Italian Monzassa voimaan tuleva uusi F1-sääntö vain yhden moottorikartan käyttämisestä kisassa muuttaa kisaamista ehkä vähemmän kuin oletetaan. Aika-ajossa saattaa kuitenkin tapahtua uusia käänteitä, ennakoi C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen.
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Belgian GP suorana 28.-30.8.
Pe: 1. harjoitukset klo 11.55, 2. harjoitukset klo 15.55
La: 3. harjoitukset klo 12.55, aika-ajot klo 15.55, ennakkotunnelmat klo 15.00
Su: Belgian GP klo 16.05, ennakkotunnelmat klo 15.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Kansainvälinen autoliitto FIA yllätti tiimit nopealla ilmoituksellaan, että Belgian Span kisasta lähtien näiden tulisi ajaa viikonloput läpi vain yhtä moottoriasetusta käyttäen. Tämä siirtymä lykättiin kuitenkin syyskuun Monzan kisaan.
Tähän asti tallit ovat voineet muuttaa moottorikarttojaan aika-ajon sisällä maksimoidakseen kierrosaikansa ja toisaalta kisassa hyökkäystä tai säästeliäämpää ajotapaa varten sopiviksi.
Valtteri Bottas nosti esiin tuoreeltaan uutisen kuultuaan, että tämä saattaa jopa vähentää ohituksia kisoissa. C Moren asiantuntija Ossi Oikarinen ei usko kovinkaan suureen muutokseen.
– Oikeastaan se ei kisan dynamiikan kannalta varmastikaan vaikuta älyttömästi, koska tämä on oikeastaan nollasummapeliä. Jos se kaveri, joka on puolustanut omaa paikkaansa, ja toinen, joka on ollut hyökkäämässä, ovat molemmat ajaneet moodilla, että saadaan mahdollisimman paljon voimaa suorille ja hävitään vähän mutkissa, molemmilta lähtee tämä etu tai haitta pois, Oikarinen arvioi tiistaina MTV Uutiset Livessä.
– Se siinä voi tulla, että joillain moottorivalmistajilla on ollut vain enemmän varaa ottaa riskiä moottorin kanssa. Sitä kautta tämäkin homma loppuu, ja pystytään vähän tasaamaan menoa, hän viittaa aika-ajohurjasteluun.
Muutoksen on uumoiltu liittyvän osittain myös tallien voimayksiköiden sääntöjenmukaisuuden valvontaan. Huhujen mukaan yhtä tai useampaa moottorivalmistajaa on epäilty moottoritehojen liiallisesta tuottamisesta.
– FIA haluaa tietenkin ottaa vähän tarkempaan syyniin nämä asiat. Yksi asia, josta on paljon spekuloitu, on että Mercedeksellä olisi ollut paljon enemmän voimaa käytettävissään aika-ajossa kuin itse kisassa. Sitä kautta on pyritty hakemaan vähän tasaväkisyyttäkin, Oikarinen sanoo.
– Se on myös helppo valvoa, kun on vain yksi kartta käytettävissä kisan aikana. FIA:lla on ollut lähes mahdoton tehtävä valvoa karttojen laillisuutta.
– Ja toiseksi, onko samat kartat käytössä asiakastiimeillä ja tehdastiimeillä. Suuri juttu on, että pystytään myös valvomaan, ettei siellä tehdä mitään laittomuuksia, Oikarinen linjaa.