Volkswagen uudisti tavara-automallistonsa ja samalla näihin pohjautuvat henkilömallit saivat uutta tekniikkaa. Caddy tarjoaa monikäyttöisen vaihtoehdon nelivetoisten tila-autojen luokassa.
Tykkäsimme
- Nelivedosta
- Monikäyttöisyydestä
Emme tykänneet
- Ohjaamon muovisuudesta
- Ajoasennon säätöjen rajallisuudesta
Hinta alkaen 33 131 €
Koeajoauto 38 838 €
Caddy kuuluu Volkswagenin mallistossa mielenkiintoiseen väliin. Se täyttää tavara-autopuolella aukon Transporterin alapuolelta, ja henkilöautomallina se sijoittuu lähelle Touran-tila-autoa. Myös Touran uudistui laajasti viime vuoden puolella ja se on saatavilla tehokkaammilla moottoreilla, mutta Caddy on säilyttänyt yksinoikeuden nelivetoon.
Nelivetoisuus on kasvattanut suosiotaan kaikissa autoluokissa. Esimerkiksi Volkswagenien hyötyajoneuvojen kohdalla nelivetoiset mallit kattavat noin kolmanneksen kaikesta myynnistä. Caddyn kohdalla neliveto on toteutettu Haldex-tyylisellä kytkimellä, jonka avulla voimasta pystytään välittämään noin 50 prosenttia taka-akselille.
Ulkonäkönsä osalta Caddy sai uudistuksessa sukunäköä henkilöautomallistoon. Etenkin valojen ja keulan vaakalinjat muistuttavat vahvasti henkilöautopuolelta. Esimerkiksi Touraniin verrattuna auton korkeus kuitenkin erottaa sen selkeästi henkilöautoista. Nelivetoisuus tuo jo valmiiksi yli 1,8 metrin korkeuteen muutaman sentin lisää. Suoraan sivusta katsottuna auto on jopa hieman koomisen näköinen, sillä pituuden puolesta auto näyttää ikään kuin loppuvan kesken. Noin 40 senttiä pidempi Maxi-malli on ulkonäöllisesti tasapainoisempi.
Käytettävyyden osalta ison eron esimerkiksi oman merkin Touraniin tekevät takaliukuovet. Ne helpottavat etenkin lasten kanssa liikkumista, eikä ovien aukaisun yhteydessä tarvitse pelätä parkkipaikkakolhuja. Takapenkille kulkua rajoittaa Caddyn tapauksessa lähinnä korkeahko kynnyskotelo.
Nelivetoinen Caddy on todella monikäyttöisen ja etenemiskykyinen tila-auto. Se ei ole muotoilullisesti tai tyylillisesti uusinta uutta, mutta on sitäkin enemmän käytännöllinen. Tämän kokoluokan tila-autoksi se on myös ainoa vaihtoehtoa Volkswagenin mallistossa, joka on tarjolla nelivetoisena.
MIKÄ Käytännöllisyyttä painottava vaihtoehtoa keskikokoiselle tila-autolle.
KENELLE Tilaa ja käytännöllisyyttä arvostavan perheen monikäyttöauto.
AJETTAVUUS Caddy on lähtökohdaltaan pieni pakettiauto, mutta tätä ei ajettavuuden osalta huomaa. Auto on hyvin henkilöautomainen ajettava korkeudesta huolimatta. Kantavuuteen nähden lyhyt akseliväli aiheuttaa tyhjänä lievää pompotusta, mutta vauhdin kasvaessa alusta toimii hyvin myös tyhjänä.
SUORITUSKYKY Kaksilitraisen turbodieselin teholukema on varsin vaatimattoman oloinen, mutta sen ei kannata antaa häiritä. Moottori on käyttöalueeltaan hyvin laaja ja miellyttävä 300 newtonmetrin vääntö jo käytettävissä jo kierrosluvulta 1 500 lähtien.
TILAT Korkea kori luo ohjaamoon erittäin ilmavan tunnelma. Takapenkillä erillisistuimet luovat miellyttävän tunnelman, mutta polvitilaa saisi olla hieman enemmän. Tavaratilaa on tämänkin puolesta ja takapenkki on mahdollista poistaa kokonaan, jolloin auto menee pienestä pakettiautosta.
MALLISTO Caddy on tarjolla kahdella akselivälillä ja lisänimellä Maxi kulkeva malli on noin 40 senttiä pidempi sekä 7-paikkainen. Moottorivalikoimasta löytyy kolme bensakonetta (84, 102, 125 hv), neljä dieseliä (75, 102, 122, 150 hv, sekä maakaasuversio (110 hv). Tehokkaimman bensakoneen ja kahden dieselin yhteyteen on saatavissa automaattivaihteisto ja koeajetun mallin lisäksi tehokkaimman dieselin yhteyteen on saatavissa aina automaattivaihteinen nelivetoversio. Varustetasoina ovat Kombi, Trendline, Comfortline ja Highline.
Volkswagen Caddy 2.0 TDI 4Motion
Moottori 1 968 cm3, R4 turbodiesel
Teho 90 kW (122 hv) / 2 900 r/min
Vääntö 300 Nm / 1 500 – 2 800 r/min
Vaihteisto 6-vaihteinen manuaali
0-100 km/h 11,5 s
Huippunopeus 178 km/h
EU-kulutus 5,4 l/100 km
CO2-päästöt 143 g/km
Mitat Pituus 4 408 mm, leveys 1 793 mm, korkeus 1 851 mm, akseliväli 2 682 mm
Omamassa 1 571 kg
Tavaratila 750-3 030 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio