Koenigsegg Gemera on aivan uudenlainen hyperauto, sillä se on suunniteltu mukavaksi neljälle matkustajalle. Kyytiin mahtuu vielä tavaraakin.
Ruotsalainen Koenigsegg järjesti tänään monien muiden autovalmistajien tapaan poikkeuksellisen esittelytilaisuuden. Valmistajien oli määrä ottaa osaa Geneven autonäyttelyyn, mutta tapahtuma peruttiin koronaepidemian vuoksi.
Koenigsegg tosin järjesti oman tilaisuutensa tapahtumalle varatussa messuhallissa ja kiltisti omalla osastollaan. Yleisöä tai mediaa ei ollut paikalla.
Lue myös: Ruotsalaista Koenigseggiä ei todennäköisesti olisi olemassa ilman pakastettua kanaa
Aivan uusi autoluokka
Yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Christian von Koenigsegg kuvailee tänään esiteltyä Gemeraa "Mega-GT:ksi" – ja nimenomaan historian ensimmäiseksi sellaiseksi.
GT-kirjainyhdistelmä viittaa grand toureriin, jolla tarkoitetaan tyypillisesti nopeaa ja mukavaa urheiluautoa, jonka tavaratila mahdollistaa hieman pidemmät reissut kuin ihan perinteisillä urheilu- tai superautoilla.
"Mega" puolestaan antaa ymmärtää, että kyseessä on jotain "superia" tai "hyperiä" enemmän, mutta käännettäköön von Koenigseggin käyttämä termi nyt vaikkapa hyperheautoksi.
Nollasta sataan alle kahdessa sekunnissa
Saksiovilla varustettu Gemera on suunniteltu neljälle matkustajalle ja heidän matkatavaroilleen. Suksiluukkua autosta on turha etsiä, mutta tilaa tavaroille löytyy joka tapauksessa enemmän kuin mihin näin suorituskykyisissä autoissa on totuttu.
Ja sitä suorituskykyähän piisaa. Hevosvoimia on tässä ladattavassa hybridissä poskettomat 1 700, joista yli tuhat revitään kolmesta sähkömoottorista. Sähkömoottoreita on yksi kummallakin takapyörällä ja kolmas kampiakselilla. Niiden kaverina on 600-heppainen bensakone.
Nollasta sataan päästään alle kahdessa sekunnissa, mikä on järjetön lukema mille tahansa kaksipaikkaisellekin ajoneuvolle.
Pelkkien sähkömoottoreiden voimin autolla pääsee viitisenkymmentä kilometriä täydellä latauksella. Huippunopeus – ilman bensamoottorin apua – on rajoitettu 300 kilometriin tunnissa. Kaikki hanat auki Gemera yltää 400 km/h:n nopeuteen.
Mukavuuksia löytyy
Koenigsegg on kunnioittanut GT-termiä ja panostanut Gemerassa tosissaan myös matkustusmukavuuteen.
Valmistajan mukaan auto soveltuu arkiseenkin käyttöön, mutta on suunniteltu erityisesti pidemmille ajomatkoille – tapahtuivat ne sitten perheen tai kavereiden kesken. Tässä auttaa myös kolmen metrin akseliväli, jonka ansiosta jalkatilaa on myös takapenkkiläisille.
Mukitelineitä löytyy yhteensä kahdeksan kappaletta, joista puolet on lämmitettävissä ja puolet viilennettävissä. Tämän lisäksi autossa on oma internet-yhteys langattomalla tukiasemalla, neljä lukuvaloa ja 11-kaiuttiminen äänentoistojärjestelmä.
Gemeraa tullaan valmistamaan 300 kappaletta. Hinta ennen veroje pyörinee noin miljoonan dollarin tuntumassa.
Katso Koenigseggin tiistainen esittelytilaisuus alta.
Lähde: Koenigsegg
Lue myös: Tesla veti maton ruotsalaisen multimiljonäärin jalkojen alta – "Se oli häpeällistä"