Hyundai laajensi i30-mallistoa uudella linjakkaammalla korimallilla. Fastback on mielenkiintoinen vaihtoehto perinteisen viisiovisen ja tilavan farmarin väliin.
Tykkäsimme
- Varustelusta
- Tasapainoisesta kokonaisuudesta
Emme tykänneet
- Rajoittuneesta takanäkyvyydestä
- Vaihteiston viivyttelystä
- Tavaratilan korkeasta nostokynnyksestä
Hinta alkaen 23 790 €
Koeajoauto 31 690 €
Perinteiset autojen korimallit ovat kovan kilpailun keskellä. Jatkuvasti yleistyvät maastohenkiset mallit nappaavat oman osansa perinteisiltä korimalleilta, minkä lisäksi tarjolle tulee myös linjakkaampia ja tyylikkäämpiä vaihtoehtoja. Hyundai esitteli i30-mallistoon uuden nimellä Fastback kulkevan version.
i30 Fastback ei ole siis korimalliltaan perinteinen sedan, koska takaluukku on saranoitu katon ylälaidasta. Valmistaja haluaa nähdä Fastbackin etenkin linjakkaampana vaihtoehtona, vaikka se tarjoaa myös perinteistä hatchbackia enemmän tilaa. Muista saman tyylisista autoista tulee mieleen esimerkiksi Mercedes-Benz CLA, jota markkinoidaan pienenä neliovisena coupéna. Näiden mallien erona onkin juuri takaluukun toteutus. Tässä luokassa ei, ainakaan vielä, ole liiaksi kilpailijoita, joten Hyundailla on siinä mielessä ajoitus kohdallaan.
Pidemmän perän lisäksi Fastbackin erottaa keulasta. Päiväajovalot ovat saaneet menevämmän muodon ja asettuvat perusmalliston ja railakkaimman N-version välimaastoon. Tasaisena jatkuva kylkilinja tuo hyvin esille auton pituutta, ja pieni "lippa" takaluukun kannessa tuo sopivasti muotoa, eikä perä tipahda muodottamana alas.
Ulkonäöllisiä eroja lukuun ottamatta kyseessä on tuttu ja helposti lähestyttävä kokonaisuus. Fastback tuo tähän pakettiin linjakkuudellaan uutta persoonallisuutta, mikä tekee hyvää Hyundain imagolle.
MIKÄ Uusi korimalli i30-mallistoon.
KENELLE Fastback sopii ominaisuuksiltaan normaalia, mutta muotoilullisesti hieman tyylikkäämpää vaihtoehtoa etsivälle.
AJETTAVUUS Hyundai on ominaisuuksiltaan tasaisen vahva, ja tämä linja tuntuu myös ajettavuudessa. Auto ei halua ärsyttää ketään, mutta tasaisuuden vuoksi luvassa ei ole myöskään kovin säväyttäviä kokemuksia. Alusta on tuntumaltaan varsin napakka, mutta ei häiritsevän kova.
SUORITUSKYKY Hyundai 1,4-litrainen turbokone on tasapainoinen työjuhta, joka tarjoaa riittävän suorituskyvyn arkiaskareisiin. Joustavuutta toisi hieman vahvempi alavääntö, mutta potkua kyllä löytyy tarpeeksi konetta hieman kierrättämällä. Yhdistettynä 7-portaiseen kaksoiskytkinvaihteistoon voimalinja tarjoaa leppoisuutta, mutta etenkin liikkeellelähdöissä vaihteiston heräämistä saa hetken aikaa odotella. Myös vaihtotapahtumat eivät yllä ripeimpien kilpailjoiden tasolle.
TILAT i30 edustaa perinteistä kompaktin kokoluokan autoa. Kuljettajan paikalla saa hyvän ajoasennon riittävien säätövarojen ansiosta, ja ohjaamo on kokonaisuudessaan selkeä. Takapenkille mahtuu 180 senttinen saman mittaisen kuljettajan taakse, mutta linjakkaamman korimallin vuoksi pääntila loppuu ryhdikkäästi istuttaessa jo keskimittaisella. Linjakkuus verottaa myös takanäkyvyyttä sekä matalan takaikkunan että leveän C-pilarin muodossa. Tavaratila on hyvän kokoinen ja välipohjan alta löytyy piilotilaa vielä kahdessa kerroksessa. Iso katon laidasta saranoitu luukku helpottaa käyttöä, mutta nostokynnys jää monien nykyautojen tapaan ikävän korkeaksi.
MALLISTO Fastbackin lisäksi i30 on tarjolla perinteisenä hatchbackinä sekä farmarina. Fastback on tarjolla vain 1,0-litraisella kolmisylinterisellä (120 hv) ja koeajotulla 1,4-litraisella bensaturbolla. Jos siis mielii pienempää vapaasti hengittävää, dieseliä tai puhdikkaampaa N-versiota, täytyy kääntyä muiden korimallien puoleen. Perusvaihteistona toimii 6-portainen manuaali ja tehokkaampi bensa on tarjolla 7-portaisella kaksoiskytkinautomaatilla. Jo auton Comfort-vakiovarustelu pitää sisällään muun muassa auton avaimettoman käytön, vakionopeudensäätimen, peruutuskameran, kaistavahdin ja -avustimen sekä kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin. Noin 4 000 euron lisähintaan tarjolla oleva Style tuo mukanaan esimerkiksi navigoinnilla isommalla 8-tuuman näytöllä varustetun multimediajärjestelmän, isomman infonäytön mittaristoon, LED-ajovalot, automaattivaihteiston yhteydessä mukautuvan vakionopeudensäätimen ja automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistuksen sekä näyttävyyttä lisäävät 18-tuumaiset vanteet.
Hyundai i30 Fastback 1.4 T-GDI 7DCT Style
Polttomoottori 1 353 cm3, R4 turbo
Teho 103 kW (140 hv) / 6 000 r/min
Vääntö 242 Nm / 1 500 r/min
Vaihteisto 7-vaihteinen kaksoiskytkinautomaatti
Vetotapa Etuveto
0-100 km/h 9,5 s
Huippunopeus 203 km/h
EU-kulutus 5,6 l/100 km
CO2-päästöt 129 g/km
Mitat Pituus 4 455 mm, leveys 1 795 mm, korkeus 1 425 mm, akseliväli 2 650 mm
Omamassa 1 362 kg
Perävaunumassa jarruin 1 400 kg
Tavaratila 450-1 351 l
Galleria
Kuvat: Mikko Autio
Lue lisää Hyundai i30:stä:
Ensituntuma: Hyundai i30 – tärkeä uutuus yllättää
Koeajossa Hyundain haaste Golfille – tasaisen varma suorittaja
Viistoperät pärjäävät katumaastureiden suosiosta huolimatta – koeajossa mukavan arkinen Hyundai i30
Koeajossa Hyundain kunnianhimoisin perhefarkku – suunniteltu ja hinnoiteltu järki edellä
Ensituntuma: Sporttinen Hyundai i30 N lunastaa korkeat odotukset
Teknavin uudet 15. tuotantokauden jaksot esitetään maanantaisin klo 22.35 MTV3-kanavalla. Lisää ohjelman aiheista löydät osoitteesta www.teknavi.fi.