Kolmivaloinen liikennevalo keksittiin sata vuotta sitten syystä, joka piinaa liikenteessä edelleen

Sata vuotta sitten haettiin patenttia "kolmivaloiselle liikennevalolle", koska ihmisten hermot eivät tuolloinkaan kestäneet valoissa odottamista.

Kolmivaloiset liikennevalot saatiin käyttöön noin sata vuotta sitten. Vuonna 1923 Garrett Morgan patentoi Yhdysvalloissa uudenlaisen valon, jonka uskoi edistävän turvallisuutta.

Ajan liikennevaloissa oli tavallisesti vain kaksi ominaisuutta: "stop" ja "go". Morganin patentissa uutta oli kolmas, nykyisin keltaisena valona tunnettu vaihtoehto. Patenttitoimiston hakemuksessa Morgan kertoo syyn keksinnölleen – ja se kuulostaa hyvin tutulta myös nykyihmisen korvaan, kirjoittaa WTOP.

Kehotti pysymään poissa risteyksestä

WTOP-sivuston haastatteleman Rebekah Oakesin mukaan 1920-luvun liikenne oli nykypäivään verrattuna kaoottista, sillä samoilla kaduilla liikkui autojen lisäksi hevosvaunuja ja jalankulkijoita. Morgan halusi tehdä liikkumisesta turvallisempaa uudenlaisella valollaan.

Valo oli T-kirjaimen mallinen ja mekaaninen. Se ei tarvinnut sähköä toimiakseen. Valon ulokkeet osoittivat suunnan, josta tulevan täytyy pysähtyä. Uutta Morganin kehitelmässä oli pysähtymään ja ajamaan kehottavien viittojen lisäksi kolmas asento, joka kehotti autoja pysymään poissa risteyksen keskeltä.

– Tänä päivänä tunnemme tuon ominaisuuden keltaisena valona, Oakes kuvailee.

Kuskit "ahdistuvat odottaessaan" valon vaihtumista 

Patenttikuvauksessaan Morgan ilmoitti, että uudenlaista liikennevaloa tarvitaan onnettomuuksien välttämiseen. 

– Yksi keksintöni tavoite on tarjota näkyvä merkki, joka on hyödyksi liikenteen pysäyttämisessä kaikkiin suuntiin ennen kuin signaali edetä annetaan mihinkään suuntaan, hakemuksessa todetaan. 

Morgan kuvasi, miten ihmiset "ahdistuvat odottaessaan" valon vaihtumista ja saattavat edetä liian nopeasti, mikä johtaa vaaratilanteisiin. Torviakin soitettiin.

– Tämä asia on meille tuttu [Washington] D.C:n alueella. Jos et lähde ajamaan heti, kun valo muuttuu vihreäksi, sinulle töötätään, Oakes myönsi.

General Electric osti Morganin patentin itselleen. Vaikka T-kirjaimen mallista valoa ei massatuotettu, keskimmäinen valo kuitenkin jäi elämään.

Kolmiväristä, neljään suuntaan näkyvää liikennevaloa kehitti myös William Potts. Miehen kehittelemät valot asennettiin Detroitiin jo 1920. 

Katso myös: Nopeuskamera nappasi hyvin oudon kuvan Slovakiassa

Lue myös:

    Uusimmat