F1:ssä ajetaan tällä kaudella kokeiluluonteisesti kolme sprinttiä, 100 kilometrin mittaista kisaa, jotka määrittävät sunnuntaina käytävän varsinaisen kilpailun lähtöjärjestyksen. Lajipiireissä ristiriitaisen vastaanoton saanut kokeilu aiheuttaa sekaannusta F1:n sisälläkin.
LUE MYÖS: Kiistelty kokeilu aiheuttaa F1-sarjalle vaikean ongelman: kolme tallia valmiina rajuun ratkaisuun – "Se tuskin on ollut tarkoitus"
Sprintti on ohjelmassa ainakin heinäkuussa Silverstonessa ja syyskuussa Monzassa. Kolmas näyttämö sprintille on vielä tässä vaiheessa arvoitus, mutta tarkoitus on, että se käydään loppukaudesta jonkun kaukokisan yhteydessä.
Näiden kolmen viikonlopun ohjelma on tavanomaisesta poikkeava. Perjantaina ajetaan ensin yhdet harjoitukset ja sitten aika-ajot, jotka määrittävät lähtöjärjestyksen lauantaina käytävään sprinttiin.
Lauantaina ennen sprinttiä ohjelmassa on vielä toiset harjoitukset. Sunnuntain kisan lähtöjärjestys määrittyy sprintin lopputulosten perusteella, ja sprintin kärkikolmikolle on luvassa MM-pisteitä (3–2–1).
F1-sarjan moottoriurheilujohtaja Ross Brawn kertoi aiemmin tällä viikolla järjestetyssä tiedotustilaisuudessa, että vaikka varsinaisen kilpailun lähtöruudut määrittyvät lauantaisen sprintin perusteella, tilastoihin paalupaikka kirjataan sille kuljettajalle, joka on nopein perjantain aika-ajoissa.
Nyt Brawn joutui vetämään sanojaan takaisin.
– Minun pitää varmaan korjata jotain, mitä olen sanonut. Alun perin ajattelimme, että paalupaikka jaettaisiin perjantain aika-ajojen perusteella, mutta käytyämme FIAn kanssa keskusteluita he olivat sitä mieltä, että paalupaikka pitää mennä sille kuljettajalle, joka starttaa kilpailuun ykkösruudusta, Brawn sanoi Autosportin mukaan.
– Se on siis se kuljettaja, joka on sprintin ykkönen, se, joka on paalupaikalla kilpailuun lähdettäessä. Sen me laskemme tilastoihin, koska kyse on sprinttiaika-ajosta. FIA halusi asian hoidettavan tällä tavalla, koska kilpailu on kilpailu, grand prix on grand prix.
LUE MYÖS: FIA-pomo ei niele Toto Wolffin kritiikkiä – tv-katsojat yllättäneellä uudistuksella täysin päinvastainen vaikutus: "Se saa tallit miettimään kaksi kertaa"
Varsinaisen kilpailun merkitystä sprinttiin nähden yritetään korostaa muillakin tavoilla.
– Autot ovat sprintissä vähemmän aikaa lähtöruudukossa, eikä kuljettajaparaatia järjestetä lauantaina ollenkaan. Mutta kuljettajia on mahdollista haastatella lähtöruudukossa. On myös mielenkiintoisia juttuja, joita haluamme kokeilla sprintin jälkeen. Palkintojenjakoa ei tule, vaan homma hoidetaan ennemminkin samaan tapaan kuin aika-ajoissa. Haluamme säästää palkintojuhlallisuudet viikonlopun huipentavaksi tapahtumaksi.
Vaikka kyseessä on pelkkä kokeilu, F1 on saanut runsaasti kritiikkiä siitä, että GP-viikonlopun sinällään toimivaa rakennetta lähdetään sotkemaan. Brawn ymmärtää kriitikoita.
– Jotkut ihmiset pitävät perinteistä, ja heidän mielestämmeen sotkemme sellaista, mitä ei tarvitsisi sotkea. Ymmärrän sen. Mutta olen ollut lajissa pitkään mukana, ja mielestäni se, miten kokeilemme tätä juttua, ei vahinkoita F1:tä millään tavalla. Toisen tai kolmannen viikonlopun jälkeen meillä on hyvin selvillä, mitä tästä ajatellaan.
Sprinttiviikonloppujen lopullisista säännöistä on määrä sopia tallipäälliköiden kokouksessa huomenna torstaina.