h 5,8 s
Huippunopeus 250 km/h
EU-kulutus 7,2 l/100 km
CO2-päästöt 164 g/km
Mitat Pituus 4 856 mm, leveys 1 864 mm, korkeus 1 467 mm, akseliväli 2 836 mm
Omamassa 1 635 kg
Tavaratila 660 - 1 950 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio