Koenigsegg iski uuteen Jeskoon "maailman nopeimmin kiertävän" moottorin – kuuntele vaikuttava ääninäyte

0:47img
Maailman nopeimmat mukitelineet: Koenigsegg Gemera on nelipaikkainen hyperauto, jonka moottorista revitään yli 1 700 hevosvoimaa. Juttuun liittyvän videon ja ääninäytteen Jeskon moottorista löydät artikkelin perästä.
Julkaistu 27.11.2021 13:55

Ville Järveläinen

Hyperautot ovat luomuksia, joiden suunnittelijat eivät ole koskaan kuulleet ilmausta "ihan riittävän hyvä" – eikä uusi Koenigsegg Jesko ole siinä suhteessa poikkeus. Kuuntele jutun perässä olevalta videolta, miten kovaa ja korkealta Jeskon moottori kiertää.

Ruotsalainen hyperautovalmistaja Koenigsegg on iskenyt uuteen Jeskoonsa moottorin, jonka se kertoo reagoivan kaasupolkimeen tavalla, johon mikään muu tuotantoauto ei kykene.

Jeskon peräti 1 578 -hevosvoimaisen 5,0-litraisen V8:n kierrokset nimittäin ampuvat tyhjäkäynnistä 7 800 minuuttikierrokseen vain 213 millisekunnissa.

Koenigseggin hieman erikoisella ilmaisutavalla Jeskon moottorin kiihtyvyyslukema on sekunnissa 31 700 minuuttikierrosta – laskennallisesti siis. Kun testi on tehty tyhjäkäyntiä korkeammilla lähtökierroksilla, on Koenigsegg saavuttanut sekunnissa jopa 46 000 minuuttikierroksen laskennallisen kiihtyvyyden. Se pitää saavutustaan tuotantoautojen ennätyksenä.

Lue myös: Maailman nopeimmat mukitelineet: Koenigsegg Gemera on nelipaikkainen "hyperheauto", jossa on ratkiriemukkaat 1 700 hevosvoimaa

Tämä ei todellakaan tarkoita, että Jeskon moottori kykenisi kiertämään 46 000 kierrosta tai edes 31 700 kierrosta minuutissa. Paikoillaan ollessa punaviiva tulee vastaan juurikin 7 800 rpm:n ja ajaessa 8 500 rpm:n kohdalla. Vaikka jotkin autot kykenevät tätä korkeampiin kierroslukemiin, Koenigsegg hehkuttaa sitä, miten nopeasti Jeskon moottori kierroksia ottaa.

Ruotsalaisvalmistaja onkin laskenut vain sen, kuinka nopeasti maksimikierrokset saavutetaan, kun kaasu runtataan pohjaan ja ottanut sen jälkeen laskimen käteen ja katsonut, mitä tulisi, jos suoritus kestäisi yhden sekunnin.

Miksi tällainen testi?

Mitä nopeammin auton moottori kykenee nostamaan kierroksiaan, sen parempi, sanoo Koenigseggin perustaja ja toimitusjohtaja Christian von Koenigsegg.

– Mitä kovempi tämä lukema on, sitä parempi kontrolli sinulla on autoon ja sitä välittömämmin moottori reagoi kaasuun, hän valistaa.

– Voit myös vaihtaa [vaihteita] nopeammin. Koska vaikka autossa olisi supernopeasti vaihtava laatikko, niin inertia ja laiskasti reagoiva moottori hidastavat koko prosessia.

Eipä siis ihme, että Koenigsegg kehuu myös Jeskon vaihdelaatikkoa, jonka se kertoo kuuluvan maailman nopeimpiin.

Katso Koenigseggin video Jeskosta alta.

Lue myös: Ruotsalaista Koenigseggiä ei todennäköisesti olisi olemassa ilman pakastettua kanaa

Lähde: Carscoops

Tuoreimmat aiheesta

Superautot