Formula 1 -kisojen lähtöjärjestys on ratkaistu yhdellä ja samalla aika-ajoformaatilla aina vuodesta 2010 lähtien, mutta tällä kaudella sarjassa kokeillaan jotain täysin uutta. Kauden ja samalla koko F1-historian ensimmäinen sprintti nähdään tulevana viikonloppuna Silverstonessa.
F1-sarjat pomot junttasivat kokeiluluonteisen uudistuksen läpi enemmän tai vähemmän väkisin, monien lajin seuraajien vastustuksesta huolimatta. 100 kilometrin mittaisena kilpailuna ajettavaa sprinttiä testataan tällä kaudella kolmena GP-viikonloppuna.
– Mitä se tuo sitten tullessaan, ja kuinka kuljettajat ja tallit siitä suoriutuvat, se on mielenkiintoista nähdä. Itse olen valmis antamaan tälle mahdollisuuden, koska se voi olla ihan positiivinen juttu. Kaikki eivät ole siihen niin positiivisesti suhtautuvia, mutta pitää katsoa Silverstonen-viikonloppu ja mitä se tuo tullessaan. Aika isoja muutoksia kuitenkin, C Moren asiantuntija Toni Vilander sanoo.
LUE MYÖS: Onko Kimi Räikkönen F1-sprinttien suuri voittaja? Uudistuksella saattaa olla yllättäviä seurauksia marssijärjestykseen
Silverstonen lisäksi sprinttiä isännöi Monza ja yksi kaukokisa myöhemmin syksyllä. Päätökset jatkosta tehdään näiden kokemusten pohjalta.
GP-viikonlopun aikataulu kokee sprintin myötä suuria muutoksia.
Perjantaina ajetaan yhdet tunnin mittaiset harjoitukset ja nykyformaatin mukaiset aika-ajot, joissa ratkaistaan lähtöruudut lauantain sprinttiin. Aika-ajojen rengasvalinnat eivät vaikuta sprintin rengasvalintoihin, jotka ovat kaikille kuljettajille täysin vapaat. Lauantaina ohjelmassa on toiset tunnin mittaiset harjoitukset ennen sprinttirykäisyä, jolla on Silverstonen radalla mittaa 17 kierrosta.
Sprintin kolme parasta kuittaavat itselleen MM-pisteitä (3–2–1), ja maaliintulojärjestys määrittää samalla lähtöjärjestyksen sunnuntain kilpailuun. Sprintin voittaja saa tilastoihin tililleen paalupaikan.
Uudistusta ajaneet F1-pomot ovat puhuneet viime viikkoina kauniita korulauseita sprintin potentiaalisesta viihdearvosta. Totuus voi kuitenkin olla hyvin toisenlainen, riippuen siitä, miten isolla riskitasolla tallit ja kuljettajat ovat valmiita toimimaan.
– Tässä on tällainen risk and reward, että miten siinä sprinttikisaosuudessa voi menettää kaiken, ja sitten on tosi surkea lähtöpaikka sunnuntaille. Tämä on todella uusi tilanne, ja vaikea on suoraan arvioida, miten onnistunut konsepti se tulee olemaan, Vilander pohtii.
LUE MYÖS: Kimi Räikkönen näytti piilossa rattimiehen mallia, kun F1-maailma keskittyi kohutilanteeseen – "Kaunista"
Kuljettajien ja tallien kannalta yksi viikonlopun mielenkiintoisimmista ja suurimmista haasteista on radikaalisti vähenevä harjoitusaika. Harjoitusten kokonaiskestoa lyhennettiin tälle kaudelle neljästä tunnista kolmeen tuntiin, ja sprinttiviikonloppuina harjoitusaikaa on yhteensä vain kaksi tuntia.
Vilander muistuttaa, että viime kaudella harjoituksia ajettiin useampana GP-viikonloppuna tavanomaista vähemmän, ja tämä näkyi monesti tallien ongelmina.
– Se ei ollut huono juttu. Kuljettajat tekivät enemmän virheitä, autot olivat vähän vähemmän valmiita. Se vähentynyt testityö näkyi heti erilaisina aika-ajosuorituksina, aika-ajotuloksina, ja sitten saatiin aika koviakin yllätyksiä.