Volvon iso katumaasturi XC90 oli ensimmäinen valmistajan nykyistä muotokieltä noudattanut malli. Volvon suunnittelijoilla on pöydillään jo sekä sen facelift-versio että kokonaan uusi kolmas sukupolvi.
Pääkuvan videoRuotsin poliisin uudeksi partioautoksi valittiin Volvo V90 |
Vuoden 2014 lopulla lanseerattu uusi Volvo XC90 aloitti uuden aikakauden ruotsalaisvalmistajan historiassa. Kyseessä oli ensimmäinen sen uudelle SPA-alustalle perustunut malli, ja niin ikään ensimmäinen näytönpaikka kiinalaisen Geelyn alaisuudessa.
Menestykseksi osoittautunut malli on ehtinyt jo muutaman vuoden ikään, ja Volvo onkin suunnitellut sille pientä kasvojenkohotusta jo ensi vuodelle.
Facelift-malli ei tule pitämään sisällään dramaattisia muutoksia, vaan suurimmat paukut laitetaan muutaman vuoden päässä olevaan kolmanteen sukupolveen.
"Emme voi sanoa kaikelle kyllä"
Kolmannen sukupolven XC90:n myynnin on määrä käynnistyä vuonna 2022, mutta auto esiteltäneen jo 2021. Auto tulee rakentumaan SPA2-nimiselle alustalle, jonka kehityksessä on huomioitu myös täyssähköautot. Monista kilpailijoistaan poiketen Volvo ei aio kehittää sähköautoilleen täysin erillistä alustaratkaisua.
Volvon tavoitteena on, että sen myymistä autoista puolet ovat täyssähköisiä vuonna 2025. Uuden sukupolven XC90:n odotetaan tulevan tarjolle täyssähköisenä, mutta monen suomalaisostajan harmiksi myös täysin ilman dieselvaihtoehtoa. Aiemmin tänä kesänä esitelty S60 on Volvon ensimmäinen dieselitön malli, mutta muutkin uudet mallit tulevat jatkamaan samalla linjalla.
– Meidän on laitettava asiat tärkeysjärjestykseen. Jos haluamme nopeampaa sähköistymistä, emme voi sanoa kaikelle kyllä, perusteli Volvon pääjohtaja Håkan Samuelsson uuden S60:n dieselittömyyttä.
Ulkonäöllisesti kolmannen sukupolven XC90 ei tule muuttumaan radikaalisti nykyisestä. Sen täyssähkömalli tulee kuitenkin saamaan umpinaisen keulamaskin, josta odotetaan Volvonkin sähkömallien tavaramerkkiä.
Lähde: Auto Express