Jari Komulaisen armoton koettelemus sai alkunsa kolme ja puoli vuotta sitten, kun Nurmijärvellä sijaitseva rivitalo paloi asuinkelvottomaksi. Vakuutusyhtiön mielestä palon aiheutti Komulaisen maahantuoma sähköpyörä. Vastoin kaikkia Komulaisen odotuksia samaan päätyi myös oikeus.
– Tuomio oli shokki. Maksettavaa tuomittiin noin 1,5 miljoonaa euroa, Komulainen sanoo MTV Uutisille.
Jos tuomio oli shokki Komulaiselle, oli se vähintäänkin yllätys myös monelle muulle. Esimerkiksi Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin tutkijoille.
Tuomio ei ole lainvoimainen, sillä siitä on valitettu. Hovioikeuden tuomiota odotetaan vielä tässä kuussa.
Vakuutusyhtiö syytti lyijyakkua
Tulipalon aiheuttajaksi katsottiin nimittäin Komulaisen maahantuoman sähköpyörän lyijyakku, jonka on todettu olevan mahdoton syttyä, itsekseen tai muutenkaan.
Jari Komulaisen nimi on tuttu monelle suomalaiselle.
Julkkis hänestä tuli 1980-luvun alussa, kun Mauno Koivistosta tuli presidentti. Komulainen oli tuolloin naimisissa Koiviston tyttären Assin kanssa.
Assi Koiviston jälkeen Komulaisen rinnalla oli pitkään myös toinen tunnettu suomalaisnimi, vuoden 1996 Miss Suomen ensimmäinen perintöprinsessa Anitra Ahtola.
Komulaiseen liitetaään myös termi "Uppsalan ekonomi", joka oli vähättelevä ilmaisu Ruotsin Uppsalassa kauppatieteitä opiskelleille jupahtaville nuorille.
Mutta ei suotta mennä asioiden edelle, vaan kuunnellaan, miten asiat kolme ja puoli vuotta sitten etenivät:
– Meille soitti vakuutusyhtiö Turvan edustaja, joka kertoi heidän tulleen siihen tulokseen, että palon oli sytyttänyt meidän maahantuomamme sähköpyörä, Komulainen kertaa tapahtumia MTV Uutisille.
Sen, että lyijyakku syttyisi itsekseen tuleen, pitäisi olla mahdotonta. Komulainen päätti todistaa tämän oikeaksi ja kääntyi saman tien asiantuntijoiden puoleen.
– Hankin markkinoilta samanlaisen sähköpyörän ja vein sen Valtion teknilliseen tutkimuslaboratorio VTT:hen. VTT:n palolaboratorio on Suomessa ehdottomasti suurin auktoriteetti testaamaan teknisiä laitteita ja varsinkin sellaisia, jotka voivat syttyä tuleen.
VTT ei saanut akkua syttymään
Sähköpyörää tutkittiin VTT:ssä perusteellisesti.
– VTT:n lopputuloksen mukaan lijyakku ei voi syttyä itsestään, eivätkä siinä sähköpyörässä olleet muutkaan sähköjärjestelmät.
– Myöskään vakuutusyhtiö ei omissa tutkimuksissaan onnistunut mitenkään saamaan pyörää syttymään, Komulainen sanoo.
Litiumakuissa paloriski on todellinen
Komulainen korostaa, että sähköpyöriä on kahdenlaisia. Toisissa on lyijyakku ja toisissa litiumakku. Jälkimmäisissä paloriski on olemassa.
– Kyseinen sähköpyörä oli tuotu maahan noin kahdeksan vuotta siten. Silloin tuotiin lyijyakullisia, kun ei oikein siihen aikaan uskallettu ottaa litiumakkuisia. Litiumakuissa oli jo huomattu paloriskiä, ei ainoastaan sähköpyörissä vaan muissakin, läppäreissä, leijulaudoissa ja muissa.
– On ollut onnettomuuksia, joissa litiumakku, yleensä latauksessa, on synnyttänyt tulipalon. Mutta lyijyakku ei koskaan ole syttynyt missään pain maailmaa. Tämä pyörä oli kuitenkin lyijyakkuinen eikä se ollut latauksessa, ja sen akku oli lisäksi lähes tyhjä.
Käräjäoikeus tuomitsi pyörän syylliseksi
Tapausta alettiin käsitellä Hyvinkään käräjäoikeudessa, jonne vakuutusyhtiö oli kiistan vienyt.
Todistusvastuu oli vakuutusyhtiöllä.
– Laki on hyvin selvä siinä, että tämä menee tuoteturvalain piiriin. Ja tuoteturvalaissa sanotaan selvästi, että vahingon kärsijän, eli tässä tapauksessa vakuutusyhtiön, joka on korvannut sen talon, pitää todistaa, miten vahinko on syntynyt, Komulainen sanoo.
– Mutta he eivät pystyneet sitä todistamaan. Sen sijaan he esittivät teorian, jonka mukaan lyijyakku saattaa syttyä itsestään.
Käräjäoikeuden tuomari päätyi ratkaisussaan vakuutusyhtiön kannalle: syyllinen oli sähköpyörä.
– Käräjäoikeus tuomitsi minut maksamaan 1,5 miljoonaa siitä, että maahantuomani lyijyakullinen pyörä, joka ei voi syttyä, on mukamas sytyttänyt tämän rivitalon.
Mitä VTT:n tutkijat sanoivat?
– He olivat kauhuissaan. Suomessa ei ole korkeampaa auktoriteettia kuin VTT. Ja käräjäoikeuden tuomari Hyvinkäällä uskoi vakuutusyhtiön teoriaa enemmän kuin VTT:n kokeita.
Maailman ainoa itsekseen syttynyt lyijyakku
Oikeudessa puolustus oli esitellut myös yhdysvaltalaiselta Light Electric Vehicle Associationilta saatua lausuntoa. Kyseessä on yleishyödyllinen yhdistys, jonka tehtävänä on moritoroida sähköpyörien turvallisuutta ympäri maailmaa.
– Heiltä tuli lausunto, jossa sanottiin, että maailmassa on käytössä tiettävästi 135 miljoonaa lyijyakullista sähköpyörää eikä heidän tiedossaan ole ainoatakaan tapausta, jossa akku olisi syttynyt itsestään.
– Mutta tämä käräjäoikeuden tuomari Hyvinkäältä viis veisasi kansainvälisen, puolueettoman asiantuntijan lausunnosta. Kukaan maailmassa ei pysty todistamaan, että lyijyakku syttyisi itsestään. On täysi mysteeri, miksi päätös oli tämä, tuohtunut Komulainen toteaa.
"Suomalaiset kauhistelevat oikeusjärjestelmä"
Komulaisen koettelemus tuli yleiseen tietoisuuteen viime vuoden marraskuussa, kun Ylen tutkivan journalismin ohjelma MOT teki siitä jutun, jonka käsikirjoituksen voi lukea täältä: Sähköpyörä pyromaanina: käsikirjoitus.
Komulainen sai ohjelman esittämisen jälkeen runsaasti myös suoraa kansalaispalautetta.
– Suomalaiset kauhistelevat oikeusjärjestelmää, jossa yksittäinen käräjäoikeuden tuomari voi tuomita tämäntapaisessa asiassa välittämättä VTT:n tutkimustuloksesta.
– Koko maailma kysyy minulta, miten se on mahdollista. Ja minä olen kysynyt asiaa oikeuskanslerilta, kansanedustajilta, kukaan ei tiedä, miten se on mahdollista. Vaikuttaa siltä, että käräjäoikeuden tuomari on ollut vähintään ennakkoasenteinen, Komulainen kuittaa.
Hovioikeudelta odotetaan tuomiota
Jari Komulainen vei asian hovioikeuteen. Tapausta käsiteliin aiemmin tässä kuussa samoilla todisteilla kuin käräjäoikeudessakin.
– Vastapuoli ei edelleenkään ole saanut pyörän akkua syttymään, eikä ole VTT:kään, kaikista yrityksista huolimatta.
– VTT:n palolaboratorion projektijohtaja kävi todistamassa ja sanoi, että se ei kertakaikkiaan voi syttyä. VTT on testannut sen niin monta kertaa, että on mahdotonta, että se syttyisi itsestään.
Komulainen yrittää odottaa rauhallisin mielin tuomiota, joka annetaan myöhemmin tässä kuussa. Mielessä kummittelee kuitenkin käräjäoikeuden yllätysratkaisu.
– Se tässä pelottaakin, että tällainenkin tuomio voidaan langettaa vastoin kaikkien asiantuntijoiden testejä. Suomessa on kaksi auktoriteettia, VTT ja Tukes, eikä kumpikaan saanut tätä syttymään.
– On posketonta, että yksittäinen tuomari pystyy sanomaan, että vakuutusyhtiön palkkaama konsultti on uskottavampi kuin Tukes ja VTT. Eikä hänen tarvitse kantaa päätöksestään vastuuta.
Korvaussumma noussut, kulut satoja tuhansia
Jos hovioikeus päätyy samalla kannalle käräjäoikeuden kanssa, on Komulaisen maksettavaksi rapsahtava summa huomattavasti alkuperäistä suurempi.
– Siihen tulevat päälle oikeudenkäyntikulut hovioikeudesta, korot ja muut kustannukset. Kyllä se saattaa lähennellä kahta miljoonaa, kun koko vahingon arvo oli yksi miljoona. Eli kuluja on tullut toinen mokoma päälle.
Oikeudenkäyntikulut ovat molemmilla osapuolilla korkeat.
– Meillä on molemmilla palanut satoja tuhansia. Sekä minulla että vakuutusyhtiöllä.
Komulaisen yritys Solo International tuo maahan sähköpyöriä ja valmistaa tavallisia Solifer-pyöriä. Firma on edelleen pystyssä, vaikka sähköpyöräkiista onkin suuresti vahingoittanut bisnestä.
– On eletty 3,5 vuotta pysähtyneisyyden aikaa. Kaikki rahat ovat menneet oikeudenkäyntiin, asianajokuluihin, VTT-testeihin ynnä muihin.
– Tämä on vienyt ajan, terveyden, hermot ja rahat, Komulainen sanoo.
Miten olet varautunut hovioikeuden päätökseen?
– Ei siihen voi mitenkään varautua. Ei tässä voi muuta kuin elää päivä kerrallaan ja hoitaa arkirutiineja ja odottaa. Ei tästä kukaan mitään korvauksia koskaan saa, kävi vaan huono tuuri, Komulainen sanoo.