Alijäähtynyt vesi aiheuttaa autoilijoille paljon päänvaivaa. Artikkeli on julkaistu aiemmin 22.2.2021, julkaisemme sen nyt uudestaan päivitettynä.
Moni autoilija sai helmikuussa 2021 kaivaa menopelinsä paksun ja kivikovan jääkerroksen alta. Vastaavaa aamupuuhaa voi olla edessä tulevaisuudessakin, joten kysyimme asiantuntijalta toimintaohjeet ajoonlähdön nopeuttamiseksi.
Jäiset sateet ovat koetelleet tänään kaikkia ulkonaliikkujia samaan tapaan kuin viime helmikuussa. Tuolloin MTV:n meteorologi Markus Mäntykannaskin hämmästeli asiaa.
– En heti muista vastaavaa tilannetta, että olisi tullut näin suuria kertymiä näin laajalla alueella Etelä- ja Länsi-Suomessa.
Lue myös: Diesel, bensa vai sähkö? Mikä on paras talviauto? – "Toimivuutta kovilla pakkasilla kuulee usein epäiltävän"
45 minuutin urakka rikkinäisillä välineillä
Yksi pakkasukon puraisun nahoissaan tuntenut autoilija oli espoolainen Aleksi Rientamo, jolta hajosivat tarvikkeetkin käsiin autoa puhdistaessa.
– Asioita, jotka vaan meni paskaksi aamulla auton ikkunoita skrapatessa, Rientamo tuskaili sosiaalisessa mediassa julkaisemansa kuvasarjan yhteydessä.
– Kolme varttia auton lämmitystä ja rikki menneellä jääskrapalla hinkkausta, niin alkoi näkemään, Rientamo kertoo MTV Uutisille.
Näin selätät panssarijään
Alijäähtynyt vesi aiheuttaa autoilijoille paljon päänvaivaa. Jos auto on ollut parkissa ja muurautunut jääkuoren sisään, on lasien skrapaaminen todella haasteellista. Etenkin silloin, jos auton varusteista ei löydy kunnollista ja tukevaa skrapaa. Parkkikiekot ja vastaavat viritykset kannattaa suosiolla unohtaa.
Lue myös: Tässä tärkeimmät pakkastemput, jotka autolle kannattaa tehdä nyt – "Lupailtu hyytävän kylmää helmikuuta"
Tallin tai katoksen omaavat autoilijat pääsääntöisesti välttyvät alijäähtyneen veden panssaroimilta autoilta, mutta kaikilla ei tällaista mahdollisuutta tietenkään ole.
– Tällöin jään poistamista helpottaa, jos auton sisätiloja on ollut mahdollista esilämmittää sisätilanlämmittimellä tai polttoainetoimisella lisälämmittimellä. Nämä tekevät panssarijään poistamisesta hieman inhimillisempää, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen kertoo MTV Uutisille.
Ennen skrapaamisen aloittamista auto kannattaa myös käynnistää sekä suunnata mahdollisimman lämmin puhallus laseille. Takalasinlämmitin ja mahdollinen sähkövastuksilla toteutettu tuulilasinlämmitin on myös syytä kytkeä päälle. Myös sivupeilien lämmitys kannattaa naksauttaa päälle, jos sitä ei ole yhdistetty takalasinlämmitykseen.
– Alijäähtynyt vesi on autoilijan riesana myös ajon aikana. Paitsi, että se jäädyttää tienpinnat äärettömän liukkaiksi, se myös jäätyy tuulilasiin niin nopeasti, että pyyhkijöiden rivakastakaan toiminnasta ei ole usein apua. Pyyhkijät lähinnä vain naarmuttavat jään pintaa ja heikentävät näkyvyyttä entisestään. Parhaat apuvälineet jäätymisen torjuntaan ovat ajon aikanakin lämmitettävä tuulilasi ja mahdollisimman kuuman puhalluksen ohjaaminen tuulilasille.
Jos jäätävällä sateella tuulilasia tuntuu olevan mahdotonta pitää sulana, kehottaa Vesalainen pysähtymään turvalliseen paikkaan, kuten huoltoaseman pihaan tai levähdyspaikalle, kytkemään seisontavalot sekä tarvittaessa myös hätävilkut ja skrapaamaan tuulilasin käsipelillä.
Voiko jäätyneen tuulilasin sulattaa kuumalla vedellä?
Jos jääkylmälle lasille kaataa kuumaa vettä, on Vesalaisen mukaan enemmän kuin todennäköistä, että lasi hajoaa. Etenkin silloin, jos lasissa on ennestään pienikin särö tai muu vastaava vaurio.
– Kylmääkään vettä en kaataisi lasille, koska se todennäköisesti vain pahentaisi tilannetta – vedellä kun on tapana jäätyä pakkasessa.
Lue myös: Riskialtis kikka jäätyneen tuulilasin sulattamiseksi keräsi somessa miljoonayleisön – älä kokeile itse!
Ole tarkkana etenkin kitkarenkailla ajaessa
Jäätävä sade ei ole ongelma ainoastaan aamulla ikkunoita skrapatessa, vaan se tarjoaa samanlaisen käsittelyn myös teiden pinnoille.
– Ongelmallisinta asiassa on se, että tie näyttää harhaanjohtavasti vain märältä. Kitkarenkailla ajavalle ajokeli on erityisen haastava, Vesalainen kertoo.
Jos näkyvyys ulos säilyy riittävänä, matkaa voi jatkaa, mutta tilannenopeutta on alennettava ja turvaväliä pidennettävä. Vesalainen korostaa, että myös ohjausliikkeiden ja kaasunkäytön on oltava rauhallista.
Liikaa autonsa avustimiin luottava voi tällaisena päivänä kohdata ikävän yllätyksen.
– Esimerkiksi kaista-avustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja törmäystä estävät järjestelmät perustavat toimintansa erilaisiin tutkiin ja kameroihin. Niiden peittyessä jääkuoren alle eivät järjestelmät saa tarvitsemiaan tietoja.